Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Var någonstans på pris/prestandakurvan får man ut mest prestanda per krona?

Tidigare i tråden är det någon som länkar till en Dell-dator med i7-processor som i slutändan hamnar på ca 11000 kr.

Behövs verkligen det vassaste som finns för att fixa lite bilder? Vilka moment är det ni gör som kräver så mycket?

En berättigad fråga... Testade just att köra en 39 megapixelbild i PS CS3 på min gamla macbook pro 2.2GHz 2GB RAM (råslött 667MHz RAM) och tja det flöt på bra tills jag skulle göra smart sharpen och spara filen, tog nog minst 5 sek för en 450MB PS-fil ;)

Men visst är det trevligt med blixtsnabba datorer. För PS-jobb ska man nog satsa på mycket RAM och flera snabba diskar, gärna RAID för PS scratch disk.

Behövs verkligen det vassaste som finns för att fixa lite bilder? Vilka moment är det ni gör som kräver så mycket?

Kan ju säga att min nuvarande burk inte är tillräcklig för att pilla med RAW-filerna ur min 5D2 på ett tillfredsställande sätt (c2d E6600 @ 3.4GHz, 4GB 1066MHz DDR2), så för min del är det en i7 med 6GB 2000MHz DDR3 som är på tapeten.

En berättigad fråga... Testade just att köra en 39 megapixelbild i PS CS3 på min gamla macbook pro 2.2GHz 2GB RAM (råslött 667MHz RAM) och tja det flöt på bra tills jag skulle göra smart sharpen och spara filen, tog nog minst 5 sek för en 450MB PS-fil ;)

Då förstår jag, kan man kapa en sekund där så är mycket vunnet:)

Var någonstans på pris/prestandakurvan får man ut mest prestanda per krona?

Tidigare i tråden är det någon som länkar till en Dell-dator med i7-processor som i slutändan hamnar på ca 11000 kr.

Min personliga åsikt är att där någonstans får man mest pang för pengarna :) Sen kan man ju optimera lite genom att sprida ut olika grejer på olika diskar osv men då ökar nog priset lite, precis som för Apple är det sällan prisvärt att göra tillval hos Dell.

Min personliga åsikt är att där någonstans får man mest pang för pengarna :) Sen kan man ju optimera lite genom att sprida ut olika grejer på olika diskar osv men då ökar nog priset lite, precis som för Apple är det sällan prisvärt att göra tillval hos Dell.

Mest pang för pengarna får man när man bygger själv och överklockar rejält. Enklast är givetvis att köpa från Dell, HP eller dylikt...men då får man ju hårdvara därefter också...

Allt beror väl på vad man ställer för krav. Själv har jag en gammal 1.5Ghz amd med 2Gb ganska trött ddr-minne och ide-diskar. Kör linux och gimp/dcraw/ufraw/gqview för min bildbehandling och det fungerar helt okej. Redigerar som störst 8mpix och vissa operationer på de filerna skulle kunna få gå lite snabbare... men de monster som diskuteras i den här tråden är nog knappast nödvändiga om man inte är proffs och måste spara varje sekund.... även om jag tror att man skulle tjäna mer tid på vettigare fönsterhantering än den i win/osx som de flesta verkar köra.

Mest pang för pengarna får man när man bygger själv och överklockar rejält. Enklast är givetvis att köpa från Dell, HP eller dylikt...men då får man ju hårdvara därefter också...

Japp, det tycker jag också. För dig och mig som supportar oss själva, men jag förutsatte, kanske felaktigt, att det inte var ett alternativ i det här fallet eftersom de flesta av oss hemmapulare redan visste svaret och denna tråd även innefattar Apple ;-)

Just nu är det väl svårt att jämföra priserna på värsta Mac Pro, just för att Intel inte börjat leverera den processorn löst än. Vi vet inte vad den kostar i handeln. Vill man köra värsta Mac Pro med 2.66 GHz klockfrekvens blev väl en 15000 dyrare.

Ja, det blev ju tokigt, det var singel-xeon som körde med 2.66.

En XEON 4-Core på 2.26GHz kostar visst bara 3800 kr, alltså 7600 kr för både. Det var ju "lite" skillnad. Korrekt, det är fortfarande billigare att mecka själv.

Jag blev så sugen på nya mac book pro med 2.93Ghz Intel Core 2 Duo så jag la en beställning, problemet är ju att WIN joxet inte verkar ha denna processor. Det finns inga BILLIGA "PC" alternativ.
Vill jag så kan jag alltid leka med asta la Vista ett tag..
Förra gången hette det XP som jag hade installerat på min gamla macbook pro 2.44Ghz i några veckor tillsammans med OSX. Sedan åkte skiten ut, XP påtalade hela tiden att jag måste ha ett antivirusprogram som var uppdaterat annars utgjorde det en fara och datorn kunde vara utsatt för risk om jag använde den, speciellt om jag gick ut på Internet. Märkligt-eller hur.

Lite synd att det inte finns fula, bullriga, tjocka , plastiga PC som har den senaste Intelprocessorn 2.93Ghz Intel Core 2 Duo och som kostar betydligt mindre än maccen, gärna då gratis, någon kompensation måste man väl få.
Glömde, jag kan inte köra OSX på den fula, feta burken, inte heller på en snygg Vaio som kostar lika mycket som den mac jag har beställt.

Tycker PC och Win har dåligt med alternativ jämfört med mac vad det gäller valet av processorer och OS.Valfriheten borde vara större
Och fula är dom.

Du måste ju skämta ...
Dålig valfrihet när det kommer till PC?
Finns alltid minst fyra olika processorer att välja på hos dell, t.ex.
Verkligen inte på en Mac

Jag måste köpa en ny dator i april. En Mac Pro kostar 27000 kr.

• En 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon 3500-processor
  • 3GB (3x1GB) 1066 MHz DDR3 ECC SDRAM
  • 640GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
  • NVIDIA GeForce GT 120 512MB
  • Fyra FireWire 800-portar
  • Fem USB 2.0-portar

Vad kostar samma Windows-dator?

Du kan ju köpa en XPS Studio ifrån Dell;
T.ex. så kostar en Core i7 4x2,66 med 8gb ram, HD4850 och 640gb HDD bara 12000

Du måste ju skämta ...
Dålig valfrihet när det kommer till PC?
Finns alltid minst fyra olika processorer att välja på hos dell, t.ex.
Verkligen inte på en Mac

Håller med valfiheten är ju hur stor som helst när det gäller bärbara win-maskiner..finns i alla möjliga färger,prisklasser,prestandard,storleka mm...betydligt större valfrihet..dock är Macbook/Macbook pro ruskigt välbyggda och ger ett riktigt stabilt intryck..annan fördel är som sagt att man kan både köra OSx och win på Macen vilket är riktigt smidigt via "paneler" då alla mappar mm delas mellan Osx och Win.

Sony är en tillverkare som har ett fint utbud av bärbara dock brukar prislappen på deras maskiner ligga lite högt..nya vg-serien(verkar som att den modellen bara finns på canada-siten än så länge) ser riktigt fin ut dock rätt stor o tung.

http://www.sonystyle.com/webapp/wcs...Id=20153&langId=-1&LBomId=8198552921665751055

Jag blev så sugen på nya mac book pro med 2.93Ghz Intel Core 2 Duo så jag la en beställning, problemet är ju att WIN joxet inte verkar ha denna processor. Det finns inga BILLIGA "PC" alternativ.
Vill jag så kan jag alltid leka med asta la Vista ett tag..
Förra gången hette det XP som jag hade installerat på min gamla macbook pro 2.44Ghz i några veckor tillsammans med OSX. Sedan åkte skiten ut, XP påtalade hela tiden att jag måste ha ett antivirusprogram som var uppdaterat annars utgjorde det en fara och datorn kunde vara utsatt för risk om jag använde den, speciellt om jag gick ut på Internet. Märkligt-eller hur.

Lite synd att det inte finns fula, bullriga, tjocka , plastiga PC som har den senaste Intelprocessorn 2.93Ghz Intel Core 2 Duo och som kostar betydligt mindre än maccen, gärna då gratis, någon kompensation måste man väl få.
Glömde, jag kan inte köra OSX på den fula, feta burken, inte heller på en snygg Vaio som kostar lika mycket som den mac jag har beställt.

Tycker PC och Win har dåligt med alternativ jämfört med mac vad det gäller valet av processorer och OS.Valfriheten borde vara större
Och fula är dom.

Du menar den processorn som sitter/man kan välja i den nya Sony Vaio VGN-FW390..dock har denna modellen inte kommit till Sverige än men det dröjer nog inte allt för länge tills den finns här också.

http://www.sonystyle.com/webapp/wcs...Id=20153&langId=-1&LBomId=8198552921665751055

Men visst jag håller med dig Mikael..Mac har fördelar..ruskigt välbyggda o i ett slimmat format..sen är det ju precis som du säger att man kan köra både OSx o Win på en Mac vilket är grymt smidigt via "paneler" då man slipper boota om när man skifftar mellan Osx o Win.

Vad är bättre prestandamässigt: 8GB dual channel eller 6GB tri-channel?
Gärna nån som vet och inte tror sig veta :)
Det är en konstig fråga du ställer, men om vi pratar bandbredd så är det 6GB tripple-channel, det är nämligen så minneskotrollern är uppbyggd.
Pratar vi applikationsprestanda kan det mycket väl vara så att 8GB ger dig bättre prestanda då du har mer minne att tillgå.
Frågan är om utvecklare nu kan börja använda minnet på riktigt, Intel har tidigare hållit tillbaka marknaden enormt med sina brutalt långsamma implementationer vilket troligtvis lett till vissa designval i mjukvarorna. Hurvida vi får se större skillnad om ett år mellan dual och tripple får vi se, om ett år.

"Memory speed is strongly influenced by the number and type of modules, but this has little effect on real applications."
Källa: http://macperformanceguide.com/Reviews-MacProNehalem-Tests-Memory.html

Senast ändrad:
Det är en konstig fråga du ställer, men om vi pratar bandbredd så är det 6GB tripple-channel, det är nämligen så minneskotrollern är uppbyggd.
Pratar vi applikationsprestanda kan det mycket väl vara så att 8GB ger dig bättre prestanda då du har mer minne att tillgå.
Frågan är om utvecklare nu kan börja använda minnet på riktigt, Intel har tidigare hållit tillbaka marknaden enormt med sina brutalt långsamma implementationer vilket troligtvis lett till vissa designval i mjukvarorna. Hurvida vi får se större skillnad om ett år mellan dual och tripple får vi se, om ett år.

Det är också värt att notera att vad gäller prestandaförtjänst hos DDR3 över DDR2 så uppträder den, på grund av minnenas relativt höga latens, främst vid höga klockfrekvenser.
Med andra ord bör man hålla sig till PC12000 (1600MHz) och snabbare för att överglänsa riktigt snabbt DDR2.
Sen finns det ju givetvis andra fördelar med DDR3 i form av minneskontrollern, etc. Valet av minnestyp kan ju också stå och falla med valet av platform. Väljer man att basera sin burk på X58-chipset är man exempelvis låst vid DDR3. Ska man köra en äldre platform där DDR2 är ett alternativ kan det vara värt att köpa riktigt snabba DDR2-minnen och en större mängd, eftersom riktigt snabbt DDR3 blir väldigt dyrt om man ska upp i storleksordningen 6-12GB.

Jag tycker Jesper är inne på rätt spår. Den stora skillnaden ligger inte i systemet per se (där Mac faktiskt är lite snabbare i minneshantering på samma hårdvaruprestanda), utan i hur användaren vill relatera till sin dator.

Vissa vill köpa färdigt paket, vissa vill inte.

Jag är Mac-motståndare, helt enkelt av den anledningen av att jag har en personlighet som gör att jag vill ha koll på mina grejor, och jag vill kunna välja själv. Jag tar med glädje det "extra besvär" som en PC innebär.

Min "andradator" har stått igång 6000 timmar (i sträck) nu, utan omstart för annat än automatiska säkerhetsuppdateringar (som jag också stör mig på, även om jag vet varför dom finns). Sist jag stängde ner den var för att byta grafikkort och installera en hårddisk till. Inga krascher, inga problem, ingen extra tankemöda - bara användande. Det är en PC, med XP. Innan det var det nog ungefär samma tidsperiod.

Enligt mig fungerar Mac ungefär som T-Forden... "du kan göra vad du vill, bara det är samma sak som vi vill att du ska göra" - som travesti på Fords "...vilken färg du vill, bara du väljer svart...". Det passar inte mig alls.

Detalj två för mig är att jag har licenser för minst en kvarts miljon kr i mjukvaror som inte går att länka över till Mac, antingen för att mjukvaruföretaget inte vill det, eller för att motsvarande mjukvara helt enkelt inte finns till Mac. Har någon här någonsin lyckats länka Photoshop, MatLab och DBpro på en Mac? Inga problem på en PC, och det finns spaltljusår om alla problem som uppstår till Mac. Någon här som lyckats få alla kommunikationsplugins till SolidWorks och FemLab att funka till Mac? Ja just det, dom finns ju inte...

Men jag håller däremot med om att Windows minneshantering än så länge suger till program som t.ex PhotoShop för "normalanvändare", sysslar man med större bilder finns det en verklig prestandaskillnad (i ett par månader till, tills 7 släpps officiellt)...
MS har haft problem med en stor användarbas som alla kräver bakåtkompatibilitet, och nu ÄNTLIGEN kommer de släppa bakåtkompatibilitet i kärnan helt - och det är i stort sett detta som utgjort HELA skillnaden i prestanda PC/Mac. Det är slut med det nu.

Windows servar mår i många fall rätt bra att startas om gämfört om man hadde kört samma applikation på unix. Men detta löser Windows Update så man får en omstart minst 2 gånger i månaden....

Tja.. Hadde igång en 12 år gammal P133 igång och dom senaste 6 åren så rullade det OpenBSD på den och den funkade fint som fil server hemma. Sen ersatte jag den med en Linksys NSLU2 & Dlink DSN323 (båda rullade det linux på) som drar klart mindre ström. Enda omstart av OpenBSD server var när jag uppdaterade OpenBSD.

Varför jag kör Mac? Jag vill slippa problem och vill ha ett snyggt Operativsystem. Har fortfarande Svärfars gamla PC och den använder jag när jag ska flasha via rs-232 porten.

Och hade all tid som lagts ner på skrivande i denna tråden lagts ner på att lära sig ett effektivare sätt att använda / förhålla sig till sin dator efter det sätt som man nu personligen vill göra det, ja då hade prestandaökningen varit ENORM.... Mycket större än skillnaden mellan DD2 och DD3 iaf - och större än skillnaden mellan 2.66 och 2.93MHz också....

:)

Men visst förstår jag att precis som jag jobbar med pet-pet i pre-press fastän att det oftast är ganska onödigt, finns det människor som jobbar med att använda / installera / lära ut IT, och då får man väl samma förhållningssätt till en dator som jag får till en rip.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar