ANNONS
Annons

Pentax Canon nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Jag skulle dock vilja ha ett svar av nogon som kan mycket om alla märken och som därmed också kan vara ganska opartisk (personer som bara har fotat med ett av märkena räknas inte som opartisk), och frågan är altså varför jag ska välja en Pentax framför en Canon eller Nikon? (prisklass: 7000-15000 kr med standardobjektiv)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Eftersom du har lagt frågeställningen på Pentax forumavdelning, blir väl svaret alltid Pentax!
Inget fel eller konstigt i det, men inget opartiskt svar här inte,- gå runt då till olika fotoaffärer, istället.
De är relativt mindre opartiska.

Fredrik, 7 000 - 15 000 kr är en väldigt bred prisklass. Pentax dyraste kamerahus (K10D) ligger på 8 000 spänn inkl. standardzoom. Det är klart att betalar man nästan det dubbla priset (15 000 kr) så får man en kamera i en annan klass, dock kan man fråga sig om dubbla priset verkligen innebär dubbelt så bra?

K10D's fördelar är ju att det är den enda kameran under 10 000 kr som är vädertätad, med extra tätning mot damm, sand och regn. Sedan så är det ju en väldigt komplett kamera.
Skakreducering i huset, som fungerar med alla objektiv. Där andra märken (Canon och Nikon) har ett fåtal zoomar i konsumentklassen, så erbjuder Pentax alltså skakreducering även med fasta brännvidder till konsumentvänliga priser.
Lägg därtill till dammborttagning.
Endast Pentax K10D kombinerar dessa tre saker i samma hus under 10 000 kr.

En konfigurerbar och programmerbar kamera, med mer frihet över de automatiska och halvautomatiska lägena än någon konkurren.

Låt mig ett exempel.

Programläget.
Det kan vara som vilket Programläge som helst, på en annan kamera.
Men...
Det kan också vara Program, tids- och bländarautomatik i ett läge. Kameran byter automatiskt beroende på om du rör bländaren eller tiden, om du inte rör något så är det programautomatik.
Sen kan Programläget även vara med standard programskift a'la Canon och Nikon, du kan ha det på vilken av kommandorattarna som helst.
Sen kan du kombinera detta med antingen exponeringskompensatione eller ISO val.

Och ta detta med ISO...
Du kan ställa ISO i ISO-förval (Sv-läget) (som fö kan kombineras med programskifte).
Eller så kan du ställa ISO under Fn-knappen.
Eller så kan du trycka OK-knappen och snurra främre hjulet för att ställa in ISO.
Eller ställa in ISO på en av knapparna i P, Tv och Av lägena.
Vi är redan uppe i 6 sätt att ställa in ISO manuellt på. Du väljer det som passar dig...
Eller varför inte köra TAv-läget och låta kameran anpassa ISO-automatiskt till din bländare och tid?
Denna flexibilitet får du inte med någon annan.

Ett exempel till på en Pentax-specialitet.
Det manuella läget som går under beteckningen HyperManuellt. Detta innebär att när du kör manuellt så kan du låta kameran ställa bländaren och tiden automatiskt efter vald programllinje med den gröna knappen. Du kan alltså utgå från en grundinställning och manuellt ändra kamerans förslag. I manuella läget.
Roligt är att om du nu håller nere AE-L så hamnar du i läget programskifte. Dvs. bländaren och tiden kopplas ihop och ändrar sig när du vrider på kommandorattarna.
Ja, i manuellt läge... Om du släpper AE-L (exponeringslås) så kopplas kopplingen ur och du kan ställa bländaren och tiden helt fritt igen.
Detta är alltså en genväg till program-läge med programskifte utan att lämna det manuella läget.

Här kan vi också nämna automatisk alternativexponering av vitbalans, skärpa, färgmättnad och andra bildparametrar.
(Något som Canon precis har introducerat i 40D, alltså ett år efter Pentax!).

Jag kan prata mycket mer om denna flexibilitet, detta var endast ett litet smakprov. Dessa användarfinesser gör att K10D är en väldigt trevlig kamera att fotografera med, i mitt tycke trevligare än konkurrenterna som saknar denna flexibilitet som har beskrivits här.

Sen har vi ju objektiven.
DA Limited-serien är ju unik på marknaden - extremt kompakt design med höga prestanda. Byggda helt i metall med ingraverad avståndsskala (vilket är dyrare än att trycka siffrorna utanpå).

Vad K10D erbjuder är ett semi-professionellt kamerahus med den byggkvalitet (metallchassi, vädertätning) och flexibilitet (flexibel exponeringsautomatik istället för bildlägen!) som proffs förväntar sig, till ett pris som motsvarar andra märkens rena konsumentmodeller. Detta gör K10D till ett unikt och oslagbart erbjudande på marknaden.

