Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pappersformat vid "utskrift" av digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

mrmozart

Avslutat medlemskap
Hej allihopa!
Har lite bråttom eftersom jag helst skulle hinna med att springa till fotoaffärn och låte de printa lite bilder idag. Har aldrig gjort det tidigare dock. Hur är det med formaten? Mina digitala bilder är ju 4:3 och blir ju inte bra på 10x15-papper. Behöver jag fixa sådant (klippa själv alltså) innan jag går till affären?
 
mrmozart skrev:
Hej allihopa!
Har lite bråttom eftersom jag helst skulle hinna med att springa till fotoaffärn och låte de printa lite bilder idag. Har aldrig gjort det tidigare dock. Hur är det med formaten? Mina digitala bilder är ju 4:3 och blir ju inte bra på 10x15-papper. Behöver jag fixa sådant (klippa själv alltså) innan jag går till affären?

Det beror på hur affären vill ha bilden. Vissa klipper, andra kräver att du gör det.

Jag skulle klippa bilden själv, eftersom jag då har möjlighet att välja var utsnittet ska ligga.

Fråga även vilken upplösning de vill ha. 300dpi borde ju räcka, men om din bild har högre upplösning lär det inte skada om du skickar den som den är - dvs utan att skala ner den.
 
Ok, då klipper jag själv. Hur fixar jag 300 dpi? Räcker det inte om jag öppnar bilden beskär och sparar den igen? Bilderna är tagen med en gammal 2 megapixel-kamera, så jag är beredd på att bilderna inte blir i superkvalitet kanske.
 
mrmozart skrev:
Ok, då klipper jag själv. Hur fixar jag 300 dpi? Räcker det inte om jag öppnar bilden beskär och sparar den igen? Bilderna är tagen med en gammal 2 megapixel-kamera, så jag är beredd på att bilderna inte blir i superkvalitet kanske.

Din bild är kanske 1600x1200 pixlar? 1600/15cm = 107 pixlar/cm = 270 pixlar/tum. Du behöver nog inte skala om den alls. Det borde bli hyffsad kvalitet.
 
OK, tack för hjälpen alla! Nu drar jag iväg till fotoaffärn, imorgon får vi se hur det gick (snabb service och bra öppettider här i Litauen :) )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.