Anders Östberg
Guest
Slutaren behövs för att ge sensorn en mörkerperiod för att sätta pixlarna till noll igen innan dom börjar samla ljus för nästa exponering.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej, jag skämtar absolut inte. Visst, EVF är fortfarande ganska så kasst idag, vilket jag också påpekar i mitt tidigare inlägg.
Men varför jämföra med vad som finns idag?
Min poäng är att EVF har en enormt stor förbättringspotential.
Att vesslor inte syns i dagens elektroniska sökare betyder inte att de är osynliga i framtidens.
Det är ju min personliga åsikt naturligtvis och framtiden kommer att visa om vesslor syns eller inte syns i elektroniska sökare.
Åtminstone teoretiskt finns väl en del möjligheter som du inte kan få med spegel; som förstoring, ljusförstärkning, överlagring av diverse sökarinformation, hjälplinjer m.m.
Men vad gäller bildkvalitet och följsamhet kan det knappast bli bättre.
EVF kommer aldrig att bli bättre än ett prisma & spegel. lika bra ja men inte bättre.
Det är därför jag inte tror att den kommer att ersätta spegeln på många år, det finns inte tillräckligt stor anledning att göra bytet.
Några andra fördelar som jag tror på är att det förmodligen kommer gå att filma och ta stillbilder samtidigt (åtminstone om ljuset är tillräckligt). En annan för del man får om det inte sitter en spegelmekanism i vägen mellan objektiv och sensor är att bildet kan fångas innan avtryckaren är nedtryckt, vilket kan göra många fler ögonblick kan fångas än vi har möjlighet till idag.Det säger sig självt att en EVF aldrig blir lika behaglig att titta igenom som en optisk sökare.
Men anledningen till att många fotogarfer förr eller senare kommer att krypa till korset är de andra fördelar som är potentiellt möjliga med en EVF. Har redan rabblat upp vissa parametrar såsom snabbare fokus, bättre följande fokus, högre frame rate, etc etc.
Vill ju egentligen ogärna säga detta men...:
- Vad var det jag sa.
http://www.dpreview.com/news/0903/09031802hoyarestructure.asp
//Adam
Ja, det verkar som om Hoya har förstört möjligheten för Pentax att ta marknadsandelar framöver, alltså med kameror som kommer efter dom som kommer i sommar. K-m bör ju vara framgångsrik och kamerorna i sommar kan bli en hit, men när det nu ska dras ner på personal på utvecklingsavdelningen så blir det sämre med uppföljarna. Men så funkar det i lågkonjunktur, man skär ner på personal så att aktieägarna blir nöjda.
Det beror nog inte bara på lågkonjunkturen,Pentax försäljning har varit usel i hela världen dom sista åren,bara några procent av marknaden och kommer bara ut med sånt som redan finns,inget nytt.Detta är nog bara ett sätt att skjuta fram sin kommande undergång,tyvärr !
(Ovanstående avser alltså inte SonyEricsson).
Sluta och lek spåmänn och oroa er för saker ni inte kan kontrollera!
Spekulation är en lärorik och utvecklande sysselsättning så länge man inte tar det på för stort allvar.
Saker man kan kontrollera oroar man sig inte för, så av nödvändighet så är det bara saker man inte kontrollerar som man oroar sig för. Enkel logik.
Japp, det tenderar att bli så på FS. Men å andra sidan så är det oftast inte så allvarligt menat som det ser ut i textform, det är iaf min uppfattning.Du kan nog dock hålla med mig i påståendet att folk har tagit detta på lite för stort allvar