Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Peka om domän till Loopia för min Portfoliobox-hemsida..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag har sedan ett tag tillbaka en hemsida på Portfoliobox. Hemsidan är på engelska och har en .com-adress. Nu har jag dock tänkt göra om hemsidan till en svensk version i stället och vill därför också passa på att peka om domänen till Loopia där jag redan äger en .se-domän. Hur gör jag då?

Förklara gärna i "steg för steg".. :)

Jag har sedan ett tag tillbaka en hemsida på Portfoliobox. Hemsidan är på engelska och har en .com-adress. Nu har jag dock tänkt göra om hemsidan till en svensk version i stället och vill därför också passa på att peka om domänen till Loopia där jag redan äger en .se-domän. Hur gör jag då?

Förklara gärna i "steg för steg".. :)

Jag skulle skicka ett mejl till Loopias support, just den där typen av frågor brukar de vara mycket bra på att besvara :)

Enklast är att bara omdirigera besökarna. Görs enkelt med en kodrad i index filen på din portfoliosajt.

<meta http-equiv="refresh" content="0;url=http://www.portfoliosajtenhosloopia.se">.

Om redigeringar av html-kod tillåts på den sajten.

Peka om

Loopia har väl cPanel så då är det enkelt att peka om bara du kommer åt att ändra namnservrarna på den domän du skall flytta.
Det är bara att gå in på cPanelen och klicka på Addon domains och där skriva in namnet på den domän du skall flytta, samt de lösenord du vill ha.
När det är gjort är det bara att ändra namnservrarna till de du fått från Loopia på domänen som skall flyttas.
Kruxet är ibland att man inte har en aning om var man skaffat domänen eller vad man har för åtkomstkod.

Jag skulle skicka ett mejl till Loopias support, just den där typen av frågor brukar de vara mycket bra på att besvara :)

Sant..det hade jag tänkt göra, men så läste jag på Loopias sajt att man i dessa semestertider får räkna med lite längre svarstider på mejl och dylikt. Förmodligen snabbare att få svar på fotosidan.se blev då min nästa tanke.. ;-)

Tack ni andra också för era inlägg!

Efter lite sökande bland inställningarna i Portfoliobox hittade jag (som det verkar) en detaljerad beskrivning av hur man sätter upp Portfoliobox mot just Loopia. Ska se om jag får till det med hjälp av den beskrivningen..

Nu ska det vara fixat!

Det gick smidigt med hjälp av Portfoliobox tydliga instruktioner. Eller ja..jag råkade förvisso radera lite för många "records" - det stod nämligen i guiden att man skulle radera ALLA records vilket jag då förstås gjorde. Missade dock att det stod ALLA records under avdelningen "WWW"!

Som tur var finns det en avdelning som heter "Återställ DNS-backup" som räddade mig. Hoppas jag..

Det kan tydligen ta upp mot 48 timmar för omdirigeringen att äga rum. Bara att vänta och se om det fungerar helt enkelt.. ;-)

Jag har lyckats peka om min domän på portfoliobox.net till Loopia, men min hemsidesadress ändras inte från perjonas.com till perjonas.se!

Enligt loopia är ompekningen "igång" som den ska, men att min nya adress "www.perjonas.se" måste fyllas i någonstans på portfoliobox-sajten för att koppling ska kunna ske. Under inställningar i menyn på portfoliobox.net kan jag inte fylla i det någonstans och portfoliobox själva nämner inte det heller någonstans att så måste göras. Under inställningar på portfoliobox.net finns det förvisso en ruta som heter "Din domän" som är ifylld med "perjonas.com". Men det är inget som jag kan ändra på då texten i den rutan är låst. Min domän på portfoliobox.net ska ju inte ändras - bara pekas om!

Har kontaktat portfoliobox.net tidigare i dag, men ännu inte fått något svar. Men jag tänker att av alla 100 000+ medlemmar som finns här på fotosidan.se så borde det väl finnas någon som har pekat om sin hemsida från portfoliobox.net till Loopia!?

Tacksam för hjälp!

Hej

Har du bett Loopia att ta över din .com -adress ?

Annars kan du ju låta din .com -adress ligga kvar som den gör - och bara skapa ett CNAME på Loopia som pekar www.perjonas.se till www.perjonas.com.

Då kommer du att komma åt din sida med www.perjonas.se, dock kommer det stå .com i adressfältet när du kommit till din sida.

/Thorse

Hej

Har du bett Loopia att ta över din .com -adress ?

Annars kan du ju låta din .com -adress ligga kvar som den gör - och bara skapa ett CNAME på Loopia som pekar www.perjonas.se till www.perjonas.com.

Då kommer du att komma åt din sida med www.perjonas.se, dock kommer det stå .com i adressfältet när du kommit till din sida.

/Thorse

Jag har inte bett loopia ta över min .com adress. Men så här (se bifogad fil) ser portfoliobox instruktioner ut vad gäller inställningar man ska göra på loopia för att peka om:

Bilagor

• Portfoliobox - peka om.doc
    20.5 KB · Visningar: 81
Kan säga att jag har problem med punkt 7 i beskrivningen. Jag har sett till att rutan är urkryssad, men när jag sedan går in och tittar på inställningarna igen så är rutan fortfarande ikryssad. Det går inte att spara den urkryssad!

Har påtalat detta för loopia, men det var inget som jag egentligen fick något svar på eller verkade vara något problem. Kanske ska höra med dem om det igen..

Tydligen ska den där rutan fungera precis så - vara ikryssad igen nästa gång man går in på "inställningar" trots att man sparade rutan som urbockad när man lämnade sidan. Märkligt, men sant!

Får väl passa på att ge en eloge till loopia.se som snabbt svarat på samtliga mejl jag skickat till dem. Det uppskattas av en frågvis kund som mig! :)

Nu har jag ÄNTLIGEN fått det hela att fungera!

Förutom att göra inställningarna som fanns beskrivet på portfoliobox.net så var jag tvungen att ändra A-record separat hos Loopia samt också be portfoliobox.net att ändra min domän från "www.perjonas.com" till "www.perjonas.se". Så nu är det gjort, även om det tog typ 2 veckor att luska ut hur det skulle göras.. ;-)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto