Tja, för det första så ska man nog vara ganska inbiten Matlab användare om man låter det programmet helt styra datorköpet; de flesta klarar sig nog utan Matlab hemma.
Å andra sidan hade jag nog själv inte velat vara utan Matlab när jag själv var student, hellre sömnlösa nätter hemma än i datorlabbet (jag läste F så vi satt med Matlab mest hela tiden).
Problemet med Mathworks är att de inte är några direkt stjärnor på programmering, jag skulle nog inte lita på att de får fram en stabil version flör Intel procssorer inom det närmsta året.
Matlab är i grunden ett UNIX program och det tog LÅNG tid innan de fick fram en vettig variant som fungerade under Windows , jag har använd Matlab sedan -95 och den första version som fungerade bra under Windows kom 2001 eller nåt i den stilen (6.1?),
Jag använder Matlab en hel del på jobbet under Windows XP men skulle jag idag sätta ihop en dator speciellt för just Matlab så skulle det fortfarande bli en Linux burk.
Numeriska beräkningar är ett område där svaret på frågan i den här tråden, PC eller Mac, blir ingedera. Vare sig PC med Windows eller Mac är bäst, här leder fortfarande UNIX (ex. Linux) med hästlängder.