Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar Nikonobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

JonathanL95

Avslutat medlemskap
Jag är ny på fotosidan och ska snart köpa min första systemkamera, jag tror att det kommer att bli en Nikon D3000.
Jag vet inte så mycket om systemkameror eller objektiv men jag tror att jag kommer att köpa till ett 18-55mm eller 18-105mm objektiv till att börja med.

Fungerar alla Nikon objektiv till alla Nikon kameror (eller i mitt fall till D3000)?
Om inte, hur vet jag vilket objektiv som passar till vilken modell?

/Jonathan

I princip funkar alla Nikon-objektiv (och de som andra firmor, t ex Tamron och Sigma, tillverkar för Nikonkameror) på din kamera. Men vissa objektiv har ingen inbyggd fokusmotor, och då kommer inte din kameras autofokus att fungera.

Gå in på www.cyberphoto.se och klicka på "objektiv", klicka sedan på "Nikon" och "Har inbyggd motor" så ser du det mesta som finns att välja på.

Antar att D3000 i likhet med D60 saknar fokusmotor i kamerahuset, i så fall fungerar inte autofokus på alla objektiv, det ska vara AF-S eller AF-I. Men dom flesta av Nikons objektiv som man ännu kan köpa som nya har fokusmotor, också många Sigma och Tamron har det vid det här laget. Men har man en kamera utan fokusmotor så begränsar det lite möjligheterna att skaffa billiga begagnade objektiv, ifall man inte nöjer sig med manuell fokus förstås. Har både 18-55 och 18-105, rekommenderar starkt det senare, det är ett bra allroundobjektiv när man fotar ute på stan, som turist eller under nåt evenemang. Både objektiven är förmånliga, 18-55 är annars helt bra det också, men man kan ju inte zooma så mycket, föredrar att istället använda det ännu mindre och lättare fasta 35mm 1.8, man kan ju ofta flytta på sig själv istället för att zooma, och man kan beskära fotot litet istället för att zooma in lite mera. 35mm 1.8 kostar inte heller mycket, och man det kan man ta foton med suddig bakgrund, eller fota utan blixt inomhus.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto