Annons

Pentax K-5 fryser sig

Produkter
(logga in för att koppla)

Andwis

Avslutat medlemskap
Hej!

Har haft min Pentax K-5 under ett par veckors tid och är otroligt nöjd med hur den presterar. För ett par dagar sedan råkade jag dock ut för att kameran frös sig och inte längre reagerade. Detta hände med inställning AF.C och för att få igång kameran igen var jag tvungen att ta ur och sätta tillbaka batteriet. Sedan dess har allt fungerat som vanligt. Minneskortet är nytt och av klass 10.

Har ni andra upplevt liknande problem med era K-5:eek:r? Eller kanske andra kameror? Är det ett problem som man får räkna med kan uppstå eller hur ska man se på det?

/Andreas
 
Det har hänt mig en gång sen jag köpte kameran (nov 2010). Jag körde AF.C och seriebildstagning (HI) om jag inte minns fel. Det hände aldeles efter jag bytt FW till 1.01. Kameran hade också batterimäteran feljusterad så att den tyckte batteriet var tomt så fort man använde inbyggda blixten. Den kan ju ha stängt av (okontrollerat) om den trodde batteriet var tomt (gissning).
Jag har också sett några på DPreview som råkat ut för det.
Vanlig skulle jag nog inte säga att det är.

//Lars
 
Det har hänt mig en gång sen jag köpte kameran (nov 2010). Jag körde AF.C och seriebildstagning (HI) om jag inte minns fel. Det hände aldeles efter jag bytt FW till 1.01. Kameran hade också batterimäteran feljusterad så att den tyckte batteriet var tomt så fort man använde inbyggda blixten. Den kan ju ha stängt av (okontrollerat) om den trodde batteriet var tomt (gissning).
Jag har också sett några på DPreview som råkat ut för det.
Vanlig skulle jag nog inte säga att det är.

//Lars

Okej, jag råkade som sagt också ut för det när jag körde på AF.C. Dock var batteriet nästan fullt.
Hur bör man gå vidare? Låta det vara och inse att det kan hända ibland eller vänta och se om uppdatering kan ordna det?

/Andreas
 
Händer det igen kan det väl vara lämpligt att kontakta Kameraservice i Kungsör och se vad dom säger (dom sköter garantiservicen på Pentax). Själv är jag inte speciellt orolig.

//Lars
 
Okej, jag råkade som sagt också ut för det när jag körde på AF.C. Dock var batteriet nästan fullt.
Hur bör man gå vidare? Låta det vara och inse att det kan hända ibland eller vänta och se om uppdatering kan ordna det?

/Andreas

Definitivt skicka en bugg-rapport till Pentax Japan.
 
I manualen står det att i sällsynta fall kan statisk elektricitet få kameran att hänga sig. För att lösa detta rekommenderas man plocka ut batteriet och sätta in det igen.
 
Kan nu meddela att mitt kamerahus har bytts ut sedan den inbyggda blixten helt slutade att fungera.
Hoppas verkligen att kameran inte fryser sig mer nu. Kanske var det AF.C. som orsakade frysningarna?

/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.