Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax Canon nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: nackdelar

raskolnikov skrev:
5: Sämre återgivning i lågdagrar. Svårare att lyfta lågdagrar än vad jag upplevde möjligheterna med nikons system. Canon har jag ännu inte kört.

Prova med att sänka kontrasten för lågdagrar i tonkurvan för kameraprofilen i den råformatsomvandlare som du använder.

Hälsar
R

Re: Mr Photomaster tillhanda

Photocon skrev:
Du efterlyste svar från någon som kunde de 3 märkena. Lämnade dig ett svar på sidan 2. Har använt Nikon och Canon 25 år i yrket och privat.

Ägde ett flertal Pentaxkameror under en tid (LX,MX och ME analoga) samt med kompisars välvilja genomförde jag ett test med deras Pentax K10D samt Samsung GX10. Fick bekanta mig mig kamerorna under 14 dagar och testa dem.

Du lämnade det svaret okommenterat för att sedan återkomma med önskemålet att "någon som kan ALLA märken skulle svar". Nåväl jag hade svarat.

Du får anse vad du vill om min kompetens och mina slutsatser. Men jag anser att det tillhör god ton, isynnerhet från en trådstartare, att besvara de svar du fått.

Det är inte kul att sitta och försöka vara opartisk o skriva en lång drapa som helt negligeras. Jag hoppas och vill tro att du av misstag råkade missa det långa inlägget.

MVH/Lennart

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag faktiskt missade ditt inlägg

Roland Mabo skrev:
Bildkvalitetsmässigt är skillnaderna marginella

Jo men det är just den marginalen jag är ute efter, när man har fotat med en kamera ett tag brukar man börja irritera sig på de där felen som ingen annan ser men som man själv tycker förstör hela bilden

Då ska man använda ett bra objektiv, skillnaden mellan ett dåligt och ett bra objektiv är större än skillnaden mellan kamerorna i 10Mp klassen gällande upplösning.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar