Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pc el Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det låter hur trevligt som helst, tråkigt att min utbildning ligger i Kista bara:S Men man kommer väl på besök i huvudstaden lite ibland, så jag tror att det kommer gå ändå:D
 
OK.
Jag drar igång min VS.frågeställning i denna tråd i stället för att starta en ny.

Jag står inför ett måstedatorköp inom en inte allt för lång framtid. Behöver bättre prestanda på de flesta plan..

Jag har själv bara ägt pc, men använt en del MAC i skolsammanhang. Jag känner alltså båda ok vad gäller operativ och bildbehandling i PS.

*Även om det låter lite löjligt så är utseendet på min nästa bärbara viktigt. Och där menar jag att MAC ligger långt före, med sina diskreta och minimalistiska yttre/kosmetika. Eller finns det ngn PC,producent som Ni menar ligger i jämt lopp med MAC vad gäller design?

*(Viktigt då jag visar bilder för kunder på bärbar. Snabb uppstart, bra skärm och bilderna i fokus och inte blinkande ljus och knappar på datorn..)

*Vilken PC ligger närmast MAC vad gäller dessa utseendeaspekter och egenskaper?

Vad sägs om Vaio,s bärbara? Andra?


MVH Niclas,
 
Sony har du redan nämnt.
Dell har haft en del "designermodeller", vad de erbjuder just nu vet jag dock inte.
Acer har en seria designad av Ferrri, fast det vette sjutton om jag tycker den är så snygg.

Det beror så mycket på personlig smak. Själv är jag inte så förtjust i Apples design och tycker nog en del VAIO modeller är snyggare.
 
Ja, smaken är nog olika. Det viktiga är att det är ett stilrent verktyg så strippat som möjligt från dioder och knappar... ngr VAIO har en del dioderlys. Mack har väl också en del upplysta knappar och skit.. kanske möjligt att stänga av utan att förstöra..

Jag får helt enkelt söka vidare..

Det är nämligen så att jag är lite skraj för MAC, har ständigt upplevt de som lite tröga.

Skall försöka komma över en så maxad Macbook som möjligt för att känna efter.

13,3 tum är nära idealet för mig så VAIO,s maskiner eller Macbook ligger rätt till..tror jag:)

MVH Niclas,
 
Ev tröghet i macar känns inte så aktuellt då dom numera kör intel. De processorer som sitter i mac intel kan lika gärna sitta i pc-laptops. Faktiskt så är intel core duo bland de snabbaste processorerna för laptops med sina två kärnor. Detta gör enligt min uppfattning de nya 13.3" macarna till mycket prisvärda maskiner, en egenskap som apple inte brukar tillskrivas.
Designade pc-laptops får mig genast att tänka på Toshiba fast det är nog mest deras 17" som är så stylade. Acer ferrari är rätt käck och brukar ha en högupplöst skärm men dom är dyra...
 
Ja, du har ju själva poängen där.. att det nu handlar om att det ju är Intelprocessorer.

Jag läste ngnstans att maskinernas uppstartstider nedskrivits rejält pga den nya tekniken. DETTA är en stor fördel för mig. Skulle betala mycket för en bärbar som startar operativet + tex PS på under 30 sekunder..


MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Ja, du har ju själva poängen där.. att det nu handlar om att det ju är Intelprocessorer.

Jag läste ngnstans att maskinernas uppstartstider nedskrivits rejält pga den nya tekniken. DETTA är en stor fördel för mig. Skulle betala mycket för en bärbar som startar operativet + tex PS på under 30 sekunder..


MVH Niclas,

Operativet är alltid igång på en bärbar Mac....används den inte slår man bara igen locket. Enda gången min Powerbook startas om är när operativet uppdaterats via nätet. Så uppstarttiden för operativet ligger på någon sekund,.....beroende på hur snabbt du öppnar locket.
 
Man kan ha stand by på en pc också
Om man kör några program och stänger locket så är det bara at trycka på power när man öppnat locket så kommer man till inloggningsrutan. Sen är det bara att logga in så är hela skrivbordet som man lämnade det...
 
Jo, jag vet det:)

Men att det konstant är så på bärbar mac visste jag alldeles inte.. Eller menar Thomas C att ha mac,en på standby?

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Jo, jag vet det:)

Men att det konstant är så på bärbar mac visste jag alldeles inte.. Eller menar Thomas C att ha mac,en på standby?

MVH Niclas,

Man behöver inte gå in och klicka på "Vila" innan man slår igen locket.....när man öppnar locket behöver man inte logga in,om man inte loggat ut innan locket slogs igen.

Om du är macspekulant detta året bör du vara medveten om att Adobe inte uppdaterar sina program för Mac-Intel förrän våren 2007, om man får tro deras egen utsaga. I nuläget körs t ex Photoshop CS2 genom simulatorprogrammet Rosetta, vilket inte är optimalt.
 
Jag tror han menar standby.

Om något år eller så kommer teknik där hela minnet dumpas till flashminne(liknande) istället för hårddisken när man går ned i standby. Då klarar sig datorn helt utan ström.
Men den tekniken finns inte implementerad i vare sig PC eller Mac än så länge.
 
Låter intressant!
Jo jag har förstått att det är lite kvar innan programmen fungerar rakt av.. Jag investerar när det passar sig utifrån plånbok, tillgänglig teknik och såklart behov :)

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
OK.
Jag drar igång min VS.frågeställning i denna tråd i stället för att starta en ny.

Jag står inför ett måstedatorköp inom en inte allt för lång framtid. Behöver bättre prestanda på de flesta plan..

Jag har själv bara ägt pc, men använt en del MAC i skolsammanhang. Jag känner alltså båda ok vad gäller operativ och bildbehandling i PS.

*Även om det låter lite löjligt så är utseendet på min nästa bärbara viktigt. Och där menar jag att MAC ligger långt före, med sina diskreta och minimalistiska yttre/kosmetika. Eller finns det ngn PC,producent som Ni menar ligger i jämt lopp med MAC vad gäller design?

*(Viktigt då jag visar bilder för kunder på bärbar. Snabb uppstart, bra skärm och bilderna i fokus och inte blinkande ljus och knappar på datorn..)

*Vilken PC ligger närmast MAC vad gäller dessa utseendeaspekter och egenskaper?

Vad sägs om Vaio,s bärbara? Andra?


MVH Niclas,

Niclas
Jag arbetar med både mac och PC.
Fördelen med bärbara Mac är digital utgång tll extern skärm.Vilken bärbar Pc har denna utgång?Min nästa arbetsstation blir inte en stor burk utan en smidig Mac duocore bärbar med firewirehårddiskar.
De flesta program stödjer färghantering i Mac, även Internet Explorer. Profilhantering är enklare
När Photoshop kommer till intel maccarna så är det ingen tvekan vilken jag väljer.

Till bildhantering är maccen fortfarande vassare, sedan slipper man antivirusprogram och hela den problematiken. En annan sak -två av mina bärbara PC tar inte LUT data. Kan därför inte profilera/kalibrera skärmen med exv Gretag.Trots samma 128Mb grafikkort som sitter i exv Mac så är inte programvaran för skärmen mottaglig för en extern uppmätt profil.

Just nu har jag 3 bärbara PC+ 5 maccar gående i samma nätverk.
Skrivet från en utmärkt bärbar PC med 2gb raam med en riktig höjdarskärm vad det gäller upplösning och färgåtergivning men som ändå inte kan multitasking lika smärtfritt som en mac..ej heller minneshanteringen fungerar lika väl.
Och det går inte att profilera/kalibrera skärmen med extern kalibrator.
Är det bilder det gäller så är det Mac som gäller fortfarande, enklare,mer genomtänkt.


Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Jag arbetar med både mac och PC.
Fördelen med bärbara Mac är digital utgång tll extern skärm.Vilken bärbar Pc har denna utgång?

Dom flesta PC-burkar har en kontakt för dockningslister. I den kontakten finns den digitala utgången till en extern bildskärm.

Visserligen måste man köpa dockningslisten för att få den digitala överföringen, men det är en bättre och mer genomtänkt lösning.

Dessutom slipper man DVI-adaptern till projektorn när man är på språng.

Jag fattar inte varför Apple inte släpper en dockningslist till dom bärbara. Våra konsulter sitter och kopplar in mus, tangentbord och skärm var för sig. Varje dag. Onödigt krångligt.
 
Stiffneck skrev:

Jag fattar inte varför Apple inte släpper en dockningslist till dom bärbara. Våra konsulter sitter och kopplar in mus, tangentbord och skärm var för sig. Varje dag. Onödigt krångligt.

Med BT-mus o tangentbord så blir det bara en sak att koppla in, skärmen, så varför använda en dockningslist? ;)

/Jesper
Som om mindre än två veckor är tillbaks i den trygga Mac-famnen efter att ha irrat runt bland PC-laptops ett par år :)
 
polarhund skrev:
Med BT-mus o tangentbord så blir det bara en sak att koppla in, skärmen, så varför använda en dockningslist? ;)
Och el. Och ljud. Och nätverket (Gigabit). :)

Det är en massa kablar att koppla in hur man än gör. En dockningslist vore hejdundrande bra.
 
Stiffneck skrev:
Och el. Och ljud. Och nätverket (Gigabit). :)

Det är en massa kablar att koppla in hur man än gör. En dockningslist vore hejdundrande bra.

Jag kan se att för ett fåtal användare så fungerar den bärabara som någon form av desktop replacement, och just den gruppen uppskattar nog en dockningslist. Men den stora gruppen av laptop-köpare är nog (och här gissar jag friskt) såna som mig, laptopen är en mobil arbetsstation och man använder huvudsakligen den inbyggdaskärmen. Är man i behov av en större arbetsyta använder man en stationär dator.

Nu känner jag att jag talar med kluven tunga eftersom jag själv är på jakt efter en lämplig externskärm till min Macbook, och en uppsättning snygga högtalare... en massa sladdar blir det ;)

/Jesper
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.