Annons

Pc el Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Löjliga argument

Jag använder PC och har _aldrig_ under det senaste året haft problem med virus.
De som har virusproblem kan uppenbarligen inte hantera sitt operativsystem.
Jag kör Windows 2003 Sp1 och det hänger sig aldrig.
Jag kör inte mac, men de gånger jag har använt mac har jag upplevt operativsystemet slött och att programmen gärna hänger sig (speciellt webläsarna).
Att starta FireFox på en mac upplever jag tar längre tid än på min PC.

Att säga att PC:n har delar från alla håll är bara löjligt, att säga att den är osmakligt ful är också löjligt, jag har min fulltower under bordet, så jag kollar aldrig på den.

För den som inte kan hantera en dator passar mac bra, Os X är inte lika flexibelt och kraftfullt som Windows. Att Os X inte får virus och blir segt är helt enkelt för att de funktionerna är borttagna, för att operativsystemet är begränsat. Windows ger dig mer frihet, men samtidigt mer ansvar.

PC med Windows är för experten.
Mac med OS X är för lamern.
 
Re: Löjliga argument

Magma_ skrev:
Att Os X inte får virus och blir segt är helt enkelt för att de funktionerna är borttagna
Segfunktionen borttagen? Kan jag ta bort den i XP också? Beskriv gärna utförligt hur jag gör, jag är nog en sån där lamer.

När du är igång får du gärna berätta hur jag tar bort virusfunktionen också, det vore praktiskt.

PS. Bra rubrikval!
 
Är man en "Lamer" så passar väl Mac bra, vill man därimot ha en snabb dator så använder man PC och lär sig hur skiten fungerar.

(En som är trött på att hjälpa alla vänner att konfigurera deras PC.)

Själv kör jag och sonen en massa spel och simulatorer, bla MS-FS9, så en Mac är utesluten för min del.

Även om en Mac skulle funka i spel och sim som jag och min son använder skulle jag inte vilja ha en Mac, den har helt enkelt för slö 3D prestanda.

kent.
 
Senast ändrad:
Inte löjliga argument men lite överdrivna, speciellt från mac-användare på datorforum mm. Det finns ju betydligt fler virus och malewares till win än till osx. Då är det också naturligt att man råkar ut för dom oftare.
Med en brandvägg, antivirus och något program som plockar bort malewares så är dom problemen i princip lösta. Men det stjäl en del tid.
Sedan så blir win(xp) faktiskt slöare med flera program installerade. Om man har sin dator till ett fåtal saker kankse det inte spelar så stor roll. Själv håller jag på med grafik, olika matteprogram och ingenjörsprogram, spel mm. Efter att man kört sin burk ett tag och instaleerat en masa grejjer så presterar den inte lika bra och hänger sig och jävlas. Vist man kan installera om och köra typ reg mechanic och sånna saker. Man blir av med problemen då men det innebär ett smärre underhållsarbete. Många tycker nog det är värt några spänn extra för att slippa.
 
Hej Marcus :)
Hur har det gått för dig, har du bestämt dig?

Kan du vänta tills Apple släpper sina nya stationära Intel macar så gör det och kör sen både Mac OSX och Winnows XP/Vista eller Linux eller "vad du vill" antingen via Apples eget BootCamp eller Parallells Workstation. Då lär du få en ruggigt snabb maskin som klarar alla OS!! Kan det bli bättre?
Jag såg en snabb demo igår av vad Parallells programvara kan göra och jag blev så impad av det att jag la en beställning på den minsta MacBooken!!
Lycka till med ditt beslut :)

http://www.apple.com/se/macbook/macbook.html
http://www.apple.com/macosx/bootcamp/
http://www.parallels.com/en/products/workstation/mac/
 
Sony5 skrev:
Hej Marcus :)
Hur har det gått för dig, har du bestämt dig?

Kan du vänta tills Apple släpper sina nya stationära Intel macar så gör det och kör sen både Mac OSX och Winnows XP/Vista eller Linux eller "vad du vill"

Intel-macarna är verkligen ett intressant alternativ - man kan köra vilket os man vill. Tyvärr så får man vänta om man vill köra photoshop m.fl. program under intel-os x "nativt" (dessutom får man betala något mer för en mac, men det kan det ju vara värt).
Jag valde en G5:a, men det var ett svårt val.

/ep
 
Japp. Apples byte till Intel är en mycket smart drag. I längden tror jag dom tjänar på att dela processorteknik med PC-plattformen. Det borde helt enkelt bli så dyrt att utveckla processorer till apples plattform (även om IBM säljer andra maskiner med G5).
Ser man till datorprestanda verkar en begagnad dual G5 vara ett vettigt alternativ. Snabbare än core duo och med moderkort som tillåter mer än 2 gig. Ärligt talat tycker jag det är lite dumt att stoppa in teknik för bärbara datorer i desktops.
Om ett antal månader (Q3) skall dock mac släppa en maskin baserad på Conroe. Processorn har redan testats av bla Anandtech och kommer bli mycket snabbare än opteron, xeon och G5. Den kommer också tillåta WIN med boot camp. Har man råd tror jag det är ett mycket bra alternativ.

Som lite intressant kuriosa har en grupp programerare lyckats köra OSX på intel och amd baserade pc... Hittils verkar det vara mycket krångligt men frågan är vilken effekt det får om OSX86(som det heter) blir tillgängligt och lättanvänt. Plattformarna flyter ihop allt mer.
 
Johan Carlström skrev:
Japp. Apples byte till Intel är en mycket smart drag. I längden tror jag dom tjänar på att dela processorteknik med PC-plattformen. Det borde helt enkelt bli så dyrt att utveckla processorer till apples plattform (även om IBM säljer andra maskiner med G5).

Själv tycker jag det är tråkigt att de byter till intel, även om det blir intressant att kunna köra os x, win etc på samma dator. Det behövs konkurrens på processormarknaden och ibm har gjort mycket bra processorer. DECs alpha är nedlagd vilket är en sorg.

Dessutom är faktiskt powerPc-processorerna *billigare* för samma prestanda än intel- (och amd- ??) processorerna. Många har ju spekulerat i varför apple byter processorarkitektur bla mot bakgrund av detta, och det är många som har ansett att avsaknaden av vettiga powerpc-processorer för bärbara har varit en av de drivande orsakerna.


Ser man till datorprestanda verkar en begagnad dual G5 vara ett vettigt alternativ. Snabbare än core duo och med moderkort som tillåter mer än 2 gig. Ärligt talat tycker jag det är lite dumt att stoppa in teknik för bärbara datorer i desktops.
Om ett antal månader (Q3) skall dock mac släppa en maskin baserad på Conroe. Processorn har redan testats av bla Anandtech och kommer bli mycket snabbare än opteron, xeon och G5. Den kommer också tillåta WIN med boot camp. Har man råd tror jag det är ett mycket bra alternativ.

Som lite intressant kuriosa har en grupp programerare lyckats köra OSX på intel och amd baserade pc... Hittils verkar det vara mycket krångligt men frågan är vilken effekt det får om OSX86(som det heter) blir tillgängligt och lättanvänt. Plattformarna flyter ihop allt mer.

Os x baseras på Next Step som sedan länge fanns för pc-platformen. Det har ryktats att apple också internt har kompilerat os x för intel i princip sedan starten av os x utvecklingen. Därtill kördes de första utvecklingsvarianterna av osx för x86, som gick till utvecklare, på en helt vanlig pc. Darwin, basen i os x, har funnits till x86 i princip sedan os x kom. Nu har dock apple dragit in open source av darwin x86, sannolikt för att hindra piratkopiering.
 
Apple har själva sagt att de byter för att G5 är för stor och energikrävande. Precis som du säger kan man inte stoppa in en G5 i en bärbar dator. Det verkar inte heller som man kunnat sätta in den i en mini. Apples power book började bli ganska seg i jämförelse med andra laptops. Apple säljer ju mycket bärbara datorer och minimalistiska desktops. Det ställer krav på processorerna.
Apple skall enligt egen utsago studerat IBM's och Intels sk roadmaps och ansett att Intel kan erbjuda en mycket bättre relation mellan datorkraft och energiförbrukning. Detta skall ha varit avgörande.
Det hade nog på lite sikt inte gått att köra olika arkitekturer för bärbara och stationära datorer...
Men absolut. Världen känns lite fattigare. Själv blev jag varse om den grymma verkligheten när amiga gick in konk.
På vilket sätt är G5 billigare än x86? Menar du processorn när den köps från resp företag eller systemen. För om du menar systemen vet jag inte om jag håller med. Och G5 säljs väl inte separat?
 
Johan Carlström skrev:

Men absolut. Världen känns lite fattigare. Själv blev jag varse om den grymma verkligheten när amiga gick in konk.
På vilket sätt är G5 billigare än x86? Menar du processorn när den köps från resp företag eller systemen. För om du menar systemen vet jag inte om jag håller med. Och G5 säljs väl inte separat?

powerpc-processorerna ska enligt vad jag har hört vara billigare än intel-processorerna för samma prestanda. Det är även ganska intressant att de gamla hederliga intelprocessorerna - alltså inte de som utgår från de mobila - drar ganska mycket ström och att ppc970-serien drar mindre.

Vad jag menar är att apple får betala ett högre pris för sina processorer när de använder intel relativt vad de behövt betala för powerpc.
 
Där ser man. Jag trodde Intel var billigare. Just Intel core duo är väl dyr då det är ny bärbar teknik. Jag hade ju hoppats att detta skulle betyda billigare datorer...
Det ställer verkligen frågan om apples priser i ännu sämre dager. En G5 på 2ghz med dubbel kärna kostar drygt 20 000 idag. En pc baserad på athlon 64 med dubbel kärna ligger runt hälften inkl os. Beg kan man dock få en del ppc för pengarna.

Vad vara det för G5'a du köpte? Och vad tycker du om den?
 
Tror jag har bestämt mig för en MacBook till typ skolarbete. Börjar på KTH i höst och vill ha en bra bärbar dator. Kommer även ta med mig min stationära PC. Min fråga är om jag kommer kunna använda PS på MacBooken "klokt"? Om jag minns rätt läste jag att Adobe inte riktigt har anpassat PS för Intel Core Duo-processorerna än och på därför skulle det gå långsamt. Tacksam för svar.
 
Tänk på att en del av de program du ev. kommer behöva för studierna kanske inte fungerar på Mac. För några år sedan var det inga problem eftersom det mesta fanns för både PC och Mac (och det fanns massor av Mac på universiteten, de har dock i de närmaste försvunnit nu) men jag är lite osäker på om program såsom Matlab fortfarande utvecklas för Mac (för PPC OSX gåe det att få igång UNIX versionen av Matlab med det var lite knöligt), Sedan beror det naturligtvis på vilket program du ska läsa.

Fast å andra sidan går det ju alltid att installera Linux om man vill köra den typen av program.
 
Jag ska läsa civilingenjör i mikroelektronik. Som jag sa tidigare kommer jag ha med mig min stationära PC, men kanske tråkigt att inte kunna använda programmen på sin bärbara.

Någon som har nån aning om jag kommer kunna använda MAC på denna utbildning?

EDIT: Skickade precis iväg ett mail till KTH om man kan använda ev. program på en mac.
 
Tobiasl skrev:
Tänk på att en del av de program du ev. kommer behöva för studierna kanske inte fungerar på Mac. För några år sedan var det inga problem eftersom det mesta fanns för både PC och Mac (och det fanns massor av Mac på universiteten, de har dock i de närmaste försvunnit nu) men jag är lite osäker på om program såsom Matlab fortfarande utvecklas för Mac (för PPC OSX gåe det att få igång UNIX versionen av Matlab med det var lite knöligt), Sedan beror det naturligtvis på vilket program du ska läsa.

Fast å andra sidan går det ju alltid att installera Linux om man vill köra den typen av program.

Är det det här programmet du menar? http://www.mathworks.com/products/matlab/requirements.html

Verkar funka på Mac OS X enligt sidan.
 
Jo, som jag skrev så funkar det på PPC Macar (jag har själv installerat det) men det är exakt samma version som för Linux och Solaris.
Dvs. det är inget "Mac-program" utan man utnyttjar det faktum att OS X är en UNIX-dialekt. Men vad jag menade är att det inte är självklart att det kommer fungera på Intel Macar (även om det är troligt).
Vidare är det inte självklart att KTH köper in Mac-versioner av sina studenlicenser längre. På Chalmers ¨började man trappa ned på allt vad mac-licenser för ett par år sedan, det blev för dyrt att köpa två versioner av allt vilket gjorde att man mer och mer inriktat sig på PC:
Det blir mer och mer av Windows och men framför allt Linux på universiteten, även Sun-burkar blir också allt mer sällsynta.

Arhur: Mitt råd är att köpa den dator du vill ha, Du kan som sagt alltid installera Linux (och köra dual-boot) om det är något program du behöver som inte finns till Mac.
 
Okej, det låter bra. Jag vill hemskt gärna ha en macbook. Det där med linux, äre sånt som skolan kan hjälpa en med, eller måsta man fixa det själv?
Jag har aldrig använt linux och vet inte alls hur det funkar.
I värsta fall så får jag köra mina skolprogram hemma, och anteckna på macbooken i skolan.

Tack för hjälpen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.