Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

HåkanT

Medlem
Hej jag har panik hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig.
Jag ska åka till Monza och titta på F1 och skulle behöva hyra ett tele objektiv.
Nånstans mellan 400 och 800mm lins till en Sony A-100.
Hoppas verkligen att någon har tipps eller kan hjälpa mig 
Åker nu på fredag så det brinner lite i knutarna bor i Stockholm…

En lins som är mellan 40 och 80cm tror jag det endast är hubbleteleskopet som har.
Längre teleobjektiv kan man iaf. till Nikon och Canon hyra hos yfo.se
Det är dock rätt avtändande när man ser priserna och depositionsavgiften.

Senast ändrad:
ett smidigt 300 f/4 + 1,4x eller 2x torde vara brukbart och smidigt nog när du står bland folk. Knappast smidigt att stå där med 600 f/4... har väl inte heller lov att stå vart man själv vill.
Lycka till.
MVH Niclas,

Jag håller med ett 300 med skaplig ljusstyrka och en 1,4 converter borde räcka gott.
Satsa på att fotografera fredag och lördag, under träning. På tävlingsdagen är det fullt på läktarna och att ställa sig upp uppskattas inte av de andra...
Ett problem att få bra bilder kan vara de höga staketen som finns runt banan.

angående staketen: lås fokus med kontinuerlig autofokus (dvs. så att kameran kompenserar och följer med objektet) och panorera med om du har problem med staketet - då får du bilen skarp men omgivningen och staketet blir utsuddade och syns inte lika mycket

Hmm tack för alla svar och tipps på hur jag ska fotografera jag har tänkt på staket och liknande.
Att fota på fredag och lördag är nog ett bra tipps också.
men mitt problem kvarstår inget objektiv :(

Mja, jag skulle kanske ev. kunna hjälpa dig, förutsatt att du är rädd om gluggen ifråga! Vet inte om det jag har kan vara tillfyllest för dig - har tre olika objektiv som går till 300 mm. Det betyder att du får ragga upp en 1,4x konverter själv, men det bör ju vara lättare. Men det kanske räcker med 300 mm? Jag vet en hel del folk som fotar motorsport med analoga kameror och 300 mm, och A100:an ger dig ju en bildvinkel som motsvarar 450 mm.

OK - mina tre objektiv, samtliga Minolta AF:

Det första är väl minst intressant, det är det vanliga 75-300/4,5-5,6 version 3.

Det andra är det s.k. "Big Beercan", och väsentligt bättre. Samma omfång, men gjort tidigare, när Minolta verkligen gjorde kvalitetsobjektiv - innan prispressen kom och de smällde upp Malaysia-fabriken och började stoppa in en massa plast överallt. I detta objektiv finns inte ett spår av plast vare sig i linser eller hus. Men det är ju klart, pga detta väger det också 60% mer än det föregående. Men större massa ger ju också skarpare bilder, som bekant.

Mitt tredje är också ett mycket bra objektiv - APO 100-300/4,5-5,6 (detta har jag skaffat ganska nyligen, så jag har i och för sig inte hunnit testa det så mycket).

Jag bor i Göteborg, så ifall du åker redan nu på fredag är det ju inte mycket tid att vinka på. Du får förstås höra av dig kvickt ifall du vill ha något ordnat. Jag skickar dig mitt telefonnummer via kontaktformuläret, utifall att.

Gunnar

Hoppas du hittar ett objektiv i tid!

Jag kommer också vara där med en Canon 40D och 400mm f/5,6 :)

Första gången jag ser ett F1-lopp live dessutom. Åker till Milano torsdag morgon!

/Joel

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto