Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pengar i sjön?

Produkter
(logga in för att koppla)

dripaj

Ny medlem
Jag har äntligen bestämmt mig för att köpa en digi-slr. Vad finns det för anledning att köpa en ny D600 istället för en beg. D700 eller D7000. Är den verkligen 7000 - 10000 kronor bättre. Jag har en F5 idag med 24-120/4 och 20-35/2,8 så det blir någon av de ovan nämnda.

Tacksam för synpunkter.

/P-A

kanske hjälper dessa snabbjämförelser något?

http://snapsort.com/compare/Nikon-D600-vs-Nikon_D700

http://snapsort.com/compare/Nikon-D600-vs-Nikon_D7000

Personligen så skulle jag nog kanske kunna tänka mig att köpa en begagnad D700 och spara runt 8000-10000:-, men eftersom det är en FX sensor så kanske man måste croppa mer och då är bra med de extra pixlarna, om man är på telesidan. Den nya processorn som sitter i D600 kan kanske snabba upp AF. Mot D7000 så hade jag nog då väntat på en D7100 eller liknade. Min tredelade plan, köpa en D700 i väntan på ett lägre pris på D600, vänta med det jag har till D600 går ner till en 14k, eller vänta på en D7100/D400/D8000 vad som kan komma först

D600 har ju lite bättre upplösning och bildkvalitet än D700, men om den skillnaden i praktiken är värd så mycket är väl tveksamt. Folk producerar ju fantastiska bilder med t.ex. Canonkameror, trots att de fått avsevärt sämre poäng än Nikons senaste i t.ex. DxO:s jämförelser. ;-)

D600 har en fördel för telefotografer i och med att den klarar f/8, men i övrigt tycker jag D700, speciellt med batteripacket PDK-1 (eller vad det nu heter, får förmånligt begagnat), är mer prisvärt. Man får troligtvis bättre AF, högre FPS, dedikerad AF-ON knapp, en gedignare större kamera och så vidare. Jag som har en D700 tycker D600 skulle kännas som en nedgradering till största delen. Inte på alla punkter, men på många vänsentliga i alla fall.

Jag har äntligen bestämmt mig för att köpa en digi-slr. Vad finns det för anledning att köpa en ny D600 istället för en beg. D700 eller D7000. Är den verkligen 7000 - 10000 kronor bättre. Jag har en F5 idag med 24-120/4 och 20-35/2,8 så det blir någon av de ovan nämnda.

Tacksam för synpunkter.

/P-A

Hej P-A,

Det är naturligtvis högst personligt vilken kamera man vill välja. En synpunkt är att om du väljer en kamera med APS-C sensor så får du mer "tele" dvs brännviddsförlängning vilket kan vara OK med tanke på dina objektiv. 20 mm blir då i praktiken 30mm vilket fortfarande är en hygglig vidvinkel, och 120 mm blir motsvarande en 180 mm tele (omräknat till brännvidd i FX formatet)
Då är en D7000 (eller D300) ett bra alternativ.
Vill du ändå behålla filmformatet (FX) för att få större sökarbild, kortare skärpedjup, brusförhållande mm då känns en D700 som ett gjutet alternativ. Den känns betydligt mer robust än D600 (min personliga uppfattning).
Men det är som sagt en smakfråga. Vill du inte ha begagnat då måste ändå D600 anses vara bästa köpet just nu...

Alltid kul att köpa prylar :) Lycka till

Slag i saken

Tack för era åsikter.
Det blev en D7000. Jag kunde inte motivera 3000 extra för D700. Dessutom får jag en anledning att köpa en glugg, 10-20/3,5 sigma.

/P-A

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar