Annons

Panorama, olika exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Cassius

Aktiv medlem
Jag har letat efter en diskussion om detta men inte hittat någon. Min fråga gäller panoramabilder. Till min Canon 400D fick jag med ett program, PhotoStitch, som smidigt sätter ihop flera bilder till en panoramabild som man sen kan spara som en enskild bildfil. Problemet är att bilderna ibland har något olika exponering, och eftersom de inte sparas i olika lager går det inte att auto-blenda. Det går givetvis att bara markera en del av bilden och höja/sänka ljusnivån men då blir det skarpa linjer mellan de olika delarna i bilden.

Så min fråga är helt enkelt hur man gör för att det inte ska uppkomma några sådana linjer? Finns det något verktyg i PS som gör övergången lite mer "smooth"? Hoppas att jag har uttryckt mig tillräckligt klar.

Hej Robin,
för att undvika för stora avvikelser i de olika exponeringarna bör man undvika allt som har med autoinställningar att göra. Dvs allt från exponering till vitbalans. Sätt kameran i manuellt läge och ta ställ in den på ett genomsnittligt läge. Vissa toner närmast solen ger kanske överexponerade bilder och i skuggläge kan det bli underexponerat. Det får man leva med, med det går ju att rädda en hel del i Photoshop efter att den är ihopsatt.

Tänk innan

Se till att du exponerar manuellt. Ställ in tid och bländare och använd den inställningen på alla delbilder. Då slipper du dessa problem.

Hmm, ni tycker alltså det? Jag var inne på den linjen förut men efter ett misslyckat försök (några bilder blev väldigt mörka) gav jag upp det. Men det för mig ändå till en följdfråga: hur lättar man upp ljuset i vissa delar av en bild utan att det blir skarpa kontrastlinjer? (Tack för svaren förresten.)

Cassius skrev:
Hmm, ni tycker alltså det? Jag var inne på den linjen förut men efter ett misslyckat försök (några bilder blev väldigt mörka) gav jag upp det. Men det för mig ändå till en följdfråga: hur lättar man upp ljuset i vissa delar av en bild utan att det blir skarpa kontrastlinjer? (Tack för svaren förresten.)
• Gör en kopia på ditt bakgrundslager.
• gör en lagermask på ditt nya lager.
• Använd övertoningsverktyget på lagermasken
• Gå tillbaka till bilden (i det nya lagret)
• Använd kurvor eller nivåer

Snabb förklaring...

Senast redigerad av en moderator:
Borde väl även kunna göra ett HDR panorama för att hjälpa upp stort dynamiskt omfång i ett panorama.

mnilsson skrev:
Borde väl även kunna göra ett HDR panorama för att hjälpa upp stort dynamiskt omfång i ett panorama.

Har inte gjort det någongång (för att jag inte behövt). Det blir väldigt många exponeringar och mycket efterarbete om man ska göra ett HDR-arbete för varje delbild och när det är klart ska man passa ihop alla beståndsdelar. Jag tror inte mina kunder skulle vilja ha den fakturan. Men det är klart, för sin egen del skulle man kunna lägga lite tid bara för det är kul :)

Panorama verktyget i Photoshop CS3 är så bra så man nästan blir lite knäckt! Hade fotograferat ett panorama på frihand. På varje bild blev himmeln som ett tonförlopp från ljust till lite mörkare, vilket ju innebar problem när nästa bild skulle läggas till, ljus yta mot mörk. Men panorama verktyget fixade ihop detta med ett resultat som tagit mig en bra stund att fixa manuellt.

Bilagor

• panorama-hovs-hallar.jpg
    panorama-hovs-hallar.jpg
    10.1 KB · Visningar: 171
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar