Mitt förtroende för FOTOs objektivtester försvann när de tyckte att FA 28-70 f/4 AL var sisådär. Jag tyckte mitt var ett fantastiskt objektiv, klart skarpare än exempelvis Tokina 28-105 f/3.5-4.5 AL som jag också hade. Även skarpare än M 28 f/2.8.
FA 28 f/2.8:an var skarpare, men skillnaden försvinnande liten.
28-70 f/4:an hade två nackdelar - vinjettering och distorsion. De var lite höga. Men skärpan... wow!
Så jag förstod faktiskt inte vad FOTO snackade om där.
FOTO mäter objektiven, via sin egenhändigt ihopknåpade utrustning, men de fotar inte med dem. De gjorde inte det förr iaf. MTF kurvor säger definitivt ej allt.
De säger ingenting om bokeh.
Ingenting om färgåtergivningen.
Ingenting om färgkaraktären/färgbalansen (kall, varm, neutral?)
Ingenting om skillnaden mellan motiv i-fokus och ur-fokus.
Sådana faktorer som Pentax traditionellt bryr sig mycket om (mer än många andra tillverkare) när de designar objektiven, faktorer som ej upptäcks i FOTOs tester.
Tester i all ära, men de säger defintivit inte allt.
Ett till objektiv som lyckades dåligt i FOTOs test, men hyllas av användarna, är FA 43 f/1.9 Limited.
FOTO fick till en rätt usel MTF kurva.
Och visst har det en rätt usel MTF kurva, det är inte MTF siffrorna som är grejen med objektivet, det är bilderna som blir av det. Detta är ett objektiv som medvetet har justerats för att ge snygga bilder, snarare än bra MTF kurva.
Man kan likna det vid en rörförstärkare för att återknyta till Hi-Fi analogin som vi var inne på förut. Rörförstärkare mäter uselt, men låter bra.
Hälsar
R