Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paspartou

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick tag på en billig skärare från Claes Olsson förrut men tyckte mest den var ostadig. Svår att använda. Och slösade bort ganska mycket kartong när jag slant med skäraren.

Jag letar efter en tyngre skärare som är anpassad till att fästas i en skåra på en tung aluminium linjal. Någon som vet var jag får tag på en sådan?

Summerar angående hålets placering:

Lagom med luft runt omkring så det inte ser löjligt ut och lodrät, resp vågrät kant kan vara olika stora, samt att bilden kan vara förskjuten uppåt i höjdled.

Bifogar en 30x20 bild monterad i 40x30 ram som exempel på tolkning av reglorna för ramformatkonvertering. Det går bra att leka att använda bilden som demo för att visa på olika metoder

Bilagor

• image8.jpg
    image8.jpg
    27.5 KB · Visningar: 378
RolandM skrev:
Summerar angående hålets placering:

Lagom med luft runt omkring så det inte ser löjligt ut och lodrät, resp vågrät kant kan vara olika stora, samt att bilden kan vara förskjuten uppåt i höjdled.

Bifogar en 30x20 bild monterad i 40x30 ram som exempel på tolkning av reglorna för ramformatkonvertering. Det går bra att leka att använda bilden som demo för att visa på olika metoder

Bilden ska längre upp....

finns det ingen konstnärshandel på din ort?
jag har för mig att en klasskamrat som från början gjorde sina passepartout med kartong som vi köpte skitbilligt från skolan, hörde med konstnärshandlaren här i stan och det blev ännu billigare, att bara lämna i det hos honom och så fixade han det. så slipper man skära också, finns inget tråkigare.-)

nu vet jag ju inte om "våran" handlare har extremt fördelaktiga priser men det kan ju vara värt att prova

Det finns skärlinjaler där en kniv löper i en skåra, så att man inte ska slinta. Kniven har även en vinkel på 45 grader. Ska inte vara så jättedyr... jag tror den finns på Matton om jag inte minns fel.

Lycka till! :)

Kanske för att ens bilder inte nödvändigtvis följer standardformaten?

Vad gör du om du har en superkopia i t.ex. 25x25cm? Det blir nog inte jättesnyggt med en pp i 30x40cm...

är man helt fel ute om man sätter bilden helt i mitten!? antar att passepartouterna man köper är helt centrerade?

Vad kostar det att få gallerix att fixa till ett par stycken?

ANNONS