ANNONS
Annons

PC vs MAC

Produkter
(logga in för att koppla)
Innan Vista släpptes så rekommenderade jag Mac eftersom allting, precis som det snudd på alltid varit, har gått smidigare på en Mac.

Nu när Vista kommer med alla maskiner man köper och XP inte säljs längre så finns ju bara ett stort och fungerande (!!!) operativsystem utöver Linux, och det är....ja: OS X för Mac.

Sen kan man ju lira Vista på Macen med om man vill förstå mer varför man valde Mac och OS X. =P

Lycka till!

Fredrik

nifo skrev:
Nu när Vista kommer med alla maskiner man köper och XP inte säljs längre så finns ju bara ett stort och fungerande (!!!) operativsystem utöver Linux, och det är....ja: OS X för Mac.

Ett av de mer nyanserade inläggen här...

Så du menar på fullt allvar att folk springer och köper datorer som inte fungerar?

Snacka inte strunt, när du bara gissar. Bashing är nog det löjligaste jag vet. Har du testat (nej inte startat och klickat lite) Vista?

Såhär är det: Windows funkar, OS X funkar [PUNKT]

Själv kör jag både en MacBook, en MacPro och en Windows-maskin.

För er Macägare som glömt...

http://www.lauriemcguinness.com/

Själv så fastnade jag verkligen för OS X, men det innebär inte att Windows (som jag har använt sedan 95 eller så) är dåligt. Det finns egenskaper hos OS X som inte heller är helt genomtänkta. Det är bara någon sorts masspsykos, som tydlligen har drabbat en del människor. För det låter ju oerhört konstigt att ungefär 90% av alla kontor har utrustning som inte fungerar.

Det som förvånar mig mest, är alla de macägare som kör Windows på sina maskiner...Det är ju så jäkla dåligt?

Att folk orkar diskutera detta infekterade ämne... Mac eller pc, Nikon eller Canon, Aftonbladet eller Expressen. Samma diskussioner allihop!

Men det är som det alltid varit, den som är minst skriker högst. ;-)

mvh
cf

Jeppe skrev:
För det låter ju oerhört konstigt att ungefär 90% av alla kontor har utrustning som inte fungerar.
Och inte bara "kontor"... I stort sett hela industrin, med forskning och utveckling och hela konkarongen kör på PC (åtminstone så länge vi pratar "persondatorer"). Själv jobbar jag på ett av Sveriges största FoU-företag, SAAB AB, och där har jag inte sett en Mac sedan 1992, då det stod någon enstaka här och där för ordbehandling.

Förvisso lite oklart vilka växlar man ska dra av just exemplet SAAB. Men, argumenten om "stabilitet", att "Windows inte fungerar" och att "'riktiga' arbetsuppgifter klaras bättre av Mac" känns ju lite märkliga när man jämför arbetsuppgifter, systemkomplexitet, säkerhets- och stabilitetskrav hos närmsta tidning/tryckeri och SAAB AB. Man kan tycka vad man vill om PC, men fungerar gör det...

Sedan tycker ju vän av ordning att ett så -- påstått -- himlastormande fantastiskt system som Mac borde klara att ta mer än sisådär 5% av marknaden. Ganska dåligt egentligen, om nu huvudkonkurreneten inte ens fungerar...

Mozo skrev:
...Att folk orkar diskutera detta infekterade ämne... Mac eller pc, Nikon eller Canon, Aftonbladet eller Expressen. Samma diskussioner allihop!...

Försökt att släppa det?
Låta andra få diskutera det de vill, utan att vara med eller bry dig?

Eftersom fotografering och bildbearbetning är en konkurrensutsatt bransch och tid oftast är pengar så rekommenderar jag alla att köpa Windowsburkar.

Jerry

Jerry Gladh skrev:
Eftersom fotografering och bildbearbetning är en konkurrensutsatt bransch och tid oftast är pengar så rekommenderar jag alla att köpa Windowsburkar.

Jerry

Nej, det går inte.. Min MacPro är bara dygnet gammal ;) Men jag brukar ju köpa fel grejor ;)

Jerry Gladh skrev:

Jerry

Hmm..

Inköps priset är inte den stora kostnaden när du köper en dator till ett företag utan det är supporten.

För att få en Windows burk fungera bra krävs mera arbete gämfört med Mac och räknar du på att en anställd kostar 300kr/timman så kan det bli lätt stora summor om din dator får exempelvis virus.

Det lär dröja innan dom stora bolagen byter till Vista. Just nu väntar alla på Vista SP1 som kanske fungerar.

Själv tycker jag det är lättare att administrera Unix server (Solaris, HP-UX, AIX, Linux) än Windows servers.

Blåste om min laptop förra veckan och det tog mig rätt lång tid att få igång allt. 85 patchar behövdes installeras för Windows XP...Det tog min en arbetsdag för att få igång allt igen.

// Fredrik

jorgene skrev:
Och inte bara "kontor"... I stort sett hela industrin, med forskning och utveckling och hela konkarongen kör på PC (åtminstone så länge vi pratar "persondatorer"). Själv jobbar jag på ett av Sveriges största FoU-företag, SAAB AB, och där har jag inte sett en Mac sedan 1992, då det stod någon enstaka här och där för ordbehandling.

Förvisso lite oklart vilka växlar man ska dra av just exemplet SAAB. Men, argumenten om "stabilitet", att "Windows inte fungerar" och att "'riktiga' arbetsuppgifter klaras bättre av Mac" känns ju lite märkliga när man jämför arbetsuppgifter, systemkomplexitet, säkerhets- och stabilitetskrav hos närmsta tidning/tryckeri och SAAB AB. Man kan tycka vad man vill om PC, men fungerar gör det...

Sedan tycker ju vän av ordning att ett så -- påstått -- himlastormande fantastiskt system som Mac borde klara att ta mer än sisådär 5% av marknaden. Ganska dåligt egentligen, om nu huvudkonkurreneten inte ens fungerar...

Det skulle förmodligen gå bättre för SAAB om ni bytte till en bättre plattform att arbeta på. Sist jag tittade gick det uselt för er, kanske finns flera orsaker men valet av plattform är nog en av dem. :)

Leifer skrev:
Det skulle förmodligen gå bättre för SAAB om ni bytte till en bättre plattform att arbeta på. Sist jag tittade gick det uselt för er, kanske finns flera orsaker men valet av plattform är nog en av dem. :)
Eeh..? Det går väldigt bra för SAAB. Kanske tänker du på Automobile, som är ett amerikanskägt företag, och som bara lånar varumärket "SAAB" av ren välvilja från SAAB AB?

SAAB AB = det mesta av all försvarsindustri i Sverige idag.

jorgene skrev:
Eeh..? Det går väldigt bra för SAAB. Kanske tänker du på Automobile, som är ett amerikanskägt företag, och som bara lånar varumärket "SAAB" av ren välvilja från SAAB AB?

SAAB AB = det mesta av all försvarsindustri i Sverige idag.

Helt rätt, tusan också, där sprack den teorin!

Och, ursäkta påhoppet på SAAB, Sveriges stolta producent av välfungerande truppminor!

Leifer skrev:
Och, ursäkta påhoppet på SAAB, Sveriges stolta producent av välfungerande truppminor!
Fel igen, det var/är väl Bofors som stod för det? Förmodligen då "Kulor&krut"-delen av företaget, som idag ägs av amerikanska United Defense. Missil-delen av Bofors gick in i SAAB Missiles och är idag SAAB Bofors Dynamics. Hur som helst, inte är det SAAB, i alla fall.

Tycker vi avslutar det här nu, så du inte behöver blanda ihop saker och ting mer... ;-)

Poängen var bara att, i all enkelhet, visa att om PC duger som verktyg inom några av de mest avancerade projekten som bedrivs i landet (världen, faktiskt), så: A) har den vissa förutsättningar att funka även på mitt skrivbord, och B) så kan man nog konstatera att PC "fungerar", så där i största allmänhet...

jorgene skrev:
Fel igen, det var/är väl Bofors som stod för det? Förmodligen då "Kulor&krut"-delen av företaget, som idag ägs av amerikanska United Defense. Missil-delen av Bofors gick in i SAAB Missiles och är idag SAAB Bofors Dynamics. Hur som helst, inte är det SAAB, i alla fall.

Tycker vi avslutar det här nu, så du inte behöver blanda ihop saker och ting mer... ;-)

Poängen var bara att, i all enkelhet, visa att om PC duger som verktyg inom några av de mest avancerade projekten som bedrivs i landet (världen, faktiskt), så: A) har den vissa förutsättningar att funka även på mitt skrivbord, och B) så kan man nog konstatera att PC "fungerar", så där i största allmänhet...

Usch och fy, inte min dag idag! :)

Ja, efter detta fiasko får jag svälja förtreten och hålla med! ;-)

Mycket gnäll på Vista men det är ju inte oväntat.

Lustigt hur många som vet hur dåligt Vista är med tanke på att samma personer verkar köra XP "för säkerhets skull".

Jag har kört Vista x64 sedan januari och har inte haft några problem med den skarpa versionen...

Senast ändrad:
Magnus77 skrev:

Lustigt hur många som vet hur dåligt Vista är med tanke på att samma personer verkar köra XP "för säkerhets skull".

Jag har kört Vista x64 sedan januari och har inte haft några problem med den skarpa versionen...

Det är mycket stor skillnad när du som privat person endast kör lite ordbehandling, betalar räkningar på nätet, Surfar på Fotosidan, och skickar några e-mail och givetvis Photoshop än ett större företag med kanske 100-300 olika applikationer som alla måste testas innan man rullar ut det till användarna.

Vet bara hur lång tid det tog för ett större pappers bolag innan dom bytte från Windows 2000 till XP och då ska vi komma ihåg att det är ingen stor ändring under skalet mellan Windows 2000 & XP.

Bara att gå från SP1 till SP2 i XP för ett större bolag krävs omfattande tester.

Privat personer tvingas gå över till Vista (går knappast att köpa dator med XP idag) men dom stora bolagen väntar nog 2-3 år till....

// Fredrik

Tänkte testa mac på min pc. Någon som kan rekommendera en bra emulator. VmWare v.2 vill jag inte veta av. Den höll på att ta livet av mitt befintliga XP igår. satt i tio minuter för att försöka döda alla spår av det programmet.
Viritual Pc funkar bra, men endast för Windows.

Jeppe skrev:
Ett av de mer nyanserade inläggen här...

Så du menar på fullt allvar att folk springer och köper datorer som inte fungerar?

Snacka inte strunt, när du bara gissar. Bashing är nog det löjligaste jag vet. Har du testat (nej inte startat och klickat lite) Vista?

Såhär är det: Windows funkar, OS X funkar [PUNKT]

Själv kör jag både en MacBook, en MacPro och en Windows-maskin.

För er Macägare som glömt...

http://www.lauriemcguinness.com/

Själv så fastnade jag verkligen för OS X, men det innebär inte att Windows (som jag har använt sedan 95 eller så) är dåligt. Det finns egenskaper hos OS X som inte heller är helt genomtänkta. Det är bara någon sorts masspsykos, som tydlligen har drabbat en del människor. För det låter ju oerhört konstigt att ungefär 90% av alla kontor har utrustning som inte fungerar.

Det som förvånar mig mest, är alla de macägare som kör Windows på sina maskiner...Det är ju så jäkla dåligt?

Bara for att vara sadan, sa kan jag saga att om alla natverk-, sakerhet-, hardvaru-, osv- leverantorer slutade anpassa sina produkter for Windows' konstant avvikelser fran standards, sa skulle Windows inte fungera. Alltsa ar slutsatsen att Windows ar trasigt men fungerar haltande (jamforelsevis, sjalvklart) for att andra leverantorer kompenserar for det.

Och det ar tekniskt bevisat.

Senast ändrad:
Magnus77 skrev:

Har du kalibrerat din skarm, t.ex.?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar