Annons

PC vs MAC

Produkter
(logga in för att koppla)
PeterWem skrev:
http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Installation_Guides

Satsa på en Pc, så kan du lägga in Mac OS där sen. Skulle tydligen flyta bättre än Mac OS på en Mac.

Provade det där och trots kompatibel hårdvara så var det för mig svårt att få rätsida på installationen...och jag är ingen duvunge när det gäller datorer. Det blev en MacPro istället..Efter två dygn med datorn (eller snarare 8 timmar effektivt) så kan jag bara med ett stort leende på läpparna säga... Youza!
 
Jeppe skrev:
Provade det där och trots kompatibel hårdvara så var det för mig svårt att få rätsida på installationen...och jag är ingen duvunge när det gäller datorer. Det blev en MacPro istället..Efter två dygn med datorn (eller snarare 8 timmar effektivt) så kan jag bara med ett stort leende på läpparna säga... Youza!

Jag har inte testat det ännu. Brorsan ska testa och jag ska testa ett bantat Vista. De finns i storlekar som 600 mb nuförtiden, och ska själv se hur jag lyckas banta ner det.
 
Jeppe skrev:
Det blev en MacPro istället..Efter två dygn med datorn (eller snarare 8 timmar effektivt) så kan jag bara med ett stort leende på läpparna säga... Youza!

Hehe....känner igen upplevelsen.
Switchade för något år sedan.
Jag gillar fortfarande, bara för nöjes skull, att utsätta burken för lite riktig multitasking.

Att kunna skyffla data mellan externa FW800 diskar, ladda ner från ett CF kort, ha flera tunga applikationer öppna och dessutom samtidigt arbeta i PS blir något av en religiös upplevelse.

Saltar man sen med lite HDV redigering i Final Cut utan att behöva ringa brandkåren får man nästan, jämförelsevis, nypa sig i armen.

Och när alla processer avstannat så kör man det på FS så beryktade "Photoshop prestanda testet" med samma resultat som nystartad dator...lol.

Oj...vad jag längtar tillbaka till Windows.

Jerry
 
Jag har kört Mac sedan 2003 privat och njuter av att inte ha problem. Har idag en iMac 20" första intel versionen.

Ifall jag skulle vilja se via nätet på repriser på målen jag missade i fotboll - funkar inte med en mac.

Ifall jag skulle vilja ladda ner (hyra) en film - funkar inte med en mac.

Ifall jag skulle vilja synkronisera min SE p990i med min Mac i detta förlovade Nokialand - funkar inte.
 
rnyholm skrev:
Jag har kört Mac sedan 2003 privat och njuter av att inte ha problem. Har idag en iMac 20" första intel versionen.

Ifall jag skulle vilja se via nätet på repriser på målen jag missade i fotboll - funkar inte med en mac.

Ifall jag skulle vilja ladda ner (hyra) en film - funkar inte med en mac.

Ifall jag skulle vilja synkronisera min SE p990i med min Mac i detta förlovade Nokialand - funkar inte.

Ja, synd att det fortfarande finns företag som inte ser till att det fungerar på fler plattformar än windows. Filmerna och hyra bör kunna lösas med Firefox eller är det bara IE som gäller?
Sony Ericsson är sega med sin sync mot mac, men i det förlovade Nokialandet är man förstås nöjd med att Nokia ser till att det finns! :)
 
Hyrfilmer från exempelvis SF Anytime fungerar inte på MacOS på grund av att det DRM-skydd de använder bara finns till Windows Media Player på Windows. Skriv och klaga!

Mats
 
Ja jag är fett less på alla talibaner som snackar om att windows inte kan göra nån ting över huvud taget.
Man kan göra i princip samma saker på mac och win. Det är mest ens egna preferanser...
Jag tycker dock att mac är väldigt mycket trevligare att arbeta med än vad win är. Där upplerver jag en stor skillnad. Men detta är ju något väldigt personligt.
Vad gäller program hittar du allt till båda plattformarna förutom spel. Så man får slänga in windows om man vill spela.
Jag skulle rekomendera folk som kör windows att testa OSX för att se hur det är att använda. Kanske upptäcker ni att ni gillar det. Det gjorde jag för ett halvår sen.
Som nån sa är det helt obegripligt att apple inte säljer en tower med en processor och 4 ram-slots...
 
PeterWem skrev:
http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Installation_Guides

Satsa på en Pc, så kan du lägga in Mac OS där sen. Skulle tydligen flyta bättre än Mac OS på en Mac.

Bortsett att det är olagligt, är det inte alls bara att lägga in os x på en pc.
Dessutom har jag svårt att förstå logiken i uttalande, eftersom MACAR IDAG ÄR PC-DATORER (om än med något litet drm-ship och generellt snyggare design).

Jag skulle snarare vilja gå andra hållet. Om du skall köpa en ny dator, köp då en mac för där har du möjlighet att enkelt köra os x, och kan dessutom köra linux, och windows om du vill.
Så vill du har valmöjligheter så ska du välja mac.
Macarna är dessutom inte så speciellt mycket dyrare, i vissa fall tom billigare, än motsvarande pc.

/erik
 
Tja.

Mac emulatorer har funnits rätt länge på marknaden. På gamla 68000 tiden så behövde man Mac-rom från någon gammal Mac för att kunna köra MacOs på sin Amiga eller Atari ST (om man inte hadde en fixad version).

// Fredrik
 
Klart det är olagligt.

Vad är det som kostar i denna burk?
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1124085&node=71
Operativsystem? processor?
21000 är en ganska fet summa för en gig minne, dubbelprocessor 2 MHz och 250 gb hårddisk.

Hittade ingen mostsvarighet i pris inom Pc om man inte vill ha ett monster till maskin på 29000.
För 18000 får man en pc med litet mer kräm.
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10278

Vad är det som är så bra att man måste punga ut med flera tusenlappar mer för att få en mac med samma prestanda?

(Komplettera gärna om det visar sig att jämförelsemaskinerna är på tok fel)


Edit: Såg mitt fel nu, Macen har två tvåkärniga processorer.
 
Senast ändrad:
ASUS KFN5-D SLI NFPRO3600
2695
AMD ATHLON 64 QUAD FX-72 2.8GHZ
2x3000
ASUS RADEON X1600PRO 256MB DVI
815
DIMM DDR2 2GB PC2-5300 667MHZ KIT
710
ANTEC MIDITOWER NINE HUNDRED
925
SEAGATE BARRACUDA 7200.10 250GB
635
LG DVD±RW 18X DL LIGHTSCRIBE
365

Byggde ihop en dator PC här nu:
12145 + Vista 1500.
Stor skillnad i pris mellan datorerna även då man bygger ihop pc själv.
 
Jag tycker jämförelsen med hembyggen är rätt missvisande. Att saker och ting blir billigare om man gör det själv gäller ju det mesta från att kakla om sitt badrum själv, att köpa bildelarna på biltema och laga bilen själv eller att köpa en vinsats på postorder och sätta på jäsning.. Min erfarenhet från ett antal hembyggda datorer är dock att man aldrig har "garanti" för att delarna fungerar optimalt tillsammans och jag har varit med om "oförklarligt" strul från både minnen och grafikkort som jag fått byta ut.

Själv skaffade jag en macbook pro 2,33 för några månader sen. Det fanns helt enkelt ingen win-pc laptop som prestanda/pris/storleksmässigt/utseendemässigt kunde konkurrera med macbooken. Detta val har jag inte ångrat, tvärtom. OS X flyter på otroligt smidigt vilket jag innan inte riktigt trodde på då jag för ett antal år sen kört gamla mac os-versioner som inte var helt smärtfria.

Jag tänkte på det senast i går när jag hade haft med datorn på jobbet med nedfällt lock i viloläge. På kvällen skulle jag skanna några mf-negativ och fällde upp skärmen, stoppade in skannerns fw-kabel och slog på den och allt fungerade smärtfritt.. Aldrig i h-vete att det har gått med någon av mina tidigare thinkpads. Då har det varit omstart som gäller.
 
Helt fel att jämföra ett hemmabygge med en fabriksbyggd dator. Det är t.ex. billigare att serva bilen själv, än att få den servad av Volvo. För att få en bättre jämförelse, så måste man jämföra med ex.vis Dell. Vill man ha en "MacPro" från Dell, så kostar denna 38000:- (bara tillägget för dubbla XEON 2.66GHz är 24000:). Å andra sidan får man lite häftigare grafikkort. Men, tittar man på komponentpriset i en MacPro så får man väldigt svårt att slå det. När det gäller andra mac-modeller, så är priset liknande, eller något lägre.
 
Håller med om att det är lite fel att direkt prisjämföra hemmabygge med fabriksbygge. Å andra sidan ligger det ju en viss poäng i att hemmabygge är *möjligt* i ett av fallen.
 
Absolut, lösning A behöver inte nödvänligtvis utesluta lösning B. Det är ju dessutom ganska trevlig och ger en viss tillfredsställelse att bygga själv.

Själv så monterade jag in ett Airport-kort (Wifi) i min MacPro, det var ett rent h-vete och gav knappast någon tillfredsställelse ;) Däremot ploppade jag i 4GB RAM, vilket gick som en dans med Risercarden som MacPro har.
 

Bilagor

  • minne2.jpg
    minne2.jpg
    41.8 KB · Visningar: 237
Liknelsen med att kakla om badrum eller serva bilen ordentligt tycker jag inte är relevant. Du behöver speciella verktyg och ibland en verkstadslokal för att hissa upp bilen ordentligt och om du gör fel kan det orsaka följder som i vissa fall är katastrofala. (Vattenskador, mögel etc i badrum alternativt ett däck som lossnar på motorvägen)

Att bygga dator är som att bygga LEGO för 12-åringar men med den skillnaden att du bör ta i ett element innan du tafsar på RAM-minnena. LEGO är ibland svårare eftersom du faktiskt kan sätta ihop bitar på flera olika sätt medan de flesta datordelar och sladdar går bara att få ihop på ett vis och då blir det rätt. Funkar det inte så har du glömt en strömsladd eller något. I ett fall av hundra har du sabbat ett RAM-minne eller lyckats fästa processorkylningen dåligt. Då kan du köpa en ny del och ändå komma billigare undan.

Mjukvaran kan vara ett problem beroende på vad man tänkt göra men att få ihop hårdvaran är definitivt inget man ska dra sig för att göra tycker jag.
 
dJb skrev:

Själv skaffade jag en macbook pro 2,33 för några månader sen. Det fanns helt enkelt ingen win-pc laptop som prestanda/pris/storleksmässigt/utseendemässigt kunde konkurrera med macbooken.

Det där är en sanning med modifikation. Det går att hitta jämförbara bärbara från tex Dell som har samma prestande etc till samma eller något lägre pris. I varje fall var det så när jag HASTIGT tittade nu, och när jag jämfört *noga* tidigare så har det också varit så.
Vad gäller Mac Pro så gick det tidigare inte att hitta någon färdigbyggt pc som kunde motsvara priset.
Sen är det en annan sak att man om man köper en mac kan köra os x, windows och linux, så att valmöjligheterna är större. Personligen ser jag liten anledning att köpa en klassisk pc om priset för en jämförbar mac-pc är ungefärligen detsamma.

/erik
 
Jeppe skrev:
Helt fel att jämföra ett hemmabygge med en fabriksbyggd dator. Det är t.ex. billigare att serva bilen själv, än att få den servad av Volvo. För att få en bättre jämförelse, så måste man jämföra med ex.vis Dell. Vill man ha en "MacPro" från Dell, så kostar denna 38000:- (bara tillägget för dubbla XEON 2.66GHz är 24000:). Å andra sidan får man lite häftigare grafikkort. Men, tittar man på komponentpriset i en MacPro så får man väldigt svårt att slå det. När det gäller andra mac-modeller, så är priset liknande, eller något lägre.

Det är väl ändå löjligt? Visst kan man jämföra en färdigbyggd mac-pc eller annan pc med en ihopplock-pc. Frågan är bara hur mycket man värderar sin egen tid för att plocka ihop delarna. Det är nog snarast så att man *SKA* jämföra med en ihopplock-pc om man vill hitta den dator som är billigast, annars plockar man bort en möjlighet utan att man har någon som helst anledning att göra så. Naturligtvis måste man värdera den tid man lägger ned på att bygga ihop pcn och välja komponenter, men det är inte så svårt. Det är bara att se hur länge man måste arbeta på sitt arbete för att få ut prisskillnaden i lön, och jämföra med den tid man måste lägga ner på att välja komponenter och sätta samman datorn. Är tiden man måste arbeta på sitt arbete kortare, så ihopplockspcn dyrare, är den längre så är ihopplockspcn billigare. Det är ju trots allt så att den ersättning man får på sitt arbete motsvarar hur man värderar sin tid. (Sedan ger det ett mervärde att välja och bygga ihop en dator själv i form av kunskap, och samtidigt kanske en förlust av motsvarande om man tänker sig att man arbetat på sitt arbete istället). Får man ut 200 kr/h efter skatt och ihopplock-pcn är 1000 kr billigare så kan man lägga ner upp till 5h på att plocka ihop pcn och bygga den. Sedan är det naturligtvis så att man med en ihopplock-pc för mer precis de saker man vill ha, men till risken att man sakerna inte riktigt passar ihop.

De noggranna jämförelser jag gjort *tidigare* har visat att det varit mycket svårt för någon färdigbyggd pc att slå Mac Pro (hittade ingen), men när det gäller bärbara så har det funnits bärbara från tex dell som varit helt jämförbara med macarna men något billigare. Det var dock några månader sedan jag gjorde någon sådan jämförelse exakt.

/erik
 
epep skrev:
Det där är en sanning med modifikation. Det går att hitta jämförbara bärbara från tex Dell som har samma prestande etc till samma eller något lägre pris. I varje fall var det så när jag HASTIGT tittade nu, och när jag jämfört *noga* tidigare så har det också varit så.

/erik

Nja.. vilken då till exempel? Till inspiron-serien kan man inte ens välja core2duo 2,33.. En XPS M1710 med core2duo 2,33 kostar över 25000 men då ingår bara 1Gb minne och vistas Home-edition. Dessutom är det en klump som enligt dell väger "från 3,96kg". XPS M1210 har bara 12-tums skärm och långsammare processorer..
Latitude må vara bärbar men kan inte prestandamässigt konkurrera med macbook pro..

Vad är det du ser som inte jag ser?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.