Annons

Panasonic's DMC-L1 DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Pihl skrev:
Tycker det är lite tråkigt med 4:3 formatet, i jämförelse med 3:2 formatet. Men det är väl en smaksak. Konstigt bara att Leica med M8:an går över till 3:2 formatet igen!

Igen? vad menar du? M och 4/3 formatet är ju helt olika system och med M systemet har man ju aldrig använt 4/3.
 
Det beror på hur man ser på saken Martin!

När jag säger 4:3 som menar jag inte namnet på det format som Leica använder i denna kamera och som är framarbetat av Olympus och som skall vara nån sorts standard för digtalkameror, utan jag tänker på sidförhållandet 4:3 (alltså det sidförhållandet som gäller för de flasta digitalakompakter)!

Detta förhållandet har ju varit det rådandet i alla Leicas digitlakameror än så länge (om man inte räknar LEICA Digital-Modul-R som har ett sensorområde på 26.4x17.6mm vilket är samma som förhållande som småbildsformatet 24x36)

När jag skrev "igen" så menar jag att man med M8:an kommer att gå tillbaka till sidförhållandet 3:2 som man hade i LEICA Digital-Modul-R, och som man alltid haft i alla analoga m- och r-kameror tidigare!

Martin, har du haft nån användning av summicronen du köpte av mig ännu? Johan!
 
Leica's digitalkameror hittills har ju varit panasonic-kameror med Leica-märken och ev. lite ändringar i mjukvaran. som dessutom har kostat lite mer om jag inte missminner mig.
 
Johan Pihl skrev:
Tycker det är lite tråkigt med 4:3 formatet, i jämförelse med 3:2 formatet. Men det är väl en smaksak. Konstigt bara att Leica med M8:an går över till 3:2 formatet igen!

Det var ju Oscar Barnack och Leica I som introducerade 3:2 till stillbildsfotografin när han byggde en kamera för spröjsad 35mm cinemafilm.

Men jag måste hålla med om att 4:3 är lite stelt, det är lättare att göra mer dynamiska kompositioner i 3:2
 
ruzz skrev:
Hallå..

Blir lite fundersam på bilderna på kameran som ligger på www.scandinavianphoto.se jämför med de som ligger på www.cyberphoto.se och den L1 jag kör så stämmer de inte.

Det är Scandinavian photo som aldrig har fattat skillnaden på kompaktkameran LC1 som lanserades 3 år sedan, och systemkameran L1 som presenterades för ett år sedan. Bilderna visar alltså LC1....

I början var t.o.m specuppgifterna för L1 fel och dom påstod att L1 hade 5 Mpixlar och fast optik!
 
Punkk skrev:
Det är Scandinavian photo som aldrig har fattat skillnaden på kompaktkameran LC1 som lanserades 3 år sedan, och systemkameran L1 som presenterades för ett år sedan. Bilderna visar alltså LC1....

I början var t.o.m specuppgifterna för L1 fel och dom påstod att L1 hade 5 Mpixlar och fast optik!

MM som sagt prisraset kan bero på att ny modell kommer till sommaren.
 
Tråkigt, men.....

Priset måsste nog bli ennu lägre för kamran blir bra :))
Så skriver PP:
"A diappointing first D-SLR from Pansonic. Its raison d'etre appears to be a little confused"
2 svarta stjärnor.......

Jag täffade en tjej engång; hon va' snygg utanpå........:-(
/Erik J
 
Punkk skrev:
Är du nöjd med L1:an, förresten? Hur är den beryktade slöheten vid RAW-fotogarfering, fixades det med en FW upgrade?

Blev nöjd efter lite uppdatering.
Den fixade till rätt mycket.

Makes it possible to shoot while RAW photo data is being saved.
Improves focusing performance when shooting low-contrast subjects.
Improves white balance and colors when shooting in high-color-temperature or low-color-temperature lighting.
Boosts the precision of the automatic exposure function when a lens that is brighter than an F2.0 lens is used.
Makes the A (aperture priority) mode available when the OM lens and OM lens adaptor are in use.

Fördel med kameran är att den inte drar till sig uppmärksamhet och 72 mm är alltid större än 58..)
 
Re: Tråkigt, men.....

fujicanon skrev:
Priset måsste nog bli ennu lägre för kamran blir bra :))
Så skriver PP:
"A diappointing first D-SLR from Pansonic. Its raison d'etre appears to be a little confused"
2 svarta stjärnor.......

Jag täffade en tjej engång; hon va' snygg utanpå........:-(
/Erik J

Men du får ju inte bara kamera, du får rätt mycket objektiv för pengarna också.
Men visst, Panasonic borde kanske redan nu haft nån mer "vanlig" dslr framme, dom har ju övat länge med fz-linjen.

Konstig sak, jag hittar inte ens L1:an på Panasonics svenska hemsida?
 
Re: Re: Tråkigt, men.....

Punkk skrev:
Konstig sak, jag hittar inte ens L1:an på Panasonics svenska hemsida?

Precis samma sak för mig, där hittar man bara en LC1 á 5 mpixel.
Däremot på Panasonic Global hittar man den inkl. expempelbilder.
Kolla där?
 
ANNONS