Sedan så är vi Pentax-användare extra trevliga också, som en bonus! :)
www.pentaxian.com

Hälsar
R

ibbe76 skrev:
lustigt sånna här trådar hamnar i pentax forumet jämt, man ser dom inte i de andra tillverkarnas forum. det finns förövrigt ett VS forum.

Ja, det är lustigt. Det visar att användare av andra märken provoceras av Pentax's ökande närvaro på marknaden. Något måste det ju bero på att dessa icke-Pentax användare hänger här hela tiden.

Hälsar
R

Photomaster skrev:
JAG RÄKNAR BILDKVALITETEN SOM DET ABSOLUT VIKTIGASTE

Bildkvalitetsmässigt är skillnaderna marginella, det är större skillnad mellan bra och dåliga objektiv än det är mellan kamerorna i 10Mp-klassen. Som de flesta andra tillverkare har Pentax objektiv som sträcker sig från rena konsumentzoomar till objektiv för professionella användare, och allt däremellan. Det som gör Pentax unikt här är pannkaksobjektiven, det saknas motsvarigheter hos andra tillverkare.

Hälsar
R

Eller så kan du ställa ISO under Fn-knappen.
Eller så kan du trycka OK-knappen och snurra främre hjulet för att ställa in ISO.
Eller ställa in ISO på en av knapparna i P, Tv och Av lägena.
Vi är redan uppe i 6 sätt att ställa in ISO manuellt på. Du väljer det som passar dig...
Eller varför inte köra TAv-läget och låta kameran anpassa ISO-automatiskt till din bländare och tid?
Denna flexibilitet får du inte med någon annan.

Det är väl tur det!
Alldeles för komplicerat!
Jag skulle lämna kameran hemma.
ISO fast inställt, ändrad av fotografen vid behov, räcker nog ändå för de flesta.
Rätt tid och bländare, för situationen, skarp optik, räcker för mina behov.
Dessa tekniker ...

Jag är Nikonanvändare sedan lång tid tillbaka och övervägde ett Pentaxköp för ett halvår sedan men när jag räknade på att byta alla mina objektiv så kom svaret av sig själv. Det blev fortsatt Nikon av den anledningen men hade jag inte haft kvalitetsgluggarna så hade det nog kunnat bli en pentax. Har aldrig följt med strömmen men köpte min första Nikon en gång på grund av logiken och det fina handhavandet. Pentax nya kameror tilltalar mig men det blir nog inte mer än så. Är dock övertygad om att bilderna hade säkert blivit lika bra.

larsborg skrev:
Alldeles för komplicerat!
Jag skulle lämna kameran hemma.
ISO fast inställt, ändrad av fotografen vid behov, räcker nog ändå för de flesta.

Varför skulle det vara komplicerat att välja mellan olika sätt ställa ISO vid behov? Du har ju möjlighet att välja det sätt som passar dig som fotograf bäst. Och när du har hittat det sätt som passar dig, ja då behöver du ju inte använda de andra sätten att ställa ISO. Jag förstår inte hur fler valmöjligheter innebär att det blir mer komplicerat, du behöver ju inte använda alla!

Om man kör exempelvis Av eller Tv ofta så kan det vara en fördel att programmera den oanvända ratten till att välja ISO, särskilt om man samtidigt vill titta i sökaren.

Eller så kör man OK-knappen och snurrar främre hjulet för att välja ISO-värdet, fast då måste du ju hålla inne en knapp samtidigt som du snurrar på en annan.

Eller ställ ISO genom Fn-menyn, fast det kan du inte göra samtidigt som du tittar i sökaren... De andra alternativen kan du göra medan du tittar i sökaren. Det är ditt val!

Och nog tycker jag det är en fördel att man kan ändra kamerans inställningar för de olika rattarna, detta gör man ju normalt bara en gång. Man hittar det man gillar och sedan håller man fast vid det. Eftersom vi alla är olika med olika behov så är det ju fantastiskt att man kan ställa om rattarna på flera sätt.

