Annons

Pentax K-5: problem med autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikStarck

Aktiv medlem
Hej!

Köpte en Pentax K-5 med ett Sigma 30 1.4 förra veckan. Fantastisk bildkvalitet men jag är inte helt nöjd med hur autofokusen presterar. Vid ljusnivåer på ca 2-3EV blir den väldigt opålitlig och felfokuserar ofta. Kameran ska ju klara -1EV. 2-3EV är dämpat ljus men långt ifrån mörkt.

Den fokuserar betydligt bättre med liveview så det borde inte vara objektivet. Vad säger panelen? Fel på kameran?


Erik
http://eriksbilder.com
 
Jag har även kit-objektivet 18-55 som är lite svårare att testa men även det har problem vid sämre ljus. Har jämfört med min gamla Canon 350D och det plastiga EF-S 18-55 och den fokuserar bättre.

Å som sagt: med liveview blir fokuseringen bättre.


Erik
 
Har samma problem med mitt Tamron 17-50.
För mig verkar det vara objektivet då mitt 70-300 samt original verkar fokusera bättre. Har inte testat om det blir bättre med live view.
 
Min K-5 fokuserar fantastiskt snabbt och riktigt även i väldigt dåligt ljus. Jag har dock inte hunnit testa med så många objektiv ännu; DA15/4, DA35/2.8 Macro och DA55/1.4 fungerar i alla fall utmärkt.
 
Nu är min kamera inlämnad i alla fall. Pentax ville tydligen titta på den. Hoppas verkligen det går att åtgärda, jag tog foton inomhus under dagen i söndags som blev felfokuserade.

Jag märkte också att exponeringen skiljer sig åt mellan sökaren och liveview när ljuset tryter. Hur beter sig era kameror vid lägre ljus?


Erik
 
Har du testat AF-S och AF-C om det är någon skillnad.
Dessutom brukar AF:en jobba snabbare om man väljer fokuspunkt istället för autoläget.
 
Har du testat AF-S och AF-C om det är någon skillnad.
Dessutom brukar AF:en jobba snabbare om man väljer fokuspunkt istället för autoläget.

Nu har jag ju inte kameran hemma, den är inlämnad, men jag har kört i princip enbart med mittersta fokuspunkten. Även provat 5 fält och 11 fält men när man är nere i under f/2 vill man helst välja fokuspunkt själv. Märkte ingen skillnad mellan -S och -C.


Erik
 
Här är förresten två foton jag tog för att visa skillnaden i exponering mellan liveview och sökaren:
http://www.flickr.com/photos/erikstarck/5155701896/
http://www.flickr.com/photos/erikstarck/5155089841/

Det är helt olika ljusmätare för liveview och sökaren, för sökaren finns en separat ljusmätare (sitter vanligen längst upp i spegelhuset) medan liveview använder bildsensorn direkt (och är därför vanligen mer korrekt). Fast det var väldigt stor skillnad i exemplet, blir det alltid så stor skillnad?
 
Det är helt olika ljusmätare för liveview och sökaren, för sökaren finns en separat ljusmätare (sitter vanligen längst upp i spegelhuset) medan liveview använder bildsensorn direkt (och är därför vanligen mer korrekt). Fast det var väldigt stor skillnad i exemplet, blir det alltid så stor skillnad?

Jo, det vet jag. Det blir skillnad vid ungefär 2-3EV skulle jag utan att ha gjort en vetenskaplig undersökning gissa på. Skillnaden varierar med ljusmängd men det blir ofta stor skillnad i exponering vid lägre ljusnivåer, något jag också reagerade på.

Svårt att veta om något är fel eller om detta är normalt Pentax-beteende, har mest använt Canon-kameror. Tycker dock det är anmärkningsvärt att det blir så stor skillnad. Antar att det är samma sensor som gör ljusmätningen som hanterar autofokusen, kanske är den felkalibrerad eller nått på min kamera. Vi får se vad Pentax säger, kameran är inlämnad.


Erik
 
Jag trodde också att det var mitt Tamron som spökade, men det var K-5:an som förfokuserade på alla mina objektiv. Ska få den utbytt mot en ny. Verkar vara så med vissa exemplar tyvärr..Trist att de inte finns i lager.
Stor eloge till servicen på Cyberphoto.
 
AF sensorerna och ljusmätningen är olika sensorer, de är inte relaterade.
AF sensorn när du använder sökaren sitter i botten av kameran. När du använder live-view så är det ett annat AF system som används, det är långsammare men mer exakt. Där är det bildsensorn som fokuserar och den stämmer av fokus hela tiden medan den fokuserar. Med fas-detekterande AF, som är det som används när du kör mot sökaren, så beräknar kameran fokus och sedan vrider objektivet dit. Den kollar alltså inte fokus kontinuerligt. När den har nått fokuspunkten så gör den en till avstämning av fokus och justerar fokus igen.
Detta tolkar en del som "hunting", men det är en extra justering som är helt normal. Denna extra justering gör inte Nikon eller Canon, de beräknar fokus och kör objektivet dit och stannar där.

Det kan alltid skilja lite i fokus mellan olika objektiv, därför att objektiven är olika avstämda och även kamerorna skiljer sig ju åt. När kameran beräknar fokus i läget fas-dekterande fokus så är den beroende av information från objektivet, det är alltså objektivet som talar om för kameran hur mycket kameran har vridit fokus. Om objektivet inte är optimalt injusterat här så ger objektivet felaktig information till kameran, vilket det fasdetekterande systemet inte kan upptäcka och därför vrider objektivet fel. Kontrast-dekterande systemet upptäcker felet därför att den kollar fokus kontinuerligt medan den vrider.

Så fokusfel är en kombination av kamera och objektiv.
Just Tamron har haft en del fokusfel på 17-50 f/2.8:an när den var nylanserad, kom många rapporter om det.

Nu innehåller ju K-5 en inbyggd justering/kompensation för objektiven, så att man som användare själv kan kompensera för fokusfel individuellt för upp till 20 objektiv. Inställningarna lagras och tas i hänsyn av systemet sen när den fokuserar. Om felet är större än kameran kan kompensera för får man skicka in både objektiv och kamera till Pentax så ställer de om både objektivet och kameran till deras referens.

Detta gör Pentax enbart för sina egna objektiv, för de har noll koll på hur man justerar in ett Sigma eller Tamron.

Jag kan berätta en sann historia från Nikon världen. Det var en kund med en D70 som köpte en D300. Han lämnade in kameran för den felfokuserade med hans existerande objektiv. Han fick en ny och den felfokuserade också. När han hade fått en ny kamera tre gånger så tröttnade butiken på honom och bad att få kolla hans objektiv och hans tidigare kamera. Det visade sig att både hans tidigare objektiv och kamera fokuserade fel jämfört med Nikons referens, men både objektiven och kameran fokuserade fel åt samma håll så därför uppstod inget fokusfel för kunden. (om referensen är '0' så hade både objektiven och kameran '-' och ungefär lika mycket jämfört med referensen, så i förhållande till varandra var felet noll, men jämfört mot referensen var det ganska mycket fel). Det var först när han provade de felfokuserande objektiven med en korrekt kamera som felet upptäcktes, och kunden trodde det var kameran - men i detta fall var det objektiven.
 
Jag verkar ha liknande problem. Live-view fokusering sitter som en smäck, men normal autofokus sitter nästan aldrig rätt. Verkar vara bakfokus, har korrigerat samtliga objektiv i kameran till -10 (och åt andra hållet med sämre resultat) men lyckas aldrig få riktig knivskärpa.

Får gå tillbaka till butiken imorgon och be dem kolla på det.

Edit: För- /bakfokus? Vilket är vilket? Skärpan hamnar iallafall närmare kameran än vad som är tänkt...
 
Jag har samma problem, skärpan för nära.
För mig så var det även så med kitobjektivet..Därav att kameran kommer att bytas ut.
 
Var inne i butik idag och kollade upp problemet. De såg snarare att fokus hamnade bakom än framför, som jag upplevde (och hade kompenserat för). Så efter mer utförliga tester och AF-fininställningar känns det som att jag fått det att fungera nu. Men jag tycker fortfarande att fokus lätt hamnar framför när motivet är snett nedåt och 50-200 cm bort. Kompenserar man för detta i kameran sitter inte motiv som ligger rakt fram och längre bort till 100%.

Måste utvärdera mer i bättre belysning, försvinner inte det lilla gnagande missnöjet så får den åka in och kollas.
 
Jag verkar ha liknande problem. Live-view fokusering sitter som en smäck, men normal autofokus sitter nästan aldrig rätt. Verkar vara bakfokus, har korrigerat samtliga objektiv i kameran till -10 (och åt andra hållet med sämre resultat) men lyckas aldrig få riktig knivskärpa.

Får gå tillbaka till butiken imorgon och be dem kolla på det.

Edit: För- /bakfokus? Vilket är vilket? Skärpan hamnar iallafall närmare kameran än vad som är tänkt...

Om skärpan ligger hitom objektet så är det frontfokus. Detta kompenseras med minusinställning i kameran. Jag antar du fokuserat på ett tydligt sätt för kameran (det finns inget sätt för kameran att missförstå var du vill fokusera). Jag har flera gånger inbillat mig att jag har stora fel, men senare insett att kameran valt att fokusera på något annat än det jag avsett. Fokuspunkterna är mycket större i verkligheten än vad de ser ut i sökaren. Notera också att OM du har fokusfel så är det oftast aningen annorlunda på olika avstånd. Det är alltså viktigt att du justerar fokusen för det avstånd du tänker använda kameran mest på och där du vill ha minst avvikelse.
 
Enbart i sämre ljus eller hela tiden?
Mest testat i sämre ljus inomhus. Men när de testade på Cyberphoto så var det inomhus också men med kraftigare belysning.
Som sagt, kameran fokuserade för tidigt på både mitt Tamron 17-50:2,8 samt kitobjektivet.
Jag tror att det verkar vara ett problem med vissa av K-5:eek:rna och kanske kan de fixa det med en uppgradering framöver. Jag ska få mitt hus utbytt iaf.
 
var också tvungen att testa.

ca 1,5 cm framför på 1 meter med största blandare. Med blixt (mindre bländare) låg fokus exakt.
Med lv var det exakt även med största bländare.

Det kan jag leva med. Utomhus = sökaren, atelje = LV

lma
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.