Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar detta på min K3?

Produkter
(logga in för att koppla)

penke62

Medlem
Jag har fått tag på ett Tokina SZ-X 60-300mm f/4-5.6 till ett bra pris. Det är märkt P/K-A R-P/K. Kommer detta att passa på mitt K3-hus, eller är det en omöjlighet?

Jag skulle vara mycket tveksam till att montera objektivet på min Pentax. R-P innebär nog att objektivet är avsett för Ricoh och riskerar att fastna för gott på en Pentax, det finns en hel del om detta på nätet/Jan-Olof

Jag har sökt lite, och den verkar inte passa utan lite modifiering på nyare KAF2 fattningen.
Här finns ett par trådar om objektivet:
http://www.pentaxforums.com/forums/...&ie=UTF-8&q=Tokina+"SZ-X"+"60-300mm"+"f/4-5."
Utan att läsa så noga så verkar det som att bländarspaken/ pinnen på objektivet måste kortas ned. Kanske enklast att använda en avbitartång och sen slipa till pinnen jämn med objektivet uppåt. Men säkert säkrast att använda en Phillips mejsel. ...

Sen uppstår ju nästa problem. Displayen blinkar bara "F". Går inte att trycka av i någon inställning.
Det borde väl ändå fungera?

Sen uppstår ju nästa problem. Displayen blinkar bara "F". Går inte att trycka av i någon inställning.
Det borde väl ändå fungera?

Gå in i verktygsmenyn: ~"Tillåt bländarring"
Ställ in bländarringen på "A" om du vill ställa in bländaren via kameran.
Kolla så att kontakterna i objektivfattningen är rena.

Provade det innan jag skrev, utan resultat.

Då är det nog fel på objektivet/ kameran. Prova om ett annat objektiv funkar = inget fel på kameran iaf.
Har du provat att ställa kameran i "M" (manuell), och att använda bländarringen på objektivet + Grön knapp inställd på Tv-shift? (Givetvis med bländarring tillåten i verktygsmenyn.)

Knepigt

När du sätter på kameran, kommer då frågan vilken brännvidd det är?
Om inte frågan kommer så kan det vara smuts på kontakterna i alla fall.
Låser kameran objektivet ( så du inte kan vrida den)?

Jag känner att jag får förtydliga mig lite. Jag har köpt ett zoomobjektiv och en telekonverter. Båda två är äldre Ricoh. Jag har ännu inte gett mig på objektivet, så vad jag har provat med är telekonvertern, den passar utan modifikation.

När jag provade och inte fick det att fungera hade jag ett Pentax zoomobjektiv på konvertern. Nu har jag provat med ett Pentax med fast brännvid, och det fungerar. Men, och det här är knepigt (tycker jag), bara i LV-läge. Alla programinställningar går lika bra.

Så byter jag till zoomen igen, och i LV-läge går den också bra.
Problemet som uppstår då är ju skärpan. Med LV måste jag hålla kameran en bit bort, mitt synfel gör att det inte blir riktigt bra hur jag än gör. Resultatet blir suddiga bilder :(.

Nån som vill köpa billigt?

Anledningen till förvirringen är att Ricoh för sina kameror släppte en egen version av Pentax KA-fattning för att komma undan licensering. Pentax K eller "universal K mount" användes av många tillverkare, men när Pentax gjorde KA för automatisk bländare så vart Pentax hårdare med licensering och därför finns det inte lika många objektiv för det, och ej heller några tredjepartskameror som har KA.

En del tredjepartstillverkare försökte göra objektiv som fungerade både på Pentax KA och på Ricohs variant, men de följer inte K-standarden och med just Pentax autofokuskamerorna från sent 80-tal och framåt så kan dessa objektiv ha problem. Gäller alltså inte bara de digitala kamerorna.. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar