Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paspartou

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar ju lite mysko att man skulle vara "tvungen" att följa vissa regler hur man lägger bilden i en passepartout. Nog är det väl viktigast att man lägger den så att man själv känner att det känns rätt??!! Regler i all ära men...

Rätt o rätt...jag känner väl att det oftast är precis som du sagt, lite mer luft undertill och de tre övriga sidorna lika breda. Men jag har även haft bilder som har mått bra av att ha alla sidor lika breda. Det var en kvadratisk bild med ett symmetrimönster som gjorde att bilden kändes sned (typ) om man hade bredare ram nertill.

Men jag kan gå med på att jag inte sett nån annan variant som känts harmonisk.

Hmm.. får ändå inte i hop det. jag har en bild som är 30x20 och en ram som är 40x30. För mig som i mitt första exempel blir det 5 cm runt om m,ed luft för att anpassa till ramen, Jag kan ju inte göra bilden större eller kapa den.

RolandM skrev:
Hmm.. får ändå inte i hop det. jag har en bild som är 30x20 och en ram som är 40x30. För mig som i mitt första exempel blir det 5 cm runt om m,ed luft för att anpassa till ramen, Jag kan ju inte göra bilden större eller kapa den.

Så här gör du

bilden är 20*30 sa du du måste ha lite marginal
så bilden blir 19,5 * 29,5
pappen 30*40

30-19,5=10,5
40-29,5=10,5

(antar att den är stående)

detta innebär
5,25 på båda sidorna
6,25 nederkanten

nu fastnade jag :p nu fattar jag vad du menade.. men hmm hur löste jag det i Norge, jag tror att jag klippte lite på bilden...

ANNONS