Annons

Pc el Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag bytte till Mac för två år sedan och skulle aldrig gå tillbaka till PC. Finns PCn som gör uppgift A snabbare än Mac datorer men då det handlar om att göra uppgift A, B, C och D för att få ett projekt klart snabbt känner jag att Mac OS X är snabbare än Windows XP. För mig är det helt enkelt Mac OS X som är avgörande med smidiga funktioner som spotlight, smart folders etc.

Sen slipper jag hålla koll på virus, spywares stup i kvarten som stör arbetsflödet. Jag kan helt enkelt fokusera mig till 100% på jobbet jag ska göra.

//Edvard
 
mipert skrev:

Många hävdar att det är så och jag skulle vilja ha en punktlista över vad som är läckert...
Kan inte ge dig en punkt-för-punktlista. Kan bara säga att jag tycker det är snyggt helt enkelt.

När MS ska göra XP lite små-läckert gör man förvisso ett skal som är ganska snyggt, med grafitgrått tema. Men så har man en GRÖN startknapp...det säger en hel del. Fruktansvärt smaklöst!
 
Saab eller Volvo?

(från en som arbetar med såväl mac som pc i jobbet och inte tycker att det är någon skillnad på datorerna i prestanda och stabilitet samt att operativsystemen båda har + och - men fungerar alldeles utmärkt var o en för sig eller som i mitt läge tillsammans)
 
Re: Varför välja?

olle_sandstrom skrev:
Nu kan man faktiskt köra både och på en pc, ta en titt här -> www.projectosx86.org

jo, det går alldeles utmärk och nu har de till och med lyckats installera windows xp på en mac, hittar inte länken nu men nyheten fanns på www.idg.se för ett tag sen för den som orkar leta i arkivet.

"en kompis" till mig har redan osx på sin dell hemma det enda som behövs är rätt hårdvara, och då speciellt rätt processor, och sedan en egen hårddisk för osx att vara på - däremot är det väl inte direkt lagligt med tanke på att man måste tanka ner en crackad version av osx för att det ska fungera.
 
Jag har aldrig rört en Mac i hela mitt liv men jag har några funderingar ändå.

Först det här med att Windows är så ostabilt och kraschar och hänger sig hela tiden.

Som jag ser det så tror jag att det kan bero på att den stora massan (typ 95%) av alla datoranvändare sitter på just PC, och framförallt så sitter alla ovana användare på PC.

Har till exempel aldrig hört någon som har fått en MAC som "HemPC" från sitt jobb.

Det innebär ju att hela familjer ofta delar på maskinen och alla installerar hej vilt sina egna program.

Om jag nu ser till mig själv så är jag en relativt van PC användare som jobbat med att serva och hålla igång nätverk och prylar på ett företag.
Min nuvarande dator är snart två år gammal (PC) och borde enligt en del ha blivit ominstallerad ett antal gånger och kraschat desto fler. '
Dock så är den ännu inte ominstallerad alls och har kanske hängt sig en eller två gånger på denna tid.

Mitt antivirusprogram sköter sig helt självt likaså windows tar ju hem de uppdateringar som kommer så dom har jag inte ägnat många minuter.

Har en hårdvarubrandvägg och en mjukvarudito som inte kräver speciellt mycket jobb, och jag är aldrig sen med att testa olika program som jag tycker verka vara intressanta.

Slutsats:

Ge Macar till alla "klåpare" och ge virusmakarna ett halvår så skulle det nog se precis likadant ut som hos PC idag.
 
Tycker inte argumenaten håller för mac längre..

Låter mest som någon form av äpple-patrotism..

Att man skulle åka på mycket skit på nätet med en pc?. Beror väl på hur man ser om sin investering.

Men när man börjar prata om virus och kringutrustning, har man väl driftat ifrån hela bildbehandlingsbiten..

Mac är bra

Pc är bra

zx81 var bra på sin tid...

Som nån sa, det beror väl på vad man har i burken, och avägningen på det man ska jobba med..

En celeron 450 (128 mb ram) funkar kanon på ytte/pytte små jpeg..

ta i beaktning vad du ska ha datorn till, arbetsflödet, och försök utgå därifrån, när det gäller maskinens arbetsbelastning...
 
pointzero skrev:
ram minne i all mening, men så länge som det sitter i en pc kan det kvitta. Själv sitter jag vid en power mac G5. Jag skulle aldrig får för mig att byta tillbaka.

Nackdelar med Pc.

*Hänger sig och blir slö.
*Tar god tid på sig.
*Full med delar som kommer från alla möjliga håll.
*virus och spion program i mängder
*Tråkigt ful.
*Osmarta lösningar.
*WINDOWS <---- största felet

Fördelar med pc vid bildbehandling!?
*Hmmm..två kanppar på musen, vilket du också kan få på en mac.

Nackdelar med mac.
*en knapp på musen, men det är bara till att skaffe en ny!

Fördelar med Mac!
*Snabb
*pålitlig - väntar fortfarande på att min skall bli seg för att jag inte sarat om den, (kan nog vänta i alla evighet)
*hänger sig aldrig
*operativ system som funkar
*en renodlad prestande maskin
*inga virus eller spion program.
*updatera!? nej nej glöm det med en mac.
*Design som slår det mästa, för att inte nämna ljudet vid uppstart, låter som en motocykel, och den drar också om det mesta som en motorcykel.

Tänk också att alla nackdelar som finns på en pc, ine existerar på en mac!

Valet är självklart! Skaffa en mac!

Ångrar heller inte mitt Macköp, på arbetsstationen. Har fortfarande några pc's kvar om man känner sig upplagd för intriger och djävulskap. ;-)

Sedan det här med tidsvinst...

Jaga sekunder på arbetsflödet är ju en grej, men det här med underhållsarbete på maskinerna!!!
Oj oj oj vad less man vart.... Det gick ju bra så länge man var nyfiken och intresserad av maskinerna i sig, men nu myser jag bara var dag de tuffar på som de ska.

Man får väl i ärlighetens namn tillskriva mycket till OS och andra mjukvaror, och inte bara ge elektroniken skulden för alla bekymmer.

Enda kunderna jag ser som självklara pc-kunder, skulle nog vara alla "gamers", som vill ha tillgång till senaste spelen. Också det kanske är en tidsfråga nu när apple närmar sig pc-världen.
 
Är kassa slö; töm den for skit....

Hej. Jag körer mitt fotoarbete på en 9 år gml. Compaq Deskpro PIII 650MHz 1 Gb minne.
W XP (min. funksioner) PS CS2, lite plugg inn, RSP, Opera Browser, Norton AV, och Reg. Mech.
Inte många prosesser som körer.
Det går som tåget.........
PC-användare med problem har helt säkert mengder av "käkt å ha" program installerat som är destruktiva för systemet.
STÄDA!!!!
mvh Erik J
 

Bilagor

  • clown.gif
    clown.gif
    20.5 KB · Visningar: 433
Tänkte försöka ge lite av båda sidor då jag precis bytt från Mac till Windows. Jag utgår från Carlssons punktlista:

[*]Docken, man kommer åt programmen lätt
Docken är en av OS X:s mest kritiserade element. (Läs t ex Toggnazinis Top nine reasons why the Apple dock sucks)

Själv tycker jag det är rätt skönt att endast se öppna dokument (Windows taskbar).

[*]Dashboard, finns massa bra grejer där
Konfabulator finns för Windows. Oavsett skulle jag inte hålla Dashboard för ett argument att köpta Mac... DÄREMOT saknar jag digitalfotografens väg till Mecka, Automator, i listan. Jag kan lätt säga att jag saknar en motsvarighet i Windows.

[*]Kunna få upp alla fönster bredvid varandra och välja genom att trycka in sidoknapparna på musen

Exposé är en jättebra grundtanke, men jag vill tillstå att implementationen är en katastrof. Visste jag att "Photoshopfönster alltid kommer finnas högst upp till vänster" vore jag nöjd, men så är inte fallet. Exposé positionerar fönster beroende på deras nuvarande position, och tar således död på en av de viktigaste aspekterna i interaktionsdesign: förutsägbarhet.

[*]Snygga animationer

Jag har stört mig på att animationerna är alldeles för långsamma. Gör man samma rutin några hundra gånger och vet exakt var nästa kryssruta kommer dyka upp är man inte vidare sugen på att vänta på en animation. Jag skulle vilja kunna stänga av dem helt.

[*]Man kan se hur långt en process har kommit genom att bara kolla på docken, t.ex. kan man se hur långt konverteringen i C1 har kommit

Få program stöder detta, precis som få program i Windows faktiskt stöder detta i dess taskbar.

[*]Snygga medföljande skärmsläckare

Sant :>

[*]Listen längst upp ändrar sig beroende på vilken program man använder, det blir inte en ny list för varje program som på PC.

Ett av de mest risade OCH rosade beteenden i Mac OS.

Att diskret byta ut menyn när man växlar program har visat sig ge enorma användbarhetsproblem i de fall programmet man växlar till inte har några öppna fönster. Har man en riktigt stor skärm är problemet än större (då man har ögonen på dockan då man byter program = omöjligt att se toppmenyn). I OS X försöker man undvika problemet genom att i möjligast mån låta programmet skapa nya fönster.

Det som talar för är de användartester som gång på gång visar att Macens toppmenyer faktiskt går snabbare att komma åt än Windows dito, och sitter jag några timmar om dagen använder jag hellre ett gränssnitt designat för experter än ett designat för nybörjare.

[*]Om man väljer att dölja Docken så åker den upp när man drar ner musen, inte som på PC att den bara ploppar upp.

Om jag inte missförstår dig så är detta en inställning. I mitt Windows XP dyker taskbar:en upp så mjukt så mjukt.

[*]Enklare att se vilka processer som håller på och vad som tar processorkraft osv.

Här är jag inte med. Nog är det enklare att trycka ctrl-shift-esc än att bläddra till och starta Activity Monitor...?

[*]Finare ikoner. Ikoner är rätt stora redan från början så kvaliteten blir inte dålig om man väljer att ha dom stora.

Stor fördel Macen - speciellt om man är van att navigera spatialt (vilket vi antagligen alla är...).

Vad gäller snabbhet upplever jag att Windows svarar snabbare på maskiner med "på pappret jämförbara prestanda". Kanske framförallt vad gäller fönsterhantering och webbsurfning. Min iMac G5 (1 gig ram) känns numera som sirap (dags för ominstallation?).

Om sanningen ska fram är jag bara en dissident som fortfarande hyllar gränssnittet i Mac OS 9... :>
 
andreasc89 skrev:
  • Dashboard, finns massa bra grejer där
Ack vad widgets kan suga kraft! Har någon dragit upp några fem-sex instanser av klockwidgeten som följer med OSX på en G4:a? Gör det och du inser varför man vill uppgradera till en G5. Jag har provat Konfabulator på både Mac och PC och (tyvärr?!?) så lyckades jag få den och dess widgets att suga mindre kräm. Jag tycker om Dashboard och dess widgets, men visst finns där problem!

En sak där jag tycker Windows ligger bättre till än OSX är när man vill navigera och arbeta enbart med tangentbordet. I Mac OSX finns en del saker som är svåra, för att inte säga snudd på omöjliga, att komma åt utan mus. Ett STORT plus är att man i OSX kan mappa tangenter till programs menyalternativ (för moderna program som beter sig snällt), men det är en klen tröst om dialogboxar och liknande kräver musstyrning.

En av de riktigt stora fördelarna med OSX är att man inte behöver installera cygwin för att få en vettig kommandotolk. Om man dessutom bemödar sig att kicka igång Darwinports eller Fink så har man mycket gott på sin lilla burk. Men det lär väl inte bita på de riktigt fanatiska Mac-fansen, som inte hittat till Terminal.app.

Sen måste man faktiskt inte välja bort, man kan välja båda miljöerna. Det finns ingen lag som säger att när man väl skaffat en Mac så måste man slänga ut PC:n genom fönstret, eller vice versa. Man måste inte vara märkesfanatiker. Jag är glad att ha bägge på skrivbordet.
 
Man kan helt enkelt ansluta det hela med: PC duger, men den dagen man satt sig vid en Mac, då undrar man hur man tidigare stod ut med PC, och man skulle aldrig någonsin få för sig att byta tillbaks, så enkelt är det. Och jag tror inte att någon kan säga emot mig!?