Vill du köra Program som Program-läge, eller som HyP med Program/tids/bländarautomatik i ett, eller med programskifte på ena och ISO eller exponeringskompensation på den andra, eller låta den vara tom? Eller bländare på främre och tiden på den bakre eller tvärtom? Genom att vi kan lägga på rattarna de funktioner som vi använder oftast, så sparar vi knapptryckningar och då kan man köra med sökaren upptryckt mot ögat utan att behöva gå in i menyer. Det är väldigt smidigt.
Men jag antar att man måste prova själv för att förstå idéen... Själv har jag aldrig förstått kameramärken där allting är låst, men så är jag anarkist i grunden också. :)

Hälsar
R

Senast ändrad:
Image-resource har gjort en recension av Pentax K10D som jag tycker är riktigt bra och påvisar dess styrkor (och svagheter) på ett bra sätt. Läs igenom den och se om du känner dig lockad av vad Pentax har att erbjuda.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/K10D/K10DA.HTM

"The K10D was thoughtfully designed with the photographer in mind, and it uses the advantages of digital technology to reach beyond the boundaries of long-accepted boundaries. ISO sensitivity is no longer locked to a roll of film, so Pentax decided to build two exposure modes around that fact. Most lenses have aperture settings that should be avoided, so they built the ability to avoid those settings into custom functions. Brilliant! Some of these exclusive features are good enough that K10D users might get forever locked into the Pentax system, and that certainly wouldn't be bad."

larsborg skrev:

De slog världen med häpnad, 1979, med sin lilla "bandare" Walkman!

:), :), :)

De slog världen med häpnad när de installerade rootkits på sin kunders datorer för nåt år sen...

Nej, efter detta kommer ingen Sony-produkt in i mitt hem.

/john

PS Är Canonist men gillar Pentax attityd. Det behövs lite flås i nacken på Canon och Nikon DS

Tidningen Kamera & Bild betygsätter alla systemkameror under 15000:- i senste numret (9/2007). Högst betyg får Samsung GX-10, dvs Samsungs version av Pentax K10D. Anledningen till att GX10 får bättre betyg är pga av dess något lägre pris.

Hmmmm...mitt kaffe börjar ta slut...
Skall man koka mer?

Måste nog säga att detta är den första tråden jag läst som inte spårat ur helt när det rör dessa tre märken, väldigt trevligt.
Många sakliga intressanta argument både för o mot än så länge...kul att läsa...

Äsch, jag sätter på en kanna Gevalia till o hoppas på det bästa...

Hälsningar,
Peter

Hej!

Vet inte om detta är svar på din fråga och har heller inte läst alla svar, men - jag köpte ett K10D hus nyligen och det var främst 5 skäl varför jag valde den istället för Canon EOS 40D.
Har en G7 + 430 EX, därav funderingen på Canon.

1. Priset(vädertätat, bildstabilisering i huset, metallchassi, m.m.) för 7595:-
2. Jag har flera Pentaxobjektiv och gillar verkligen deras Limitedserie.
3. K10D blev årets kamera 2007-2008 enlig EISA.
+ bra resutat i flera tester.
4. Har tidigare mycket goda erfarenheter av Pentax, främst MZ-serien.
5. Om "alla" väljer något, är min spontana reaktion att titta åt ett annat håll(känslomässig skada från barndomen, ett onormalt stort bekräftelsebehov som främst yttrar sig genom att vilja vara annorlunda, sticka ut, avvika från mängden)

Mvh Bruno

Mvh Bruno

Mr Photomaster tillhanda

Du efterlyste svar från någon som kunde de 3 märkena. Lämnade dig ett svar på sidan 2. Har använt Nikon och Canon 25 år i yrket och privat.

Ägde ett flertal Pentaxkameror under en tid (LX,MX och ME analoga) samt med kompisars välvilja genomförde jag ett test med deras Pentax K10D samt Samsung GX10. Fick bekanta mig mig kamerorna under 14 dagar och testa dem.

Du lämnade det svaret okommenterat för att sedan återkomma med önskemålet att "någon som kan ALLA märken skulle svar". Nåväl jag hade svarat.

Du får anse vad du vill om min kompetens och mina slutsatser. Men jag anser att det tillhör god ton, isynnerhet från en trådstartare, att besvara de svar du fått.

Det är inte kul att sitta och försöka vara opartisk o skriva en lång drapa som helt negligeras. Jag hoppas och vill tro att du av misstag råkade missa det långa inlägget.

MVH/Lennart

nackdelar

1: Det går inte att växa i systemet. Om du som fotograf växer så har du inte möjlighet att byta upp dig till proffsgrejer till din linspark. Du nöds byta märke.

2: Hastigheten, K10 är en mycket bra kamera, men inte en proffskamera, skillnanden i responstid är markant vilket kan vara skillnaden mellan en bra bild och ingen bild.

3: Bruset på högre ISO, det är inte dåligt, men det är inte lika bra som på nyare kameror. Jag har bara testat Nikons D40 och det var helt otroligt bra. Kickade ärsle med D2x.

4: Det är inte branschstandard. Möjligheten att hyra/låna specialutrustning är ringa.

5: Sämre återgivning i lågdagrar. Svårare att lyfta lågdagrar än vad jag upplevde möjligheterna med nikons system. Canon har jag ännu inte kört.

Sammanfattning. Jag jobbar med pressfoto och äventyrsreportage. Satt till mina behov fungerar grejerna men det finns saker jag önskar - och det jag stör mig på är att inga pengar i världen kan ge mig vad jag vill ha om det ska stå pentax på den. Som jag har förstått det hela kommer Pentax inte kunna erbjuda ngt fullvärdigt proffsalternativ inom överskådlig framtid. Detta är mycket synd.

PS. Högre dynamiskt omfång från kameran? HUR GÖR MAN DETTA???

De slog världen med häpnad när de installerade rootkits på sin kunders datorer för nåt år sen...

Nej, efter detta kommer ingen Sony-produkt in i mitt hem.

/john

Alla PC användare har väl knappast datorer enbart från Sony?
Dessutom, finten med rootkits, togs bort ganska omgående, om jag inte är helt fel informerad!

Nu är väl inte avdelningen för foto, inom Sony, lika med IT/datorer, de två kör säkert i sina egna spår ..., visst, det var ett analogt tänkande, idag digitalt, blir det i egna filer ...

Akta dig för en Nikon D-SLR, risken är stor att bildsensorerna kommer från Sony!

Jag tänker nu svara först innan jag läser och mitt svar blir en beskrivning varför jag valde Pentax som första digitala systemkamera.

För valet för mig stod mellan Nikon D4 och Pentax K100D på grund av priset på dessa kameror och jag funderade länge på vilken kamera jag skulle välja då båda är lika bra men på olika sätt.

Nikon D40 uppvisade mindre brus i sina bilder, men Pentax K100D verkade visa lite mer detaljer. I detta fall föll Pentax mig i smaken då jag oftast fotograferar i dagsljus och i natur där detalj ofta är viktigare än släta ytor.

Nästa fråga för mig då var objektiven och här förlorade Nikon fler punkter när jag gjorde min bedömning. Först var avsaknaden av AF motor på D40 som gjorde att jag blev lite orolig för att objektiv köp i framtiden skulle bli en för stor kostnad, det andra var att Pentax verkade ha bra bakåtkompatibel vilket gör att det kan finns stora möjligheter för att hitta begagnade objektiv som man faktiskt kan använda på kameran.

Sedan kom det till frågan om batterier och här hade Pentax en extremt stor fördel då den använde vanliga batterier, för en batteriladdare av turbomodell, 15 min) och fyra styck 2700mAh kostar mindre än ett extra batteri till Nikon D40, samt att man i nödfall kan gå in i en vanlig affär och köpa batteri (AA eller CR-V3) om det blir panik.

Efter det var så var det känslan i kameran, för trots att Nikon D40 verkade lite mer teknisk så har Pentax ha satsat på en klassisk känsla där tekniken. När jag testade D40 så kändes det som tekniken i kameran tog bilder, men med Pentax kände det som om det var jag som tog bilden och att tekniken bara guidade och informerade mig.

Så om jag skall säga en anledning varför man väljer en Pentax är för att man är lite av en foto-nerd som vill hålla sig nära den klassiska fotograferingens grunder och även kunna använde äldre utrustning, medan Nikon användare är de som vill ta den lättare vägen. (OBS: detta gäller budget modellerna).

Men själv anser jag dessa kameror som likvärdiga och jag kanske skulle vilja säga att Nikon har det tekniska övertaget medan Pentax har den klassiska känslan som många gillar.

Canon är i en prisklass över och Canon EOS 400D är en väldigt bra kamera och fördelen med Canon är att det är ett stort företag och att det finns många Canon användare. Men lite av Canons storlek skrämde mig och när jag valde kameror var jag rädd för att Canon skulle vara mer märke än kvalité och vara kamera världens motsvarighet på Lacoste.

Så enligt mig är det bara tycke och smak varför man väljer det ena märket över det andra då alla dessa kameror är mycket bra men har olika för och nackdelar som passar olika sorters människor, och Jag var vist en Pentax människa.

Sedan orkar jag inte bråka om märken och där med bör jag tillägga att det finns fler bra kameramärken än de tre som räknades upp, där ibland Sony och Olympus.

Edit: Kommer inte även Pentax K100D's sensor från Sony?

Re: nackdelar

raskolnikov skrev:
Högre dynamiskt omfång från kameran? HUR GÖR MAN DETTA???

Du bockar för "automatisk exponeringskompensation" i C-Specialinställningar, sedan väljer du multiexponering. Antalet bilder du väljer att lägga på varandra, motsvarar antalet steg i ökat dynamiskt omfång. Tack vare "automatisk exponeringskompensation" behöver du inte själv beräkna exponeringen för de enskilda exponeringarna, kameran gör det själv.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar