Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax Canon nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Photomaster

Aktiv medlem
Jag har bara två frågor och de lyder som följer:
Vad har egentligen pentax att hämta mot Canon och Nikon? Finns det överhuvudtaget någon anledning till att välja Pentax framför dessa två fotogiganter?
 
Senast ändrad:
Photomaster skrev:
Jag har bara en fråga och den lyder som följer:
Vad har egentligen pentax att hämta mot Canon och Nikon? finns det överhuvudtaget någon anledning till att välja Pentax framför dessa två fotogiganter

Ooohhh...vääänta!
Måste hinna plocka fram popcornen och fåtöljen o sätta på kaffet innan bataljen börjar... ;)

//P
 
nej seriöst kan jag faktiskt inte förstå varför man väljer Pentax, de kommer alltid ligga 10 steg efter Nikon och canon i utveklingen
 
Photomaster skrev:
Jag har bara två frågor och de lyder som följer:
Vad har egentligen pentax att hämta mot Canon och Nikon? Finns det överhuvudtaget någon anledning till att välja Pentax framför dessa två fotogiganter?


Här är några skäl som för mig talar för Pentax.

* Man får inte mer kamera för pengarna än Pentax
K10D hos någon annan tillverkare, inte ens
nära skulle jag säga.

* Bildstabilisering i kamerahuset. Finns
visserligen hos andra också men inte hos Canon
och Nikon.

* Pannkaksobjektiv vilket förmodligen ger den
minsta och diskretaste dslr:en som går att få
tag på.

* Lägre (ofta ganska mycket) priser på jämförbara
objektiv.
 
Konstigt, 30 minuter och firma Mabo&Pihl har inte huggit på det saftiga betet än ... ;-)

Edit: för sen igen ... :D
 
P.R. skrev:
Konstigt, 30 minuter och firma Mabo&Pihl har inte huggit på det saftiga betet än ... ;-)

Edit: för sen igen ... :D

Jag antar att det är en seriös frågeställning, men det kanske det inte är. Oavsett finns det kanske andra läsare som funderar i likanade banor, så varför inte ge ett svar.

Mer givande än att försöka göra sig rolig på andras bekostnad tycker jag nog.
 
Senast ändrad:
pentax har låga objektivpriser, vädertätat hus till tilltalande pris och en hjälpsam community som är kunnig och erfaren..

förstår inte ditt påstående om att pentax skulle ligga 10 steg efter med tanke på att bilderna blir minst lika bra med en pentax kamera som de andra nämnda. Du får gärna fördjupa dina tankar.
 
Lite mer allvarligt, då:

Pentax har sina fördelar, som alla tillverkare. Någon allvarlig konkurrent till de två stora kan man dock inte bli inom överskådlig tid. Det är inte konkurrenskraftigt att ha K10D (hur bra den nu än är) som toppmodell om man aspirerar på att tillhandahålla ett komplett *system*. Dessutom verkar det gå hemskt segt att få ut de nya DA*-objektiven. Långa teleobjektiv är ett annat frågetecken.

Tror man får vara glad om Pentax i långa loppet kan överleva, plus ha råd att hänga med i den våldsamma utvecklingen på området.
 
Pentax har använt samma objektivfattning sen slutet av 70-talet (1976 enligt Wikipedia). Möjligheten att använda äldre, förmånliga objektiv av hög kvalitet tror jag tilltalar många, trots avsaknaden av automatik.

Bara ett argument i mängden...
 
Ett annan bra grej är att man får full kompabilitet också med Samsungs kameror och därmed fler framtida hus att välja på.
 
Photomaster skrev:
Finns det överhuvudtaget någon anledning till att välja Pentax framför dessa två fotogiganter?
Pentax är det bästa valet om man endast avser att skaffa ljussvag budgetoptik pga skakningsreduceringen i huset.

Med tanke på din provocerande frågeställning så hör du nog inte till den kategorin köpare.
 
Re: Re: Pentax Canon nikon

Erik Schalin skrev:
Pentax är det bästa valet om man endast avser att skaffa ljussvag budgetoptik pga skakningsreduceringen i huset.

Likväl som att prisläget och brännviddsområdet på dom nya tätade DA* objektiven kan vara motiv för en del. Själv kommer jag att ha DA 16-50/2.8 + DA 60-250/4 och tre pannkaksobjektiv. Svårt att hitta nått liknande hos Canon och Nikon.
 
Om inte fotografer skulle vara olika så skulle inte det finnas mer än en tillverkare, eller..

Det finns köpare både till Pentax, Sony, Leica och alla andra "små" märken, inte alla som väljer giganterna Canon och Nikon...

Canon har väl i dagens läge den starkaste uppställning och för proffs där priset eller ev tidigare kamera inte spelar någon roll så är det väl idag ingen som inte väljer Canon?

Men för amatörer så spelar så myckat annat roll, t ex jag hade investerat en hel del objektiv och analoga hus, därför blev det Pentax för mig, det fanns ingen ekonomi i att byta system...
 
Jag tycker att vissa har hakat upp sig lite väl mycket på mitt påstående att pentax skulle ligga 10 steg under sina konkurenter. detta var bara ett sätt att tydligt uttrycka att de helt enkelt inte är lika bra. i alla jämförande tester jag har läst där pentax jämförs med Canon eller Nikon så vinner de två sistnämnda alltid.

Många här på forumet har också betonat att pentax har billiga objektiv och innbyggd skakreducering. detta intresserar mig dock mindre. jag är till 95 % intresserad av en kameras bildkvalitet och snabbhet och det får gärna kosta lite extra. kan det inte rent av vara så att Pentax inbyggda skareducering indirekt försämrar bildkvaliteten då man måste göra avkall på annat för att priset inte ska skuta i höjden. Enligt många experter (människor som har testat många kameror) så ligger Pentax bildkvallitet nämligen inte i toppskiktet.

JAG SÖKER ETT SERIÖST SVAR PÅ DENNA FRÅGA
 
Senast ändrad:
jorgene skrev:
Att inte Mabo huggt på denna tråd efter en hel timme trotsar ju nästan naturlagarna... :-D

Han kanske gör nåt vettigare istället...
T ex är ute o använder sin kamera!!!

//P

Edit, men för säkerhets skull har jag bryggt en hel kanna kaffe o bullat upp med bullar i fall att...haha ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.