Tänk också på att när du köper en ny dator så skall du också ha en skärm som är hårdvarukalibrerad!
 
Det går visst att säga emot. Jag använde under flera år Mac på jobbet, det fick mig alltid att längta hem till min PC med Windows.
Jag känner rätt många som gick över från Mac till PC i samband med att XP släpptes, en Mac med motsvarande prestanda var helt enkelt för dyr när det blev dags att köpa ny dator.
 
emot mig...
emot mig...
emot mig...
emot mig...

Jag har inga problem med att dagligen växla mellan systemen.

Eftersom jag har störst vana vid att jobba professionellt med Win så föredrar jag det.

Men jag är förtjust i min lilla iBook...
 
pointzero skrev:
Man kan helt enkelt ansluta det hela med: PC duger, men den dagen man satt sig vid en Mac, då undrar man hur man tidigare stod ut med PC, och man skulle aldrig någonsin få för sig att byta tillbaks, så enkelt är det. Och jag tror inte att någon kan säga emot mig!?

Tänk också på att när du köper en ny dator så skall du också ha en skärm som är hårdvarukalibrerad!

Oj så fel du har... ;-)

Finns massor med folk som säger emot... bara det att de inte ens sett en Mac på vykort.
Och vem vill erkänna när de har gjort något riktigt riktigt dummt?
JA... som att köpa sig en pc till exempel.

(OBS! Ironi blandat med lite sanning.)
 
fujicanon skrev:
Hej. Jag körer mitt fotoarbete på en 9 år gml. Compaq Deskpro PIII 650MHz 1 Gb minne.
W XP (min. funksioner) PS CS2, lite plugg inn, RSP, Opera Browser, Norton AV, och Reg. Mech.
Inte många prosesser som körer.
Det går som tåget.........
PC-användare med problem har helt säkert mengder av "käkt å ha" program installerat som är destruktiva för systemet.
STÄDA!!!!
mvh Erik J

Nja, det där stämmer inte riktigt. Eller så har du aldrig testat en snabb dator. Gör det här testet:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47351&highlight=photoshop+test
och skriv gärna hur många sekunder det gick på.

Tror inte på det du säger att alla har för många program installerade. Många har nog bara photoshop och dom nödvänligaste programmen.

En annan fördel med Mac, Capture One, som är den absolut bästa rawkonverteraren, är mycket bättre i mac-versionen. Testade att installera en trial version av programmet på min pc och det var verkligen kasst. Fast nästa version kommer iofs se likadan ut för båda systemen.

Just nu skulle jag inte köpa en Mac eftersom dom är på väg att gå över till Intel processorer. Det är ju bara en tidsfråga innan G5 kommer med Intel istället för ppc.

Det är ganska billigt att få en snabbare dator, sätt i en gig ram till och eventuellt en hårddisk och formattera datorn. Sen installerar du alla program och operativsystemet på den nya disken och har den andra till bilder mm.
 
Calle S skrev:
Vadå "stämmer inte riktigt"? Det funkar uppenbarligen för Erik. Det beror väl på hur man jobbar. Alla kanske inte sitter med feta raw-filer och gör affischer.

Det är sådan hysteri...

Det funkar säkert för han, ja. Men det jag menade sonm inte stämde var:
"PC-användare med problem har helt säkert mengder av "käkt å ha" program installerat som är destruktiva för systemet."

edit: dessutom har jag väldigt svårt att tro att "det går som tåget" om man nu räknar med det som trådskaparen gör. Om det funkar bra ska man självklart inte uppgradera bara för att ha det senaste.
 
Senast ändrad:
WFS) (Graylingman skrev:
Att ni orkar.... :)

Klart vi gör, det är kul att snacka teknik ibland...
Dessutom ska jag till tandläkarn så jag är hemma just nu och har all tid i världen att sitta på forum :)

Gjorde en snabb sökning på google för att övertyga alla om att mac är snyggast, här är pc resultaten:
http://images.google.se/images?svnum=100&hl=sv&lr=&q=old+pc&btnG=Sök
Och här mac:
http://images.google.se/images?svnum=100&hl=sv&lr=&q=new+g5&btnG=Sök
 
ANNONS