Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar mina objektiv till 5D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordik

Medlem
Jag har mina små tankar och drömmar om att skaffa en ny kamera. För tillfället fotograferar jag med en canon EOS 30D och har två objektiv till den. Ett canon macro ef 100mm 1:2,8 USM. Vad jag förstår passar den till min drömkamera canon 5D mark II.

Men jag undrar om även mitt andra objektiv passar till den kameran. Det är ett canon EFS 17-85mm IS USM.

/Lena
 
Din 17-85 passar inte eftersom det är en EF-S optik. Det är bara EF optik som passar, den andra är anpassad för de mindre sensorerna med brännviddsförlängning på 1.6.

Det är av två orsaker som den inte passar, dels så lyser den inte ut en fullformats sensor och dels så sticker det barke linselementen ut från objektivet och riskerar att spegeln slår i. Nu finns det en klack på objektivet som gör att man inte av misstag kan motera på EF-S objektiv på en fullformatskamera.

/Jonas
 
Tack så hemskt mycket för ditt snabba svar Jonas.
Jag ska kika vidare på objektiv till kameran. Känns som om de är bra mycket dyrare till en 5d än 30d. Självklart är ju kameran i en annan prisklass så jag förstår men ändå...
Mvh Lena
 
Jag skulle nog fundera på att köpa fler objektiv än en ny kamera för att utforska dessa olika möjligheter och utvecklas mer som fotograf från de olika möjligeterna med objektiven, 30D räcker långt för de flesta behov och det finns bara tekniska skillnader som man kanske inte behöver för sitt foto. Steget över till 5D kan kanske vara rimligt om man säljer bilder och har behov att lite bättre AF och mindre´brus. Dessa skillnader är dock marginella för del flesta vanliga behov,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.