ANNONS
Annons

Pentax da*300/4 pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathias_

Aktiv medlem
Hejsan,

Nu har man i julhelgen samlat på sig en bra summa pengar.
Länge har jag suktat efter Da* 300/4 och nu är frågan om man ska lägga en beställning eller om man ska vänta ett tag och hoppas på att priset ska sjunka?

Tänkte höra med er om ni tror att objektivet kommer sjunka i pris eller om det kommer stanna där det ligger nu? Ett annat alternativ är ju att hoppas på att dollarn sjunker så man kan tjäna en summa på att beställa ifrån USA.

Tror ni att det är lönlöst att vänta?

Mvh
Mathias

när det gäller priserna från pentax så ligger DA prisena stilla,men det kommer bli höjning på Fa objektiven.
sen hur valutakurser går så verkar ju kr gå åt det bättre,men en dollar för 6kr är nog inte troligt än på ett tag.

Hej Mathias!

Tror nog också att DA*300'att inte direkt kommer att falla i pris, så köp!
Älskar mitt exemplar! Ger helt otroliga bilder, och med SDM, vädertätning osv osv
så får man mycket "bang for the buck"!

Mvh

Bilagor

• Largen 27Nov08  519 (1).jpg
    Largen 27Nov08 519 (1).jpg
    17.8 KB · Visningar: 477
...ehh... glömde att berätta om bokén... Den är helt(!) underbar!

Bilagor

• Roslagen m Jesper 21Dec08  1083.jpg
    Roslagen m Jesper 21Dec08 1083.jpg
    9.4 KB · Visningar: 470
Jag tror nog det är större risk att kronans värde kommer fortsätta falla vilket skulle leda till högre priser.

Får ser hur jag gör med objektivet, har inte riktigt bestämt mig om det är värt att lägga pengarna på det.

Såg förresten att Cyberphoto har höjt priset ordentligt på Da* 300/4:

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=p300_4

Mvh
Mathias

oh fy fan vilken höjning! kostade det inte runt 12-13 000 förut?
då kanske man kan vänta sig en höjning på 60-250 också. kanske även 200 o 50-135... typ alla star iaf.

Beställde cybers sista för min pappas räkning i fredags, pris 11465:- Han blir nog glad att han bestämde sig till sist :)

Tror nog att det kommer prishöjning på alla objektiv inom kort, inte bara *-objektiven. Tex är DA 35/2.8 Limited också en av de för tillfället drabbade hos cyberphoto.

Så nu under vintern/våren lär priserna generellt bli ca 30% dyrare.

Tror nog att det kommer prishöjning på alla objektiv inom kort, inte bara *-objektiven. Tex är DA 35/2.8 Limited också en av de för tillfället drabbade hos cyberphoto.

Så nu under vintern/våren lär priserna generellt bli ca 30% dyrare.

Jaha se där ja. det var ju fan att man inte fick tummen ur och bestämde sig förut...
jävlar vad surt.
vad hoppas dom att uppnå med detta då? mer förtjänst lär det ju inte bli nu när det är så dyrt att ingen köper pga högt pris.

5200 kommer jag inte betala iaf. *55:an som kostade runt 5 lök kommer väl kanske hamna på 7000 å då lär det inte bli en sån heller...

Det finns ju vissa handlare som inte hunnit höja än så det finns fortfarande chansen, men det är förmodligen bråttom.

Jag tror inte prishöjniningar bara drabbar Pentaxägare, utan tror att de flesta tillverkare kommer med prishöjningar. Har för mig jag även läst någonstans att Nikon gått ut med 25-30% högre priser inom kort.

Ska till New York förmodligen i slutet av mars, där borde väl inte priserna gå upp? Blir ett Pentax Da* 300/4 + 50/1,4 och ev. (förmodligen inte) ett Pentax 100mm/2,8 macro. Men att priserna går upp här beror väl på att svenska kronan har tappat i värde?

Tror inte priserna i USA kommer höjas (åtminstone inte lika kraftigt), däremot kan dollarn bli ännu dyrare.

Tror inte priserna i USA kommer höjas (åtminstone inte lika kraftigt), däremot kan dollarn bli ännu dyrare.

Får hoppas att den inte blir så mycket dyrare än vad den är nu, men tyvärr finns ju risken att den går upp...

Var där förra året och då låg dollarn i 6 kr det var tider det ;-)

Jag skulle räkna med att det mesta som inte tillverkas i sverige kommer bli dyrare. Extra illa är det med produkter tillverkade av japanska företag då svenska kronan tappat närmare 50% i värde på några månader jämfört med japanska yen.

Jag tycker mig se att priserna i USA har gått ned lite, åtminstone på delar jag tittat på. I rådande konjunktur är det nog inte många som har råd att höja priserna, utan man vill sälja det lilla man kan, till de få kunder som finns.
Jag tror inte Cyberphotos lilla prisjustering är hållbar i längden, folk håller i pengarna.

Har gått och suktat efter både 200 och 300 länge och väl....denna prishöjning var chockande, om än inte helt oväntad. Jag kastade mig direkt in på Scandinavian och beställde, hoppas de fortfarande kan få fram till gamla priset enligt deras prislista, annars får det vara. Sigma 300/2.8 är ju inte särskilt mycket dyrare, men den har jag alltid betraktat som fullständigt orealistisk för en amatör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar