Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC vs MAC

Produkter
(logga in för att koppla)
För 24435kr får man nya macbook pro med intel core2duo 2,4GHz, 2Gb minne, 160Gb HD (7200rpm), geforce 8600M GT m.m. allt förpackat i ett 2,59 cm tunt hölje som väger 2,45kg.

dJb skrev:
För 24435kr får man nya macbook pro med intel core2duo 2,4GHz, 2Gb minne, 160Gb HD (7200rpm), geforce 8600M GT m.m. allt förpackat i ett 2,59 cm tunt hölje som väger 2,45kg.

Det finns en 2,4Ghz core2duo 15" för det priset du anger etc. Kollar dock mot den för 22995 då jag inte orkar leta upp någon 160Gb HD 7200 rpm från dell.

Tittar man på en Dell Inspiron 6400 enligt nedan:
Core2duo T7400 2,16GHz (sämre)
Xp Mediacenter edition
15" 1440x900 (samma)
2GB RAM 667MHz (samma)
160Gb Hd 5400 rpm (samma)
Radeon x1400 256Mb (orkar inte jämföra -sannolikt sämre)
8x DVD+/- rw (ungefär samma)
4 USB 2.0 portar (bättre)
En firewire 400 port (samma)
Ingen firewire 800 port (sämre)
wireless 802.11a/g (sannolikt något sämre - ej säkert n)
bluetooth
modem (bättre)
ethernet 10/100mbit/s (marginellt sämre då macen även har 1gbit/s - vilket dock man sällan har nytta av och vilket jag inte tror macen paller riktigt heller)
Storlek (macen inom parentes):
Bredd: 356,0 mm (35,7 cm)
Djup: 265,5 mm (24,3 cm)
Höjd: 36,55 mm (2,59 cm)
Vikt: 2,8 kg (2,45 kg)
Batteritid: jämförbar. (Svårt att få info om apples batteri, men utifrån beskrivningen av batteritiden så förefaller de vara jämförbara)
Pris: 13427 kr (inkl moms och frakt)
Pris mac: 22995 kr
Pris mac med 2,2Ghz propp: 17995:- , men då med sämre grafikkort än 22995kr macen och dessutom mindre hd.
Konfar man en Macbook för att ungefär motsvara dellen (dvs 2gb minne, samma propp, samma hd-storlek) så kostar den 14345kr, men har mindre skärm med lägre upplösning, sämre grafikkort, färre usb-portar etc). Där verkar dellen vara såväl bättre som billigare. Kan tillägga att i jmf mellan en inspiron och en mac book, så är dellen också betydligt bättre vad avser tex tangentbord (som är riktigt dåligt på de mac book som jag använder).

Utan att ha ansträngt mig våldsamt för att hitta en med macen helt jämför bärbar dator så *förefaller* dellen vara mer prisvärd än någon av de 3 macar som jag jämfört med här.

Jag orkar dock inte leta mer, kontrollera närmare eller jämföra komponenter mer noggrant.
Tidigare har jag dock varje gång jag jämfört de bärbara mer *noggrant* (dvs inte översiktligt som här) hittat en något billigare Dell-dator än Apple-dator. Det är däremot en helt annan sak med MacPro. Fortfarande tycker jag dock att mot bakgrund av de marginalla prisskillnader till fördel för dell som jag hittat när jag jämfört noggrant tidigare, att macen är ett bättre val (om man inte säkert ska köra windows eller linux) därför att du kan köra även os x.

/erik

Senast ändrad:
Och jämför man äpplen och päron så kan det *förefalla* ligga till på det sätt man helst vill. Du menar alltså att det är rättvist att jämföra en tyngre och tjockare Dell med en äldre, långsammare processor (core2duo 2,16 som fanns i de billigare macbook pro i förra generationen) samt ett "gammalt" os (win xp) med en avsevärt tunnare macbook pro med nya core2duo 2,4?

Självklart kan man ju hitta datorer som är plastigare, klumpigare, med äldre processorer et c billigare. Om man sen tycker det *förefalla* mer prisvärt så är det upp till var och en. Och då räknar jag inte in antal usb-portar el dylikt i en sån jämförelse.

Vad kostar en Dell laptop med core2duo 2,4 i ett slimmat alu-skal?

Jag vet iallafall att min nya maskin som kommer om några dagar kostar knappt 7600kr (plus frakt).

Intel Core 2 Duo 2.4 GHZ
4 GB Ram (5300)
400 GB Sata II Hårddisk
CD/DVD-brännare, rätt simpelt grafikkort, 5.1-ljud och ett gäng USB-portar.
Hopbyggd och garanterat utan både MacOS och Windows.

Det kommer ta ungefär en timme att få igång Ubuntu och VMWare.
Virtuella maskiner, XP och Ubuntu-LAMP-server är redan klara att plugga in, liksom en massa virtuella applikationer skapade med Altiris SVS.

Varför göra det dyrare och krångligare än så i en simpel hemmamiljö?

/ Paj

Det är helt ointressant att göra en jämförelse som kräver att en dator skall vara identisk med en annan, och jag har i ärlighetens namn varken tid eller ork att göra det. Jag har däremot gjort sådana jämförelser tidigare vid några tillfällen och då har alltid dell varit billigare UTOM för mac pro (där jag var tvungen att göra en ihopplocks vanlig-pc för att komma under priset som apple hade). Men vi kan vänta några månader tills dells sortiment stabiliserats vad avser ny hårdvara och göra en jämförelse då när jag slipper leta våldsamt efter viss hårdvara.

Jag kan dessutom likaväl avkräva dig att hitta en apple-dator som ska kunna konkurrera med dellen (eller någon annan dell som jag plockar ihop), och då hittar du *inte* någon dator som har en chans vad gäller prisprestande jmf den dator jag plockade ihop nyss.
Apple har helt enkelt inte någon dator som kan konkurrera vad avser pris-prestanda med den dell jag byggde i mitt inlägg.

Den dator som jag satte ihop på dell har däremot bättre pris-prestanda, är marginellt långsammare, väger endast 350g mer, och den hittades utan att leta allt för mycket på dell.

Bara att den är billigare än mac booken, som är ett under av plastighet och har ett närmast värdelöst tangentbord och liten skärm, på nästan alla punkter borde tala sitt tydliga språk. Inspiron-datorerna är måhända något plastiga, men inte i jämförelse med mac book.

För övrigt *valde* jag aktivt xp för att *jag* inte skulle vilja ha vista, men jag kan berätta för dig att vista till datorn kostar *precis* lika mycket (och skulle med samma terminologi som du använder vara ett betydligt mycket "nyare" os än os x). Os x bygger dessutom på unix, så det är ju riktigt *asgammalt* - det har ju sina rötter i slutet av 60-talet och början av 70-talet. Där kan vi snacka om gammalt operativsystem.
Jag antar att du därför egentligen inte vill diskutera os olika ålder, och för min del har det ingen som helst betydelse då jag tycker att os x är alldeles förträffligt trots sin höga ålder.

/erik

epep skrev:
Inte med en T7700 antar jag :)

/ep

Nej, en simpel E6600 (tror jag den heter). Jag har inte tänkt bära omkring den så mycket :)

Jag köper ny dator i snitt vart 4:e år så burken som nu ersätts får åka till tippen (den fyller 8 år i år). Maskinen jag köpte för fyra år sedan tuffar bekymmersfritt på med sin original XP Pro-installation och det får den göra tills nån av hårddiskarna kraschar.

/ Paj

Så... Jämför hur mycket en Pc går för hemmabygge kontra färdigbyggd. Det rör sig om max 1000kr. Rör det sig om mer kan ni anlita mig att bygga datorer för 1000 spänn. Och precis som någon sade tidigare är det som att bygga med LEGO.

Det rör sig fortfarande om 6000 kr i skillnad från 14000. Och då har man ändå spetsat Pc:n jag hade i exemplet.
Det betyder att hemmabygge + Mac OS Tiger går på 6000? Litet väl mycket för ett operativsystem.

Senast ändrad:
epep skrev:
Jag har däremot gjort sådana jämförelser tidigare vid några tillfällen och då har alltid dell varit billigare UTOM för mac pro (där jag var tvungen att göra en ihopplocks vanlig-pc för att komma under priset som apple hade).
Tycker gott att man kan jämföra med en Dell XPS710 (som jag själv har) i detta fall. Har ingen stenkoll på vad som är så bra med XEON-processorer, (det är väl i stort sett "bara" serverversionen av Core2Duo ?), men 2st XEON á 2 kärnor @ 2,66GHz lär väl inte skilja "vansinnes-mycket" från Core2Extreme med 4 kärnor @ 2,66GHz (skall man vara petig så är det ju inte äkta "Quad Core", utan 2st Core2Duo parallelt i samma skal).

Plockar man ihop likvärdiga paket, så blir Dell, vad jag kan förstå, snäppet billigare. Och då får man för det priset också ett av de värsta grafikkorten som finns just nu, 8800GTX.

PS
Kan man sedan, som jag, köpa denna Dell plus en 24" widescreen som Hem-PC, för ett effektivt pris på cirka 22500kr, ja då är det ju inte mycket att resonera om... :)
DS

epep skrev:
Det är helt ointressant att göra en jämförelse som kräver att en dator skall vara identisk med en annan, och jag har i ärlighetens namn varken tid eller ork att göra det. Jag har däremot gjort sådana jämförelser tidigare vid några tillfällen och då har alltid dell varit billigare UTOM för mac pro (där jag var tvungen att göra en ihopplocks vanlig-pc för att komma under priset som apple hade). Men vi kan vänta några månader tills dells sortiment stabiliserats vad avser ny hårdvara och göra en jämförelse då när jag slipper leta våldsamt efter viss hårdvara.

Jag kan dessutom likaväl avkräva dig att hitta en apple-dator som ska kunna konkurrera med dellen (eller någon annan dell som jag plockar ihop), och då hittar du *inte* någon dator som har en chans vad gäller prisprestande jmf den dator jag plockade ihop nyss.
Apple har helt enkelt inte någon dator som kan konkurrera vad avser pris-prestanda med den dell jag byggde i mitt inlägg.

Den dator som jag satte ihop på dell har däremot bättre pris-prestanda, är marginellt långsammare, väger endast 350g mer, och den hittades utan att leta allt för mycket på dell.

Bara att den är billigare än mac booken, som är ett under av plastighet och har ett närmast värdelöst tangentbord och liten skärm, på nästan alla punkter borde tala sitt tydliga språk. Inspiron-datorerna är måhända något plastiga, men inte i jämförelse med mac book.

För övrigt *valde* jag aktivt xp för att *jag* inte skulle vilja ha vista, men jag kan berätta för dig att vista till datorn kostar *precis* lika mycket (och skulle med samma terminologi som du använder vara ett betydligt mycket "nyare" os än os x). Os x bygger dessutom på unix, så det är ju riktigt *asgammalt* - det har ju sina rötter i slutet av 60-talet och början av 70-talet. Där kan vi snacka om gammalt operativsystem.
Jag antar att du därför egentligen inte vill diskutera os olika ålder, och för min del har det ingen som helst betydelse då jag tycker att os x är alldeles förträffligt trots sin höga ålder.

/erik

Ointressant eller inte men jag tyckte din jämförelse haltade något då du jämförde en dator med core2duo 2,4 som precis kommit ut med en med 2,16 (som apple lanserade i macbook pro i okt förra året.) Den modell du jämför med är samtidigt tjockare, tyngre och plastigare. Då är det snarast en värdering från din sida att du inte tycker det är värt att köpa den senaste processorn i ett mer slimmat yttre. Och det är naturligtvis okej men en jämförelse blir inte rättvis. Och eftersom du inledningsvis replikerade på varför JAG valt macbook pro så känner jag mig fortfarande övertygad om att jag gjort rätt val utifrån mina kravspecifikationer.

Den som hellre väljer en plastig, tyngre och tjockare maskin med sämre prestanda får naturligtvis göra det men kommer även i fortsättningen ha svårt att övertyga mig om att de är likvärdiga.

Jag har 3 st bärbara pc, i natt satt jag fram till kl 0400 för att få fart på den ena som har börjat kladda, efter att "Ghostat"in ett perfekt system som jag har som backup , avinstallerat ett virusskydd som inte fungerade ordentligt och därpå installerat ett nytt virusskydd, slängt och rensat maskinen från en massa tempfiler som ligger och skräpar, lagt in nytt antispionprogram, uppdaterat 72Mb från Microsoft + en massa säkerhetsuppdateringar + validierat mot Microsoft två gånger så fungerade burken igen kl 0400.

Jag har 5 st maccar som rullar på utan att jag behöver göra något. Jo ibland får jag starta om för att en större uppdatering skall gälla.

Min ena HP bärbara PC är tom snygg, byggd i samma fabrik där de också sätter ihop powerbook, den kostade 22000:- och har fungerat perfekt om man rensar och servar den (se ovan), en liten sak bara, den går inte att profilera med extern kalibrator,jag har försökt med andra drivrutiner till grafikkortet men detta fungerar inte,och denna relativt dyra PC har inte DVI utgång, detta medför att jag inte kan köra min Eizo CG 21 med bra resultat .
Nyligen presenterade Apple sina nya powerböcker med LED skärm, bättre prestanda, mer minne osv till ett pris som jag tror även den mest inbitna PC fanatikern måste anse vara bra,lägg där till att man får marknadens snyggaste burk och OSX.
Mikael

PS och vill man hålla på med Vista eller XP så fungerar även det utmärkt på intelmaccen.

dJb skrev:
Ointressant eller inte men jag tyckte din jämförelse haltade något då du jämförde en dator med core2duo 2,4 som precis kommit ut med en med 2,16 (som apple lanserade i macbook pro i okt förra året.) Den modell du jämför med är samtidigt tjockare, tyngre och plastigare. Då är det snarast en värdering från din sida att du inte tycker det är värt att köpa den senaste processorn i ett mer slimmat yttre. Och det är naturligtvis okej men en jämförelse blir inte rättvis. Och eftersom du inledningsvis replikerade på varför JAG valt macbook pro så känner jag mig fortfarande övertygad om att jag gjort rätt val utifrån mina kravspecifikationer.

Den som hellre väljer en plastig, tyngre och tjockare maskin med sämre prestanda får naturligtvis göra det men kommer även i fortsättningen ha svårt att övertyga mig om att de är likvärdiga.

Just de datorerna var uppenbart inte likvärdiga. Apple-datorn var, som jag tydligt angav, bättre på ett flertal punkter. Apple-datorn hade tex en lite drygt 10% snabbare processor, vilket i praktiken inte är något som någon märker om man inte kör benchmarks. Apple-datorn hade också bättre grafikkort än dellen och var 350g tyngre, men var å andra sidan knappt 10 000kr dyrare. Om du istället bygger en XPS M1710 kan du få en dator som är i princip likvärdig, så när som på att dell inte har T7700 utan har en 2,33GHz processor, som har en massa extra lullull som tex subwoofer, minneskortsläsare, modem, mm mm.och som kostar 3000 kr mindre, men väger 1 kg mer. Jag kan då fråga dig om du kan hitta någon bärbar apple-dator med subwoofer? Inte för att jag tycker det alls är viktigt, men för att visa på problemet att fästa sig för mycket vid vissa detaljer.
Jag kan också ta upp hp nc2400 med core duo. Datorn väger knappt 1,3 kg. Har apple något att konkurrera med den? Nej! Eller något som kan konkurrera med en bärbar(?) dell med 20-tumsskärm?
Jag kan fortsätta på samma sätt och hitta komponenter eller datorer där macarna inte kan konkurrera. Det mest rimliga blir därför att försöka jämföra med rim och reson. Fortfarande så finns inte någon mac som prisprestandamässigt kan konkurrera med den dell som jag byggde, och det är fakta.

/erik

macrobild skrev:
Jag har 3 st bärbara pc, i natt satt jag fram till kl 0400 för att få fart på den ena som har börjat kladda, efter att "Ghostat"in ett perfekt system som jag har som backup , avinstallerat ett virusskydd som inte fungerade ordentligt och därpå installerat ett nytt virusskydd, slängt och rensat maskinen från en massa tempfiler som ligger och skräpar, lagt in nytt antispionprogram, uppdaterat 72Mb från Microsoft + en massa säkerhetsuppdateringar + validierat mot Microsoft två gånger så fungerade burken igen kl 0400.

Jag har 5 st maccar som rullar på utan att jag behöver göra något. Jo ibland får jag starta om för att en större uppdatering skall gälla.

Alltid är det samma visa. Det konstiga är att jag inte har samma frekventa problem med mina pc, och att jag haft liknande de beskrivna problemen med macar. Senast var det något kufiskt som gjorde att flertalet adobe-program vägade att starta, och inte hjälpte det att installera om de krånglande adobeprogrammen, så hela systemet fick installeras om (vilket iofs är lätt) och först då funkade det.

De flesta som håller på med pc installerar en massa skit på datorerna, eller har barn som installerar en massa skit på dem, och när datorerna sedan inte fungerar så skyller de på windows. Jag hade gjort precis samma sak - installerat en massa skit - på den mac som ställde till problem enligt ovan, och jag fick då problem.

Med detta inte sagt att xp inte har sina problem, utan bara för att påtala att det är så förfärligt lätt att skylla på xp och hylla os x när problemet egentligen till del ligger någon annanstans.

Min ena HP bärbara PC är tom snygg, byggd i samma fabrik där de också sätter ihop powerbook, den kostade 22000:- och har fungerat perfekt om man rensar och servar den (se ovan), en liten sak bara, den går inte att profilera med extern kalibrator,jag har försökt med andra drivrutiner till grafikkortet men detta fungerar inte,och denna relativt dyra PC har inte DVI utgång, detta medför att jag inte kan köra min Eizo CG 21 med bra resultat.

Om du vill ha DVI-utgång och möjlighet att profilera är det väl något du ska se till finns innan du köper datorn. Du kan väl inte skylla hp för att du inte har kontrollerat vad du köper?
För övrigt är det inte svårt att tex hitta vanliga bärbara pc med dvi-utgång.

Jag brukar i många andra sammanhang förorda macar och även här började jag att göra så, men här är så många mac-zealots att jag framstår som pc-förespråkare trots att jag inte är det.

/erik

Erik.
Leta dig tillbaka till något mer än 2år sedan när min HP köptes så fanns det få bärbara PC datorer med DVI utgång.Apple harvade med G4 och kostade betydligt mer och hade sämre krut än Centrino 1.83.
HP valdes av mig för att den skärm som finns i maskinen är utmärkt=har ingen bättre inkl Apple powerbook vad det gäller färgåtergivning.Men att den ej går att profilera pga ATI kortet och drivrutnerna var en överraskning.
Märkligt att du får problem med dina Maccar och Adobe, kan det möjligen bero på dig?

PS avsaknad av DVI kom med köpet av EizoCG21 för ett år sedan och som numera är min referensskärm
Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Erik.
[...]
Märkligt att du får problem med dina Maccar och Adobe, kan det möjligen bero på dig?

Men Mikael, det sa jag ju redan i förra posten att det berodde på mig - jag installerade och avinstallerade en massa skit på datorn. I övrigt får jag hoppas att det inte beror på mig då jag hållit på med datorer sedan slutet av 70-talet, och tidigare arbetat både lite som programmerare (det var ett tag sedan nu) och som systemadministratör av unixdatorer etc.

Jag framhäver dock att många problem som folk har med windows och som gör att de upplever windows som sämre än os x, är att de installerar och avinstallerar en massa skit på windows-datorerna, och att de inte gör det i samma utsträckning på osx-datorer. Med detta inte sagt att detta är ENDA förklaringen, men det kan nog förklara en del. Naturligtvis är xp också mer utsatt för virus vilket kan förklara en hel del också.

Ärligt Mikael, hur mycket skit har du installerat och avinstallerat på dina xp-burkar jmf dina osx-burkar? Hur mycket har dina barn (om du har några) använt datorerna för att spela spel etc?

Skit i detta nu och jmf brusbilden från 400d raw och d40x/d80/d200 istället :)

/erik

Ärligt nu pojkar... spelar det någon roll? Vissa föredrar mac (så som mig själv) och vissa kör winpc... vår enda certifierade Adobephotoshop-learner i sverige kör med win-pc så helt värdelöst kan det ju inte vara tänker jag ;)

We shall overcome ;)

EDIT: även fast pc är allmänt vedertaget som en winpc är det bäst att understryka det så vi slipper påhopp av mindre lustfylld karaktär.

PerFogelberg skrev:

Jag tycker att helhetstänkandet är större när det gäller Apple. T ex finns det redan i operativsystemet stöd för färgprofiler och rättstavning. Programmen fungerar tillsammans. T ex alla kontaktuppgifter samlas i ett program, Adressboken. Sedan kommunicerar de olika programmen såsom e-post och meddelandetjänster (t ex MSN) med den och hämtar uppgifterna.
/Per

Det är därför jag också gillar mac. Alla program funkar ihop med os:et och de har drag and drop överallt. Det finns säkert i pc med, men jag ser tex mina barn hur enkelt de fixar att jobba med mac.

Min dotter tar ett kort med kameran (photo-booth). Ser på bilden i programmet. Drar bilden till BT-programmet och vips så har hon bilden i sin telefon.

Det går säkert att enkelt fixa i pc med, men det jag just gillar är att tanken med os:et är att alla program kan enkelt jobba med varandra.

/ Marcus

orat skrev:
Vad som alltid slår mig i de eviga datorkrigen är att Windowsanhängare försäkrar att deras maskiner minsann rullar som tåget, bara man uppdaterar servicepackar, uppdaterar sina virusdefinitioner, inte tankar ner, kollar att etc etc.

Det är just det som är den springande punkten. Jag har rullat på mac sedan mitten av nittiotalet och alla maskiner har varit nakenfis. Jag har laddat ner av hjärtats lust alla små grejsimojser jag tyckt det var kul att kolla in och korresponderat med min omvärld utan gardiner och det har funkat utan problem.

Mitt jobb skyddas av två brandväggar och kryllar av högskoleutbildad supportpersonal, lik förbenat drabbas (PC-)nätverket av virus och skit, mina kolleger som har PC-burkar tvingas lämna in dem för avlusning lite nu och då. Min jobbmac funkar bra den också...

Man kan nog inte bortse från att beskjutningen i detta krig nästan uteslutande går åt ett håll. Hela Mac-världen och LINUX-världen hatar Microsoft och det gör en stor del av Windows-användarna också. Det finns hur många som helst som har som tidsfördriv att sänka Windows-världen och allt vad Microsoft står för. Om det verkligen vore ett ömsesidigt fullskaligt krig där motsvarande energi som läggs på att sänka Windows skulle läggas på Mac OS av olika slag eller LINUX, så tror jag situationen skulle bli mindre trevlig även i dessa världar. Dessa världar lever fortfarande under ett visst mått av studentikos good will imunitet - hur länge?

En del av hatet mot Microsoft är bara en spegel av konflikten USA och resten av världen där folk lärt sig hata USA efter all hänsynslöshet som drabbat andra folk och nationer när USA försvarat sina omfattande intressen. Det gäller mer konflikten mellan LINUX-världen som saluför sig som "gratis" vilket självfallet appelerar till de som inte har pengar att betala för en datorisering (utvecklingsländer i allmänhet). Att LINUX är populärt i Kina är ingen tillfällighet (Kina är både en verklig konkurrent till USA-dominansen och fortfarande ett utvecklingsland). Att sen Windows-världen drabbas av hat som underblåses av Microsfts överkörda konkurrenter gör ju inte saken bättre.

När det gäller Mac-världen så har den aldrig varit nånting att riktigt ta på allvar. Apple tror ju inte själva på sitt system. Det är ju därför de ser till att man också kan köra Windows på deras datorer så att man åtminstone kan sälja några färgglada datorer om man inte kan sälja nåt annat. Mac finns kvar helt enkelt för att Microsoft faktiskt ville att det skulle överleva. Man behövde ett ofarligt "alibi" när man anklagades för monopolfasor av amerikanska staten. Det är ingen tillfällighet att Mac överlevde medan IBM:s OS/2 WARP inte gjorde det. Skälet var att Microsoft vägrade att porta MS Office till OS/2 efter version 2.11. Däremot fortsatte man att tillverka Office för Mac för det var ett OS Microsoft aldrig riktigt tagit på allvar som konkurrent. Utan ett industristandard Office kan inget klient OS överleva.

OS/2 var ett tag ett gemensamt IBM/MS projekt som Microsoft övergav när Windows 3.0 släpptes. Efter det upphörde MS att bry sig och OS/2 blev aldrig ett alternativ för tillbehörshårdvaruföretagen heller, så drivrutiner gjordes alltmer sällan för OS/2 under början på 90-talet men de fanns alltid till Windows och ibland t.o.m för Mac. OS/2 försvann i tysthet och det är allt färre som kommer ihåg att det ens funnits.

Senast ändrad:
Hej!

Har inte orkat att läsa igenom hela tråden. Har läst enbart den sista sidan (och några trådar till :)). Därför ber om ursäkt om svaret på min fråga finns redan här.

Som många andra går jag i tankar på att byta datorn. Av utrymmes skäll ska den vara en bärbar. Dock kan den vara hur stor/tung som helst då den ska inte lämna lägenheten.

Eftersom nu har jag en stationär dator med 20'' skärm känns det att jag måste ha minst 17'' på min bärbar för att inte bli irriterat på den lilla arbetsytan.

Från diskussionerna här på forumet framgår det att många rekommenderar Mac. Dock när jag tittar på priserna ligger Mac med 17'' på 25+ tusen. Samtidigt som säg DELL Inspiron 9400 med ungefär samma prestanda kostar endast 12000:-.

Härav min fråga: vad är det som gör Mac så underbar att det är värt dubbla priset?

Jag förstår att det "krånglar mindre", "lättare att arbeta med", "roligare" men om man inte upplerver PC som krånglig och svår att arbeta med är det värt att välja en Mac?

Kör mest bild- och videoredigeringsprogram. Spelar ibland. Surfar. Det är i princip allt jag använder hemdatorn till. Alltså ingen multimediamaskin är jag ute efter.

Tack på förhand för sakliga svar.

Sten-Åke Sändh skrev:
Man kan nog inte bortse från att beskjutningen i detta krig nästan uteslutande går åt ett håll. Hela Mac-världen och LINUX-världen hatar Microsoft och det gör en stor del av Windows-användarna också. Det finns hur många som helst som har som tidsfördriv att sänka Windows-världen och allt vad Microsoft står för. Om det verkligen vore ett ömsesidigt fullskaligt krig där motsvarande energi som läggs på att sänka Windows skulle läggas på Mac OS av olika slag eller LINUX, så tror jag situationen skulle bli mindre trevlig även i dessa världar. Dessa världar lever fortfarande under ett visst mått av studentikos good will imunitet - hur länge?

Jag forstar inte hur du kan saga det eftersom Unix fanns langt innan Windows och att majoriteten all websiter kor Apache pa nagon unix variant.

Sten-Åke Sändh skrev:

En del av hatet mot Microsoft är bara en spegel av konflikten USA och resten av världen där folk lärt sig hata USA efter all hänsynslöshet som drabbat andra folk och nationer när USA försvarat sina omfattande intressen. Det gäller mer konflikten mellan LINUX-världen som saluför sig som "gratis" vilket självfallet appelerar till de som inte har pengar att betala för en datorisering (utvecklingsländer i allmänhet). Att LINUX är populärt i Kina är ingen tillfällighet (Kina är både en verklig konkurrent till USA-dominansen och fortfarande ett utvecklingsland). Att sen Windows-världen drabbas av hat som underblåses av Microsfts överkörda konkurrenter gör ju inte saken bättre.

Jag tror inte att du kan argumentera att LINUX ar gratis jamfort med Windows i lander som Kina, dar piratkopiering har 95% av marknanden och lagligt kopta program 5%. Lika sa i Thailand, etc.

Sten-Åke Sändh skrev:

När det gäller Mac-världen så har den aldrig varit nånting att riktigt ta på allvar. Apple tror ju inte själva på sitt system. Det är ju därför de ser till att man också kan köra Windows på deras datorer så att man åtminstone kan sälja några färgglada datorer om man inte kan sälja nåt annat. Mac finns kvar helt enkelt för att Microsoft faktiskt ville att det skulle överleva. Man behövde ett ofarligt "alibi" när man anklagades för monopolfasor av amerikanska staten. Det är ingen tillfällighet att Mac överlevde medan IBM:s OS/2 WARP inte gjorde det. Skälet var att Microsoft vägrade att porta MS Office till OS/2 efter version 2.11. Däremot fortsatte man att tillverka Office för Mac för det var ett OS Microsoft aldrig riktigt tagit på allvar som konkurrent. Utan ett industristandard Office kan inget klient OS överleva.

Ar du full eller? Apple har alltid varit en ledare jamfort med Microsoft. Deras niche har varit design/layout industrin och de har program som Motion som t.ex. Pixar bara inte kan vara utan.
Det ar ju knappast en slump att de flesta som jobbar med serios grafisk design och printing jobbar med Mac. Fargkalibrering ar ju bara en liten del av det svaret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar