Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Paspartou
- Trådstartare redrosie
- Start datum
Det stavas passepartout...
Dekorima och Matton i Stockholm är två bra ställen.
Det är ju bra om ytterformatet stämmer med ramstorlekar som 30x40 och 50x60. Många fototävlingar har 30x40 som maxformat.
Det fina är ju att innerformatet kan varieras medan man har enhetligt ytterformat.
Däremot finns det regler för hur proportionerna ska vara. Just nu är det blankt i huvudet, så sällan jag håller på med det. Men att det sdka vara lite mindre luft över bilden än under kan man ju tänka på, det blir snyggast.
Det fina är ju att innerformatet kan varieras medan man har enhetligt ytterformat.
Däremot finns det regler för hur proportionerna ska vara. Just nu är det blankt i huvudet, så sällan jag håller på med det. Men att det sdka vara lite mindre luft över bilden än under kan man ju tänka på, det blir snyggast.
Jepp det är franska. Inte så svårt att stava till om man läst franska i sex år..
Jag vet inget svenskt ord, men man kan ju hitta på: pappram.
Speedy
Aktiv medlem
petervis skrev:
passepartout....
...vilket ord....
... kommer det från franskan?.... finns det inget svenskt namn för detta..
Rammått?
Jeppe
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Japp.. sidorna och toppen brukar vara samma bredd, medans botten är något bredare.. umm någon klocka säger 3 cm, men det beror väl på hur bred passepartout man använder?
F.Ö är regler till för att brytas
/Jeppe - som kör samma mått runt om
Jag har för mig att man femtedelar. Bilden ska sitta två femtedelar upp.
petervis
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Jepp det är franska. Inte så svårt att stava till om man läst franska i sex år..
....pappram.... .. helt ok... fler förslag?...
...kommer vi fram till nåt bra... skickar vi in det till berörd myndighet för godkännande...
jfahlstrom
Avslutat medlemskap
Passe-part-out
Passar-till-allt
Ram i ett format,
bild i ett annat,
skär ut hål i pappskiva.
Får alla bilder att passa i alla ramar.
Schenialiskt
Passar-till-allt
Ram i ett format,
bild i ett annat,
skär ut hål i pappskiva.
Får alla bilder att passa i alla ramar.
Schenialiskt
redrosie
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Har kollat dessa ställen men dom verkar bara sälja färdiga passepartout. Finns det inte någon firma som säljer ark så man kan göra egna?
Smirre
Aktiv medlem
redrosie skrev:
Har kollat dessa ställen men dom verkar bara sälja färdiga passepartout. Finns det inte någon firma som säljer ark så man kan göra egna?
Kolla på photax har för mig att de skall ha passpartout kartong där.
http://www.photax.se
jfahlstrom
Avslutat medlemskap
Vad kostar skärare på Claes Olson?redrosie skrev:
Jo Stellan, Gallerix finns nog över hela landet. Lite för dyra tycker jag dock.
Jag köpte en skärare på Claes Olsson som nog funkar bra tror jag. Den skär i 45 graders vinkel.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja passepartoutkartong är dyrt om du inte kan köpa hela förpackningar.
Gå till de som säljer konstnärsmaterial eller de som ramar bilder, de kan sälja.
Ber du om det så skär de enkelt ner de i önskvärda yttermått. Det är lite lättare att få hem dem.
Jag vet att vissa stora som säljer kontorsmaterial har stora vita kartonger med nästan vit kärna. Priset är mycket lägre men å andra sidan så är inte kartongen syrafri.
Gå till de som säljer konstnärsmaterial eller de som ramar bilder, de kan sälja.
Ber du om det så skär de enkelt ner de i önskvärda yttermått. Det är lite lättare att få hem dem.
Jag vet att vissa stora som säljer kontorsmaterial har stora vita kartonger med nästan vit kärna. Priset är mycket lägre men å andra sidan så är inte kartongen syrafri.
om4ever
Ny medlem
Enligt ne.se:
passepartout [pasparto´] subst. ~en [-to´n] ~er
ORDLED: passe-par-tout-en
1 huvudnyckel
HIST.: sedan 1768; av fra. passe-partout med samma bet., till passer, se passera, och partout 'överallt'
2 typ av frikort eller passersedel
HIST.: sedan 1904
3 infattning av papp eller tjockt papper kring teckning eller fotografi e.d.; särsk. som komplettering till ram av stabilare material
HIST.: sedan 1891
passepartout [pasparto´] subst. ~en [-to´n] ~er
ORDLED: passe-par-tout-en
1 huvudnyckel
HIST.: sedan 1768; av fra. passe-partout med samma bet., till passer, se passera, och partout 'överallt'
2 typ av frikort eller passersedel
HIST.: sedan 1904
3 infattning av papp eller tjockt papper kring teckning eller fotografi e.d.; särsk. som komplettering till ram av stabilare material
HIST.: sedan 1891