Annons

Pentax K-5 eller Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

Yupiteru

Aktiv medlem
Snabb fråga. Jag använder ofta min kamera i svagt ljus och ska nu köpa en ny, men velar liksom många

Kandidaterna här är Pentax K-5 och Canon 60D

Vilken av dem har bästa bildkvaliteten när ljuset tryter? Med bäst kvalitet menar jag lägst och "vackrast" brus, mest detaljer och framför allt - säkrast AF

Kör själv med K-5 och är väldigt nöjd med hur den sköter sig i dåligt ljus, klarar höga ISO bra och ger inget störande brus även om man släpper upp den på 6400, iaf inte enligt mig men sånt är personligt.

AF har jag inte märkt att det krånglar i dåligt ljus heller och K-5 har ju "hjälpbelysning" för AF i svagt ljus och det verkar funka bra sedan är den smidig och vädertätad så väljer Du bara ett objektiv som matchar kamerans egenskaper i dåligt ljus så är den ett mycket bra val.

Kan inte uttala mig om 60D då jag inte använt den så den får andra berätta om.

Som kamera vinner nog K-5 på de flesta punkter - bättre brus, bättre DR, kitgluggen 18-55 Pentax är bättre byggd och vädertätad liksom huset till en hög grad, metallhus (plast i 60D), bilddtabilisering i huset (ger bildstab med alla objektiv) mm - lägg där till bra pris just nu - K-5+18-55 = 7999:- på Swefo och Cyber. Osäker på filmning hur de skiljer sig då jag är ointresserad av detta. AF med rätt objektiv är bra på båda.

Däremot har långt ifrån alla Pentax/Samsung objektiv fokusmotor i objektivet som kan utnyttja AF hastigheten till max och nästan alla nyare Pentaxzoomar är samma som Tokina som finns med enklare AF motor till Canon för halva priset: 50-135/2,8, 12-24/4, 16-50/2,8 - alla finns hos Tokina. Nu borde ju Pentaxvarianterna av den första och sista av dessa fokusera snabbare än Tokinan. Pentax 300/4 är också rätt dyr.

Så skall man inte köpa lite dyrare märkesobjektiv, eller tycker om Pentax Limited objektiv, så är nog K-5 det bättre valet just nu. Tänk dock igenom om du har ett speciellt objektivintresse först.

Som kamera vinner nog K-5 på de flesta punkter - bättre brus, bättre DR, kitgluggen 18-55 Pentax är bättre byggd och vädertätad liksom huset till en hög grad, metallhus (plast i 60D), bilddtabilisering i huset (ger bildstab med alla objektiv) mm - lägg där till bra pris just nu - K-5+18-55 = 7999:- på Swefo och Cyber. Osäker på filmning hur de skiljer sig då jag är ointresserad av detta. AF med rätt objektiv är bra på båda.

Däremot har långt ifrån alla Pentax/Samsung objektiv fokusmotor i objektivet som kan utnyttja AF hastigheten till max och nästan alla nyare Pentaxzoomar är samma som Tokina som finns med enklare AF motor till Canon för halva priset: 50-135/2,8, 12-24/4, 16-50/2,8 - alla finns hos Tokina. Nu borde ju Pentaxvarianterna av den första och sista av dessa fokusera snabbare än Tokinan. Pentax 300/4 är också rätt dyr.

Så skall man inte köpa lite dyrare märkesobjektiv, eller tycker om Pentax Limited objektiv, så är nog K-5 det bättre valet just nu. Tänk dock igenom om du har ett speciellt objektivintresse först.

När det gäller fokushastighet finns det ju inte något direkt samband med var du sätter motorn. Ett hus med brutal motor kan vara nog så snabb som ett objektiv med inbyggd motor.

Vilken bil är snabbast den med motorn fram eller den med motorn bak?

Micke.

När det gäller fokushastighet finns det ju inte något direkt samband med var du sätter motorn. Ett hus med brutal motor kan vara nog så snabb som ett objektiv med inbyggd motor.

Vilken bil är snabbast den med motorn fram eller den med motorn bak?

Micke.

I teorin har du rätt där det d u finns många faktorer med. Det finns d u zoomar med väldigt kort fokussväng som är snabba i AF. Däremot tittar man på ljusstarka bra objektiv som även ger AF snabbare i dåligt ljus som t ex f/2,8 telezoomar t ex så vinner oftast de med motor i objektivet då vridmomentet mm i motorn är optimerad för objektivet. I praktiken sedan då jag ägt flera system så har mina objektiv till Canon med USM fokuserad snabbast. Ett undantag är ibland med bra ljus och en del billiga objektiv med väldigt liten vinkel på fokusringen mellan oändlighet och närgränsen. Den korta fokusarmen och lätta glas gör AF snabb. annars har jag funnit AF snabbare med USM obkektiv på Canon än de flesta icke AF-S på Nikon - äv på proffshusen med starkast AF motor som D2H som jag ägt. Därav logiskt att anta att samma borde gälla för K-5.

Nu består ju kamerahuset i 60D också till stor del av metall och inte bara plast som man kan få intryck av av Fredrik. Under iso 400 har K5 bättre DR än 60D och har desutom ett "färglöst" högisobrus, Pentax har lyckats bäst med Sonys 16Mp sensor. 60D med Canons 18Mp är ju inte dålig men når inte riktigt lika långt. När det gäller AF så är det klart bättre med USM i objektivet, det är nu alla tillverkare överens om. det gäller att hålla ner vikt mm på de rörliga delarna, ska man jämföra med bilar så blir det i så fall mot högre eller lägre ofjädrad vikt i hjulupphängningar. Sämre objektiv där AF-motorn inte håller måttet är givetvis sämre än en fungerande skruv-AF.

Nu vet jag inte hur 60D AF fungerar i dåligt ljus, men många (alla?) K5 har mer eller mindre problem i dåligt ljus (riktigt dåligt ljus alltså) så om det är det absolut viktigaste så kan det nog vara värt att gräva lite mer i.

K5'an kan mycket, men just AF i dåligt ljus är inte dess starkaste gren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar