Annons

Pc el Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kommer antagligen använda UNIX rätt mycket när du börjar på KTH och Linux är trots allt bara en UNIX dialekt. Gissningsvis så finns det numera en hel del Linux datorer på campus också (De är betyligt billigare än de Sun datorer med Solaris som var standard på universiteten tidigare).
Så du kommer lära dig Linux vare sig du vill eller inte.
 
Hittade detta på Mathworks hemsida:

MATLAB 7.1 (R14SP3) and 7.2 (2006a) are not supported on Intel-based Mac (Rosetta) machines. MATLAB R2006b will also not be supported on Intel-based Mac machines.

The MathWorks does plan to support Intel-based Macs. However, we do not yet have an estimated release date for this support.
 
Okej, tror jag börjar förstå lite mer nu. Tack för hjälpen Tobias. Tur att det finns folk som du:D
Får väl se vad dom från KTH svarar, ska ändå inte köpa laptop förän i slutet av sommarn så det är lugnt.
 
En fråga från en total Mac novis. Jag har i dag PC och lagrar mina filer på en extern hårddisk med USB2 anslutning och filsystem FAT 32. Om jag byter till Mac är det då bara att plugga in hårddisken i en Mac och den kan läsa filerna?? Jag tänker då framför allt på bilder i tif och jpg format. Eller använder Mac något annat filsystem och klarar inte att läsa filer på FAT 32 hårddisk??
 
Matlab o intel-macar

Just det här med att det inte går att köra Matlab för OSX på intel macarna i dagsläget tar jag med ro. Jag la i dag in en beställning på en Macbook mellan varianten med och 2GB minne (från annan leverantör än Apple), men detta gjorde jag först efter att ha lusläst alla möjliga fora som tar upp just den här inkompabiliteten. Det visade sig att det faktiskt går rätt så snabbt att köra windows versionen av Matlab i antingen Paralells desktop eller om man bootar upp XP.

Har för mig att "benchmark-nördarna"(just nu är jag ytterst tacksam att dom finns!) fick resultat som visade att det gick något långsammare i paralells än i uppbootad xp. Och nu är jag lite osäker på om jag kommer ihåg rätt, men i jämförelse med en G4 så blev resultatet bättre och jämfört med en dualG5 så blev det sämre resultat.

Hur som hellst så verkar det som om Mathworks kommer att släppa en variant som funkar på Intel macarna under nästa år. Läser man mellan raderna i inläggen från de som jobbar med detta hos Mathworks så verkar det som om det blir i början nästa år, och så länge klarar jag av att vänta :)

/Jesper
 
Tja, för det första så ska man nog vara ganska inbiten Matlab användare om man låter det programmet helt styra datorköpet; de flesta klarar sig nog utan Matlab hemma.
Å andra sidan hade jag nog själv inte velat vara utan Matlab när jag själv var student, hellre sömnlösa nätter hemma än i datorlabbet (jag läste F så vi satt med Matlab mest hela tiden).

Problemet med Mathworks är att de inte är några direkt stjärnor på programmering, jag skulle nog inte lita på att de får fram en stabil version flör Intel procssorer inom det närmsta året.
Matlab är i grunden ett UNIX program och det tog LÅNG tid innan de fick fram en vettig variant som fungerade under Windows , jag har använd Matlab sedan -95 och den första version som fungerade bra under Windows kom 2001 eller nåt i den stilen (6.1?),

Jag använder Matlab en hel del på jobbet under Windows XP men skulle jag idag sätta ihop en dator speciellt för just Matlab så skulle det fortfarande bli en Linux burk.
Numeriska beräkningar är ett område där svaret på frågan i den här tråden, PC eller Mac, blir ingedera. Vare sig PC med Windows eller Mac är bäst, här leder fortfarande UNIX (ex. Linux) med hästlängder.
 
Tobiasl skrev:
Tja, för det första så ska man nog vara ganska inbiten Matlab användare om man låter det programmet helt styra datorköpet; de flesta klarar sig nog utan Matlab hemma.
Å andra sidan hade jag nog själv inte velat vara utan Matlab när jag själv var student, hellre sömnlösa nätter hemma än i datorlabbet (jag läste F så vi satt med Matlab mest hela tiden).

Det är just om man studerar på ett program där en massa tekniskaberäkningar ingår som man förr eller senare kommer känna ett behov av att ha Matlab på sin egen burk, och om man som en annan bara har kurser kvar som involverar matlabbande så blir frågan om programmets kompabilitet med datorn kanske den viktigatse... ;)

Efter dryga åtta år med Matlab på burkarna hemma har jag blivit så inbiten Matlabanvändare att jag skulle ha svårt att gå över till typ IDL eller GDL, sen så är jag så kass på att programera så att skriva egna beräkningsprogramm direkt i c eller fortran skulle nog mest bara bli ett oändligt letande av fel i koden :)

/Jesper
 
Jo, jag håller med. Det var därför jag tyckte Arhur skulle tänka på att program av typen Matlab inte alltid trivs så bra med Mac.

/Tobias
(som för övrigt kommer ägna resten av dagen på jobbet åt att köra beräkningar med Matlab/Femlab)
 
Tack för svaren. Ska läsa igenom dom några gånger och fundera lite.
Även om jag kör windows XP på min mac kommer väl inte programmet fungera jättebra, det är ju fortfarande en Intel-processor i? Eller hag jar missförstått allt?
Om det då funkar bättre, och som Tobias säger, ännu bättre i linux, är det väl "bara" att lägga in nåt bra linux på datorn och köra det när man behöver använda mathlab.
Så säg att jag köper en PC istället, då "får" jag väl inte köpa en med Intel Duo Core för att få matlab att fungera ordentligt?
 
Matlab fungerar utmärkt på Intel-processorer (eller för den delen AMD processorer) så länge man kör Linux (eller annan UNIX dialekt) eller Windows. Men som sagt, häng inte upp dig på Matlab. Jag är inte alls säker på att du kommer att använda det lika mycket som jag gjorde, det skiljer rätt markant mellan de olika programmen.

"Problemet" med de nya Intel Macarna är inte tekniskt utan beror snarare på att de är ganska få som använder Mac numera till ex. tekniska beräkningar. Tidigare fanns det som sagt massor av Apple-burkar på universiteten (när jag var doktorand på Chalmers så hade vi hade ett helt förråd med gammla Macar som tidigare stått i labben) och då var det ganska naturligt att företag som Mathworks (som tillverkar Matlab) såg till att deras programvaror fungerade bra på Mac också. Men i takt med att Mac blivit allt mer ovanlig så har även tillverkarna dragit ned på supporten. I fallet med med Matlab innebär det att det säkert så småningom kommer en version som fungerar med Intel Macarna men man ska inte räkna med att de lagt ned någon större möda på den, de är helt enkelt för få användare.
Matlab (och andra liknande program, Labview är väl ett annat exempel) görs numera primärt fär PC/Windows och UNIX (Linux och Solaris), de andra operativsystemen är inte direkt högprioriterade.

På sätt och viss befinner sig Mac numera i samma situation som Windows för några år sedan då det var helt omöjligt att hitta bra program för layout och bildbehandling, alla programvaror (Photoshop, Pagemaker etc) fanns för bågge systemen men versionerna för Mac var betydligt bättre (och stabilare).
 
Okej, då förstår jag nog lite mer. Jag fick svar från KTH idag:

"Hej!

Mycket av den programvara vi använder finns inte till mac OSX miljö.
En del går att köra i emuleringsprogramvaran "Virtual PC for mac" som
kan fås via skolan. Det finns dock annan programvara som behöver
tillgång till datorns serie- och parallell-portar (ev. via
usb-omvandlare) dessa fungerar inte så bra i emulerat läge.

Jag tror att du kan klara dig med en bärbar mac i utbildningen men du
kommer tyvärr inte att kunna få så mycket hjälp från skolans
systempersonal med att få saker att fungera. Vi kan inte heller
garantera att alla programvaror finns och fungerar för den plattformen.
Dvs det kräver att du själv måste kunna lösa mycket av de problem som
kan uppstå.

Det säkraste alternativet är dock att skaffa en IA32 kompatibel dator
med windows XP."

Tror ni att man klarar sig med att göra allt som kräver dessa program hemma på min stationära, eller är det ett plus att kunna göra det i skolan med sin bärbara?
Förlåt för alla frågor, men jag vill veta så mycket som möjligt innan jag bestämmer mig.
 
Ertan skrev:
...vill veta så mycket som möjligt innan jag bestämmer mig...

Programmen som skolan använder fungerar bäst för Win, och du har redan en sådan dator.
Varför blanda in Mac? Möjligt att en sådan är bättre, men det känns som om du mest kommer att få strul då.
 
Jag vill ha en mac för jag vill testa nåt annat än windows, och inte linux. Designen är mycket snyggare än de allra flesta PC-laptops. Jag vill inte kunna spela på den utan bara jobba, redigera, se på film å sånt och därför tycker att det skulle vara kul med en mac. Sen har jag också blivit övertalad att köpa en mac av en kompis som också han äger en mac.:D

Jag vet att programmen man använder fungerar bäst för PC, och därför kommer jag, som jag sagt tidigare, ta med mig min stationära. Min fråga är då om laptopen borde vara PC, eller om man klarar sig på datorerna i skolan och kan plugga hemma på min PC.
 
Enklast är det naturligtvis om också laptopen är en PC, Du kan räkna med att du en stor del av tiden kommer sitta och jobba i projekt/grupp på campus och då kan det ju vara trevligt att kunna ta med sin laptop och sitta i ett grupprum köra de program du behöver, men naturligtvis går det att sitta i ett av datorlabben istället.

Så, som jag skrev ovan så klarar du dig med en Mac och om du trivs med den och mest ska använda den till mycket annat (ex. bildredigering) så fungerar det.
Men ska du köpa en laptop primärt för studierna så är nog en PC att rekommendera.

Sen kan jag väl tycka att det finns rätt många snygga PC laptops också om man vill låta det fälla avgörandet, Sonys VAIO serie är inte dumma och personligen tycker jag en del av dem är snyggare än Apples skapelser (dessutom är det oftast bra datorer, lite dyra med PC-mått men fortfarande billigare än en Mac).
 
OKej, visste inte att det fanns snygga PC-laptops som var billiga. Har funderat på VAIO, men fått för mig att prestandan i dom är lite sämre, men det var nåt år sen jag kolla sist.
Någon som har lust att länka till någon bra och snygg bärbar PC för ungefär samma summa pengar som macbooken?
Tack för all hjälp
Arthur
 
Fredsson skrev:
En fråga från en total Mac novis. Jag har i dag PC och lagrar mina filer på en extern hårddisk med USB2 anslutning och filsystem FAT 32. Om jag byter till Mac är det då bara att plugga in hårddisken i en Mac och den kan läsa filerna?? Jag tänker då framför allt på bilder i tif och jpg format. Eller använder Mac något annat filsystem och klarar inte att läsa filer på FAT 32 hårddisk??

Det är inga problem, har just testat i min nya Macbook. :)
 
Valkommen till kth Arthur. Du kan kora i princip vilken dator du vill under utbildningen. De program som man behover ar inte manga. Matlab ar viktigt da kurser i datormatematik gors i detta. Dvs vill man anvanda andra program maste man lara sig sjalv. Jag vet inte om matlab uppdaterats for intelmac men du kan anda kora alla windowsprogram pa din mac med bootcamp och windows utan att det gar ett dugg langsammare an pa pc. En barbar dator ar valdigt bra om man laser pa kth da man kan ta med den och rakna pa labbar mm. Mitt rad ar. Kop en barbar mac eller pc, vad du trivs bast med. Bada gar utmarkt att anvanda. Men som sagt, du kan behova skaffa windows till den.

EDIT Det finns en fotoklubb pa kth som heter knepp...
 
Det var bra att veta Johan, jag har nog nästan bestämt mig för en mac nu faktiskt. Det där med bootcamp verkar lovande.
Det där med fotoklubben verkar himla roligt, ska kolla upp det när jag bosätter mig i shtlm.
Tack för alla råd.
 
Väldigt mycket OT

Ertan skrev:
Det där med fotoklubben verkar himla roligt, ska kolla upp det när jag bosätter mig i shtlm.
Det tycker jag definitivt! Se till att besöka oss på Kårens dag om inte förr.

Tyvärr kan jag inte ge så mycket råd angående datorfunderingar eftersom det ser annorlunda ut på KTH idag än när jag började. Personligen skulle jag satsa på min bärbara som trevlig dator och "terminal" (dvs inte tung beräkningsmaskin) och lägga tunga beräkningar på andra datorer. När jag hade tunga datorlabbar råkade man få upp till ett dussin datorer (servrar eller arbetsstationer) hjälpa en under någon eftermiddag medan den egna datorn hjälpte en med tidsfördriv :) Tyvärr verkar ju datorsalarnas arbetsstationer vara på väg ut tyvärr (det är dyrt med lokalhyra) så den strategin kanske funkar sämre idag.

Men fotoföreningen finns kvar! Välkommen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.