Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
He he, efter 31 sidor med vilda Mac vs PC diskussioner finns det fortfarande inget svar på frågan:

Vilken PC ska man köpa för att matcha den värsta Mac Pro som finns att köpa nu :)


Jag häller mer bensin på brasan; köp en Mac så slipper du en massa strul och kan lägga tiden på att ANVÄNDA datorn istället för att gulla med den :D

Jag jobbar med systemutveckling sedan 1992, kör Windows på jobbet, Mac hemma, har konstruerat och byggt datorer från scratch (inga färdiga kort) och skrivit egna OS och kompilatorer så jag har en viss kunskap om datorer och programvara ;)


"Köp en Mac - jag har en själv"
 
Om du inte förstår vad "rm -rf *" så vet jag inte varför du diskuterar operativsystem, det är ju det mest elementära av kommandon och en av fördelarna med att ha ett OS som OS X.

* Security through obscurity är den absolut sämsta formen av säkerhet och ska undvikas till varje pris. Det detta som fött mycket av den ignorans man kan se hos macfanatiker som inte tror det finns säkerhetshål i OS X.

Du är en oförskämd typ du, och att säga att folk inte ska diskutera operativsystem om de inte kan vissa kommandon är bara töntigt. Torka dig bakom öronen och betänk att folk du käftar med kan ha avsevärt mer kunskap i det du verkar tro dig veta något om.
 
Är den processorn verkligen så bra att det blir värt att betala 27000 kr för en dator? Jag tycker det är mycket pengar och alla säger att man får mer dator om man satsar på Windows.
 
Du köper inte en Xeon för single cpu konfigurationer om du inte vill slänga pengarna i sjön eller kör så extremt viktiga applikationer att ECC är ett krav.
Konfigurationen du specade går på runt 15000 för en Core i7 920 (Xeon one-way är i princip en i7 med stöd för ECC i minneskontrollern) om du köper en "PC".
 
Du är en oförskämd typ du, och att säga att folk inte ska diskutera operativsystem om de inte kan vissa kommandon är bara töntigt. Torka dig bakom öronen och betänk att folk du käftar med kan ha avsevärt mer kunskap i det du verkar tro dig veta något om.
Ja det är oförskämt att kräva att personerna man diskuterar med har grundläggande kunskap i det dom diskuterar... suck.
 
Är den processorn verkligen så bra att det blir värt att betala 27000 kr för en dator? Jag tycker det är mycket pengar och alla säger att man får mer dator om man satsar på Windows.

Hittade ingen info om den på Intels sida vid en snabb bläddring bland produkterna(!).

Hepp, det här var intressant. Det verkar som om 3500 är en Xeon avsedd för enkelsockel (isf ingen tom sockel om man väljer 4-kärnigt). Verkar nu alltså finnas två olika moderkort för Mac Pro.

Personligen skulle jag hellre köpa en Core i7 920 med 6GB minne eller mera och en SSD för OS:et. Tyvärr kan jag inte svara på HUR snabb en Xeon 3500 (eller vad den hette) är i jämförelse.
 
Jag kör bara de vanliga foto-applikationerna. Är det så att Mac Pro skjuter lite över målet? För mig är det viktigt att datorn har snabb respons när jag klickar med muspekaren.
 
Du kan säkert klara dig med mindre, men det är underbar respons i mac pro. Jag gillar att kunna fokusera på bilderna istället för att vänta på datorn. (man blir bortskämd efter ett tag :) )
 
Per, jag såg att du skrev 3GB minne. Jag har för mig att jag köpte det som standard men då visste jag redan att jag skulle utöka. Det blev stor skillnad när jag gick upp till 8GB, men som vanligt ska du inte köpa det hos Apple utan vid sidan om (om du vill lägga till mer minne förstås).
 
Hittade ingen info om den på Intels sida vid en snabb bläddring bland produkterna(!).

Hepp, det här var intressant. Det verkar som om 3500 är en Xeon avsedd för enkelsockel (isf ingen tom sockel om man väljer 4-kärnigt). Verkar nu alltså finnas två olika moderkort för Mac Pro.

Personligen skulle jag hellre köpa en Core i7 920 med 6GB minne eller mera och en SSD för OS:et. Tyvärr kan jag inte svara på HUR snabb en Xeon 3500 (eller vad den hette) är i jämförelse.
Xeon och i7 är samma CPU (1way varianten) förutom stöd för ECC i minneskontrollern. Jag har t.om. läst intervjuer där någon från Intel i princip kallade det en rebranding. Du har ju dock rätt att ställa lite andra krav på Xeon i form kvalité.

Den stora nackdelen med Mac Pro är att den endast har plats 4 minnesmoduler (i single cpu varianten, dual cpu kommer med ett annat moderkort och 2*4 ddr3-platser), Nehalem är en trippel-channel arkitektur så du ska sätta moduler i par om tre (dock är det få applikationer som kan använda minnsbandbredden idag). Du kan på ett vanligt X58-moderkort stoppa i 6*2gb för 12gb ram medans du i en Mac Pro måste köra med 3*4gb (vilket blir några tusenlappar dyrare).
Apple har inte skrivit några drivrutiner för enterprise-gpu:er heller så du är mer eller mindre fast med 4870 om du vill ha hyffsad GPU-prestanda.
 
Som vanligt ödmjuk som en utsvulten hyena. Har du tänkt på att ditt sätt att föra en diskussion anses av många väldigt nedsättande, kränkande och kaxigt? Allt i en übermyndig besserwisserstämma som du inte har auktoritet att bära då det finns många som bevisligen vet bättre än dig i de mest skilda ämnen. Jag har iaf svarat klart på dina inlägg för all framtid. Jag ser dig som en bråkmakare som bara vill provocera. Inte bara i den här tråden och på detta forumet, det har du visat i flera fall.

Jag kan självklart också gå i gång och raljera när jag blir provocerad med korkade motinlägg, men du spelar i en helt annan division enligt mig.

Klart slut!

Det kallas för projektion - de problem man har själv för man över på andra.
 
Är den processorn verkligen så bra att det blir värt att betala 27000 kr för en dator? Jag tycker det är mycket pengar och alla säger att man får mer dator om man satsar på Windows.

Jag tycker att ni börjar i lite konstig ända när ni funderar på datorköp.
Det är förstås upp till var och en att göra som de vill men jag hade gjort såhär:

1. Börja med att välja ett operativsystem. Windows{XP/Vista/etc}, Mac OSX, Linux {ubuntu/debian/etc}, BSD{net,free,osx, etc}, solaris, osv.

2. Kontrollera mjukvaruutbudet på det valda operativsystemet, inte om det finns just exakt DET programmet utan snarare om det finns mjukvara som kan göra det du vill göra. Jag tycker personligen att det är dumt att göra sig helt beroende av något program.

3. Börja kika på vilken hårdvara du vill ha till din mjukvara, nu vet du vilka krav du har. All hårdvara som diskuterats här i tråden (Vad jag sett) har varit helt vanliga x86-prylar oavsett vem som skrivit sitt namn på dem.

PS.
Hurvida man ska ha en PC eller inte är inte intressant, det finns i princip bara PC på marknaden. (jo, apple bygger pc de också).
 
Det verkar vara svårt att hitta arbetsstationer från Dell, HP och Lenovo som är baserade på Core i7? Eller är dom bara bra på att dölja undan specifikationer på sina webbutiker?

Detta skulle kunna vara en vettig dator att bildbehandla med:
http://www.dustin.se/pd_5010308184.aspx

För snabb respons i Photoshop skulle jag tro att ordentligt med minne, snabb hårddisklösning och 64-bitars programvara är det viktigaste.

Komplettera ovan dator till 12 gb ram, och se till att kör 64-bitars varianter av Vista, Photoshop och Lightroom så kommer det gå undan.
 
Det verkar vara svårt att hitta arbetsstationer från Dell, HP och Lenovo som är baserade på Core i7? Eller är dom bara bra på att dölja undan specifikationer på sina webbutiker?

Detta skulle kunna vara en vettig dator att bildbehandla med:
http://www.dustin.se/pd_5010308184.aspx

För snabb respons i Photoshop skulle jag tro att ordentligt med minne, snabb hårddisklösning och 64-bitars programvara är det viktigaste.

Komplettera ovan dator till 12 gb ram, och se till att kör 64-bitars varianter av Vista, Photoshop och Lightroom så kommer det gå undan.

Snålt med bara 1066MHz-minnen. Ska man ha vettiga minnen (1600 eller 2000MHz) drar priset iväg rejält.
 
Jag måste köpa en ny dator i april. En Mac Pro kostar 27000 kr.


  • En 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon 3500-processor
  • 3GB (3x1GB) 1066 MHz DDR3 ECC SDRAM
  • 640GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
  • NVIDIA GeForce GT 120 512MB
  • Fyra FireWire 800-portar
  • Fem USB 2.0-portar

Vad kostar samma Windows-dator?

TYAN S7002 Dual Nahelem XEON Board: 4800:-
2x XEON 5550 2.66GHz: 20000:-
6GB (3x2GB) 1066MHz DDR3 ECC SDRAM: 1550:-
640GB 7200 SATA 3GB/s: 675:-
GeForce GT120 512MB: 1200:-
FireWire800 kort: 800:-
Låda: 1500:-
Nätagg 1000W: 1500:-
Windows, tangentbord etc: 2000 kr

Kostnad för stora MacPro fast i lösvikt: 34000 kr
Apple tar 35000 kr

Jamen.. jamen.. det är ju SAMMA pris?

(nej, jag har inte byggt med budgetgrejor och nej, jag har inte tagit de dyraste alternativen heller)

Observera att chassi, nätagg, minne, moderkort och proppar kostar 30k i lösvikt. Så är Apple fortfarande dyrt?
 
Vid vilka praktiska arbetsmoment har skillnaden i minnets fart mellan 1066 och 2000 MHz avgörande betydelse? Har inte minnesmängd och hårddiskarnas prestanda större betydelse för datorns upplevda responssnabbhet?
 
2x XEON 5550 2.66GHz: 20000:-

Just nu är det väl svårt att jämföra priserna på värsta Mac Pro, just för att Intel inte börjat leverera den processorn löst än. Vi vet inte vad den kostar i handeln. Vill man köra värsta Mac Pro med 2.66 GHz klockfrekvens blev väl en 15000 dyrare.
 
Just nu är det väl svårt att jämföra priserna på värsta Mac Pro, just för att Intel inte börjat leverera den processorn löst än. Vi vet inte vad den kostar i handeln. Vill man köra värsta Mac Pro med 2.66 GHz klockfrekvens blev väl en 15000 dyrare.

Haha! Inte ens hårda fakta biter på Win-talibaner... Det är kul.
 
Behövs verkligen det vassaste som finns för att fixa lite bilder? Vilka moment är det ni gör som kräver så mycket?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.