Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pensionärskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

erik_qwerty

Aktiv medlem
Hej,

Jag har sökt och hittat ett par gamla trådar som behandlar det här ämnet, men inte hittat nåt riktigt bra svar och tänkte att det kanske har hänt nåt på marknaden.

Jag söker en digitalkamera åt min mor. Hon är 67 år gammal och enligt egen utsago fullkomlig teknisk idiot (och det är ärligt talat ingen stor överdrift...). Hon har inget intresse av att lära sig något som helst om foto förutom vad hon redan kan, och det inskränker sig i princip till att trycka på en knapp när kameran ska ta en bild. Hon har en Olympus mju-nånting analog kompakt idag, med zoom, men jag tror inte hon har en aning om ens hur zoomen fungerar. Jag har lånat ut min gamla Nikon 5200 till henne, men den har hon inte ens orkat försöka lära sig.

Kameran ska alltså inte ha en massa knappar och rattar med olika program, för det kommer hon aldrig att använda. Allra helst bara en enda knapp för att ta en bild faktiskt, det kan vara lagom med en fast brännvidd motsvarande kanske 30-40 mm. Blixt behövs och ska sköta sig helt själv. Bildkvaliteten bör vara hygglig nog att klara 10x15-kopior men det klarar väl tom mobilerna idag. Byggkvaliteten får nog gärna vara hygglig den också, för hon är inte överdrivet varsam med tekniken. Finns en sådan kamera att köpa idag? Det borde ju kunna finnas en marknad tycker man...

Tilläggas bör att jag naturligtvis räknar med att sköta övertankning och beställning av papperskopior åt henne.

mvh
Erik

Varför räcker det inte med att scanna in hennes analoga negativ? Vad ska hon med en digitalkamera till om hon inte är mer intresserad än så här? Mina föräldrar har inte ens datorer hemma, de kan lika gärna plåta på med film tycker jag.

Varför räcker det inte med att scanna in hennes analoga negativ? Vad ska hon med en digitalkamera till om hon inte är mer intresserad än så här? Mina föräldrar har inte ens datorer hemma, de kan lika gärna plåta på med film tycker jag.

Haha, ja det är förstås en mycket bra fråga. Det är väl egentligen jag själv som letar julklapp åt morsan, tänkte det kunde vara en bra idé :) Sen så är det väl också förmodligen så att det blir svårare och dyrare att köpa och framkalla film framöver. Olympusen vill dessutom ha dyra litiumbatterier, och har kanske inte så många års tjänstgöring kvar rent mekaniskt. Men visst, det kan erkännas att det är ett aningen konstruerat behov från min sida... ;)

Du kan väl köpa henne en av de enklaste kompaktkamerorna. Häll lite superlim i ratten där du kan välja metod och lås den till gröna rutan.
Då lär blixt mm. köra på full automatik. Även de sämsta kompakter har ju idag en kvalitet som ligger långt över en en billig analog kompakt.
Dessutom kostar det mindre att skjuta med en digitalkamera än att hålla på med att framkalla film och dessutom skaffa en scanner för att skanna in skiten.
En hyfsad skanner kostar mer än en kompakt och minneskort.

Jag försökte hitta en kameraa utan zoom, men nix, det lyckades inte. Jag hittade dock en med stora knappar och med mycket automatik som gör den självgående om bara låter bli att pilla på knapparna.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CPL20rod

Hej,

Jag har sökt och hittat ett par gamla trådar som behandlar det här ämnet, men inte hittat nåt riktigt bra svar och tänkte att det kanske har hänt nåt på marknaden.

Jag söker en digitalkamera åt min mor. Hon är 67 år gammal och enligt egen utsago fullkomlig teknisk idiot (och det är ärligt talat ingen stor överdrift...). Hon har inget intresse av att lära sig något som helst om foto förutom vad hon redan kan, och det inskränker sig i princip till att trycka på en knapp när kameran ska ta en bild. Hon har en Olympus mju-nånting analog kompakt idag, med zoom, men jag tror inte hon har en aning om ens hur zoomen fungerar. Jag har lånat ut min gamla Nikon 5200 till henne, men den har hon inte ens orkat försöka lära sig.

Kameran ska alltså inte ha en massa knappar och rattar med olika program, för det kommer hon aldrig att använda. Allra helst bara en enda knapp för att ta en bild faktiskt, det kan vara lagom med en fast brännvidd motsvarande kanske 30-40 mm. Blixt behövs och ska sköta sig helt själv. Bildkvaliteten bör vara hygglig nog att klara 10x15-kopior men det klarar väl tom mobilerna idag. Byggkvaliteten får nog gärna vara hygglig den också, för hon är inte överdrivet varsam med tekniken. Finns en sådan kamera att köpa idag? Det borde ju kunna finnas en marknad tycker man...

Tilläggas bör att jag naturligtvis räknar med att sköta övertankning och beställning av papperskopior åt henne.

mvh
Erik

Till min sjuåriga dotter köpte jag i våras en Fuji Finepix Z10. Den har väl numera utgått och ersatts av Z20FD / Z30FD.

Det käcka med den modellen är att den har en lucka som man öppnar för att sätta på kameran och ta bilder. Objektivet är fast innanför skalet så det är inga ömtåliga grejor som sticker ut, och allt skyddas av luckan när man inte använder kameran. Hennes exemplar har utstått hårresande (på mig) behandling utan att förgås.

Enklare kan det inte bli: Öppna luckan, sikta, tryck på knappen, stäng luckan. Blixten löser ut när kameran tycker det passar.

Bildkvaliteten är ok men inte så mycket mer; duger säkert till 10x15. Vill man pilla med inställningar så är den lite bökig och begränsad, men för den som inte ens utnyttjar zoomen så är det knappast något bekymmer.

Bästa finessen av allt tyckte dock dottern var att den finns i klatschiga färger. Hon älskar sin röda - första dagen tog hon lite drygt fyrahundra bilder...

Alla (skulle jag tro) kompaktkameror av idag funkar bra på auto. Utmaningen ligger väl i att se till att någon som är helt ointresserad (jag är övertygad om att alla kan om de bara vill) av att lära sig ens de enklaste funktionerna inte låter bli att pilla på de knappar som finns. Det finns ju, på de flesta kameror, någon knapp för att ändra till makroläge, stänga av blixten eller sätta igång självutlösaren. Skulle tro att det är nästan omöjligt att hitta någon utan, om man bortser från modeller som enbart har touchscreen då så att inställningarna görs där istället...

Annars tror jag tex att Canon Ixus 100/Powershot A1100 eller Nikon Coolpix S220 kan vara vettiga. De börjar alla på motsv. 33-35mm och har ansiktsprioriterande AF och annat bra för nån som inte vill tänka.

Har ett förslag Canon Ixus 95 is,hos Cyberphoto med väska och 4 GB minne 1.790 finnes i olika färger.Enklare än så blir det nog inte.

Varför inte köpa en begagnad kamera på Blocket för en femhundring. Det finns ju hur mycket som helst om man inte har så höga krav!

Jag tackar för alla tips, men kan bara konstatera att det då tyvärr inte verkar finnas en kamera som riktigt motsvarar vad jag letar efter. Även enkla modeller som Ixus 95 m fl har ju ganska många fler funktioner än bara sikta och tryck a la Kodak Instamatic från forntiden. Det bästa är kanske att skjuta problemet på framtiden så länge analogkompakten lever. Tack i alla fall! :)

Haha, ja det är förstås en mycket bra fråga. Det är väl egentligen jag själv som letar julklapp åt morsan, tänkte det kunde vara en bra idé :) Sen så är det väl också förmodligen så att det blir svårare och dyrare att köpa och framkalla film framöver. Olympusen vill dessutom ha dyra litiumbatterier, och har kanske inte så många års tjänstgöring kvar rent mekaniskt. Men visst, det kan erkännas att det är ett aningen konstruerat behov från min sida... ;)

Hon har inget intresse av det men du vill ändå köpa en kamera ? är det inte bättre att köpa nått hon har intresse av ? :) bara en tanke.

Jag tror nog att din mamma klarar sig utärkt med den analoga hon redan har, den kan hon ju antagligen redan och skulle bara vilja använda en ny på samma sätt som den gamla - men där satt ju inte knappen på min gamla.. Det är dessutom ganska bekvämt att bara sätta rullen i en fotopåse och några dar senare kommer bilderna i brevlådan. Själv har jag konstaterat att Fujidirekt gör ett bättre jobb än proffslabben som t ex. Crimson när det handlar om enklast möjliga "fotoalbumsframkallning". Om ni sedan behöver någon bild till webben på sisådär 1000 pixlars bredd som mest, då duger vilken flatbädd som helst till att skanna papperskopior.

Du slipper också själv en massa arbete med hennes bilder, dessutom så kan det ju faktiskt vara så att din mamma tagit en å annan bild som hon känner sig obekväm med att du ser.. tänk på det.

Det är dessutom ganska bekvämt att bara sätta rullen i en fotopåse och några dar senare kommer bilderna i brevlådan.

Nu håller jag med dig i ditt inlägg, men tänkte bara påpeka att man faktiskt kan göra likadant med sitt minneskort. Lägg i en påse och lägg påsen i brevlådan och hem kommer bilderna. Om nu inte labben har slutat med det den senaste tiden, vill säga.

Nu håller jag med dig i ditt inlägg, men tänkte bara påpeka att man faktiskt kan göra likadant med sitt minneskort. Lägg i en påse och lägg påsen i brevlådan och hem kommer bilderna. Om nu inte labben har slutat med det den senaste tiden, vill säga.

Javisst, det går alldelens utmärkt. Men då står hon där med en kamera hon inte förstår. Damen i fråga är snart 70 år och jag har många erfarenheter från äldre släktingar om vad som händer när de skaffar moderna prylar på äldre dar, det brukar inte vara så lyckat. Dessutom, jämför bara instruktionsböckerna för en digitalkamera och en analog kompaktkamera. Digitalkamerans instruktion är verkligen en bok och de brukar dessutom vara riktade till folk med vissa grundkunskaper gällande moderna prylar. En analog kompakt klarar sig med en broschyr på 2-4 sidor.

Digitala kameror förutsätter väldigt mycket som ofta saknas helt hos äldre personer.

Javisst, det går alldelens utmärkt. Men då står hon där med en kamera hon inte förstår. Damen i fråga är snart 70 år och jag har många erfarenheter från äldre släktingar om vad som händer när de skaffar moderna prylar på äldre dar, det brukar inte vara så lyckat. Dessutom, jämför bara instruktionsböckerna för en digitalkamera och en analog kompaktkamera. Digitalkamerans instruktion är verkligen en bok och de brukar dessutom vara riktade till folk med vissa grundkunskaper gällande moderna prylar. En analog kompakt klarar sig med en broschyr på 2-4 sidor.

Digitala kameror förutsätter väldigt mycket som ofta saknas helt hos äldre personer.

Om man köper en billig digital kompakt och sätter den på "grön auto", så är det väl ingen skillnad i handhavande mot en analog dylik?

Gammal? 67 år? Blahaa blahaa.

Mina föräldrar är över 80. Morsan fick en pocket APS, Pentax, av mig för 9 år sedan. Den lade av i somras. Hon fick då överta min gamla Canon Ixus Z70 (inköpt samtidigt som Pentaxen) för "digitalt vill jag inte lära mig".
"Den var ju lätt att lära sig" var första kommentaren när postpaketet hade kommit fram.
Jag köpte ytterligare en, begagnad, Z70 för någon vecka sedan för 200 kronor - att ha i reservpresent om första Z70:an lägger av.
En kamera behöver väl inte vara utan zoom vid inköpet. Om man inte vill använda, eller inte vill lära sig använda, är väl upp till brukaren men det borde inte försvåra inköpet.

Om man köper en billig digital kompakt och sätter den på "grön auto", så är det väl ingen skillnad i handhavande mot en analog dylik?

Så länge den står kvar i det läget ja. Jag har fått hjälpa äldre släktingar med kameror "som slutat fungera" därför att någon satt över den på filmläge eller bara bildvisningsläge. Jag förklarar och visar, men två veckor efter så är det samma eller liknande visa igen. Min farfar som är över 90 kan utan problem hantera en äldre analog systemkamera, han är van vid dem, men om den är digital är det närmast tvärstopp, han får inte ens igång en digitalkompakt.

Jag har även en äldre erfarenhet från en numer död släkting, hon köpte sin första färg-TV först på 80-talet, vid sisådär 75 års ålder. Under 10 års tid fungerade det alldelens utmärkt, men när ålderstecknen började sätta in, så var hon där och öppnade luckan och skruvade för att ändra kanal, såsom hon alltid gjort på sin gamla svartvita från början av 60-talet, med resultat att TVn "slutade fungera". Detta skedde långt före det att man kunde tala om någon reell åldersdemens, hon bodde fortfarande hemma och klarade sig utmärkt på egen hand utan någon hemhjälp.

För mig har kontentan blivit att om de börjar vara över pensionsstracket, pracka inte på dem nymodigheter och låt dem själva bestämma sånt. Rätt naturligt egentligen, vi behandlar inte vuxna människor som barn förrän de är så gamla att det är berättigat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar