Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paraply? Softbox?

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.

Har en SB-700 blixt. Blir inte helt nöjd med ljuset vi porträttfotografering. Funderar därför på om paraplyn eller softbox kan hjälpa mig att ge ett finare ljus.

Går det att använda denna blixt tillsammans med paraplyn/softbox eller är den för klen?
(Förutsätter att det då fortsatt går att använda blixten trådlöst?)

Tanken är att den i sådant fall ska användas inomhus i en lägenhet.

MVH John

Paraply

Hej!

Har testat båda, dock en mindre softbox samt paraply. Tycker att paraply ger ett behagligt mjukt ljus. Har kört med 430 exII blixt (canon), du kan ju jämföra ledtal... Softboxen gav inte lika mjuka skuggor, men det beror nog på storleken 50x50. Större softbox ger nog bättre resultat.

Köpte mitt på kaffebrus (ca 85 cm paraply) samt en hållare att montera på vanligt stativ för paraply och blixt. Funkar kanonbra för mig. Ska uppgradera med ett till paraply och en master (blir Nissin di866 mk2). Med en snygg bakgrund har iaf jag fått mkt trevliga foton med endast en blixt och paraply.
Köpte ett paraply med vitt med avtagbar silverbaksida för att kunna få lite olika ljus, mjukare med det vita, något transparanta paraplyet och lite hårdare med silverbaksidan på. Hoppas det var till nån hjälp.

Hej!

Har testat båda, dock en mindre softbox samt paraply. Tycker att paraply ger ett behagligt mjukt ljus. Har kört med 430 exII blixt (canon), du kan ju jämföra ledtal... Softboxen gav inte lika mjuka skuggor, men det beror nog på storleken 50x50. Större softbox ger nog bättre resultat.

Köpte mitt på kaffebrus (ca 85 cm paraply) samt en hållare att montera på vanligt stativ för paraply och blixt. Funkar kanonbra för mig. Ska uppgradera med ett till paraply och en master (blir Nissin di866 mk2). Med en snygg bakgrund har iaf jag fått mkt trevliga foton med endast en blixt och paraply.
Köpte ett paraply med vitt med avtagbar silverbaksida för att kunna få lite olika ljus, mjukare med det vita, något transparanta paraplyet och lite hårdare med silverbaksidan på. Hoppas det var till nån hjälp.

Tack för svar. Min blixt har ledtal 28 mot din som har hela 43. Så jag vet inte hur jämförbart det är? :(

SB-700 räcker mer än väl för studiofoto inomhus och funkar utmärkt med såväl softbox som paraplyer. Finns olika stativfästen för paraplyer och s.k. Ezybox for Hot shoe (softbox för speedlight). Både paraply och softbox kommer att förbättra dina bilder avsevärt.

Tack för svar. Min blixt har ledtal 28 mot din som har hela 43. Så jag vet inte hur jämförbart det är? :(
Väldigt jämförbart.
Du måste läsa HUR ledtalet mäts.
Nikon.se
SB 700:
Ledtal 28 (ISO 100, m)
Ledtal (vid 35 mm zoomläge, i FX-format, standardbelysningsmönster, 20 °C)

Canon.se
Canon 430 EXII:
Ledtal på 43*
* i meter vid 105 mm inställning, ISO 100

Jag kommer inte ihåg exakt men om man mäter Nikonblixten vid 70mm borde det ge en fördubbling av ledtalet, alltså 56. O då är det fortfarande 35mm kvar till Canons mätområde. Canons blixtar har alltid högre ledtal i reklamen men de glädjemäter på sitt sätt. På den analoga tiden mätte de alltid vid 50mm och Nikon har ALLTID mätt vid 35mm o utlysning av 24x36mm sensor.

Tänk på att ett paraply kastar ljus överallt, svart utsida hindrar läckage bakåt men spridningen framåt är mycket stor, fungerar jättebra i många situationer. Med en softbox kan man kontrollera ljuset bättre och flagga om man t.ex inte vill ha spill på bakgrunden. Om dom två varianterna är lika stora ger dom i princip lika mjukt ljus. Paraply ger runda och softbox fyrkantiga reflexer i ögon och andra blanka ytor, smaksak vad man tycker är snyggast.

EDIT:
Kolla detta, Gavin Hoey förklarar skillnaden: http://www.youtube.com/watch?v=MfBmNfMb7WA

Hej!

Typ något sånt här du köpte:

http://kaffebrus.com/paraply-vit-svart-avtagbar-utsida-17.html

http://kaffebrus.com/faste-for-paraply-och-blixt-tiltled-510.html

http://kaffebrus.com/2-meter-81.html

Precis sånt köpte jag, utom stativet då det går lika bra att använda kamerastativet om man vill börja med det.
Jo, man kan ju alltid börja med det, men man kommer antagligen inte lika högt med blixt/paraply då. Jag tror att det är rätt få kamerastativ som har 2m som maxhöjd.

Jo, man kan ju alltid börja med det, men man kommer antagligen inte lika högt med blixt/paraply då. Jag tror att det är rätt få kamerastativ som har 2m som maxhöjd.

Helt riktigt. Nästa steg är att ställa stativet med paraplyet på en stol. När man passerat det stadiet är det dags för ett riktigt stativ för paraplyet ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar