Annons

Panasonic's DMC-L1 DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
panasonic har haft dmc lc1 länge, mindre pixlar än l1 men designen är i princip likadant- en helt underbar kamera
 
absolut men designen är detsamma- och den är en riktigt bra kamera så jag tror att lc1 kommer var ännu bättre, men så kommer leica m digital snart med.
 
I senaste Scandinavian photo-katalogen så presenterar dom DMC-L1 som en kommande nyhet.

Men den som skrivit den texten verkar ju totalförvirrad, beskriver istället den tekniska prestandan från den gamla LC-1:an..
 
Panasonic visar lens roadmap för 4/3-systemet

Sundvisson skrev:
Är det nedräkningen i timmar och minuter inför den formella lanseringen av DMC-L1 kanske? Kommer det något mera dessutom?
Ja, man har introducerat kameran idag, samtidigt med att man presenterar sin imponerande lens roadmap. Tillsammans med Sigma OFT och Zuiko Digital från Olympus, så börjar objektivprogrammet bli ganska stort.

Vad sägs t.ex. om ett ljusstarkt 25mm/F1.4, ett 45mm/F2.0 OIS Macro, ett >10x zoom 14-150mm/F3.5-5.6 OIS, eller ett 3x telezoom 50-150mm/F3.5-5.6 OIS. Men först kommer ju nu normalzoomen 14-50mm/F2.8-3.5 OIS förstås.

Jag såg även att dpreview har gjort en förhandstitt på kameran.

Ref:
 
Jag hörde något om ett pris runt 2000 USD för L1 och Leica gluggen. Det borde betyda att priset blir ca 20 000 kr i Sverige. Det låter rätt rimligt tycker jag för ett schysst hus med en riktigt schysst, ljusstark Leica zoom med IS.
 
hadde varet intressant om de hadde havt Fujifilms
Super CCD sensor med lågt brus och stort dimaniskt omfång, tror annars att den kommer
att vara för dyr för att bli poppuler,
annars är den snygg som fan.
 
DIWA-test: Panasonic LUMIX DMC-L1

Det finns en ambitiös norsk websida som just har ingående testat denna modell försedd med Four Thirds bajonetten: Panasonic LUMIX DMC-L1

Kai Thon på Digit.NO har här även jämfört Leica D Vario-Elmarit 14-50 mm f/2,8-3,5 Asph. OIS med Olympus Zuiko Digital 14-54 mm f/2,8-3,5, där det senare har något bättre närgräns samt är väderskyddat.

Andra viktiga optiska detaljer, såsom att Leica D förmodligen skulle kunna ha en bättre bokeh tas inte upp i testet.
 
Media markt i Kungens kurva har ett exemplar som man kan känna på. Jag tycker att kameran känns stor, men knapparna sitter där de ska.
Blev lite förvånad över att se kameror som Mamya ZD och Canon EOS 1Ds Mark II i ett varuhus som detta.
 
Såg att engelska Practical photography har testat kameran i sitt senaste nummer och - tyvärr - den fick riktigt dåligt betyg där.
Hann inte läsa så mycket men den var långt från Nikon D80:s översvallande betyg och Sony Alphas bra betyg i samma nummer.
 
I nya numret av Kamera & Bild recenseras L1 också. Och sorry - kameran verkar vara ett rejält bottennapp.

(Numret har nog bara kommit till prenumeranter än.)
 
Synd,

Har en känsla om att det finns rätt många fz-ägare som är besvikna och förtjänar ett bättre dslr-uppgraderingsalternativ från Panasonic än L1:an.

För mig känns det som Pentax får fylla det tomrummet.
 
f/w update

Den största missen med Panasonic LUMIX DMC-L1 har nu rättats till i och med att Panasonic släppt en uppdatering, den gällande eldavbrott medan RAW-bufferten töms. Vidare har fokuseringsalgotimen förbättrats, liksom exponeringen med ljustarka objektiv (<F2.0), samt för LiveView vännerna möjligheten att med gamla manuella OM-Z objektiv exponera med bländarförval.

Just det här med LiveView, är det som intresserar mig mest med DMC-L1. Men även tillgång till ett bildstabiliserat Leica-objektiv som t.ex. recensenten hos The Luminous Landscape betecknar som en juvel är mycket attraktivt.

Vidare kommer det ju nu en Leica D Summilux 25mm/F1.4, vilket blir det ljusstarkaste och vidvinkligaste man kan ha på en Four Thirds kamera.

Men så länge som min snart två år gamla E-300 bara rullar på, har tagit drygt 7300 bilder (motsvarar 100 filmrullar per år), så hoppas jag på att L1'an ska gå ner något i pris, sen får vi se...

Ref:
 
Punkk skrev:
Synd,

Har en känsla om att det finns rätt många fz-ägare som är besvikna och förtjänar ett bättre dslr-uppgraderingsalternativ från Panasonic än L1:an.

För mig känns det som Pentax får fylla det tomrummet.

Jo, men det spelar ju absolut ingen roll att behöva hålla sig till ett märke när man går från kompakt till system. Och Pana har ju hamnat på fel spår även på kompakterna. Som dpreview skriver i recensionen av LX-2: Panasonic har fallit i fällan att "uppgradera" sina kompakter med fler pixlar vilket snarare har gett sämre bildkvalitet. Venus 3-motorn smetar ut alla detaljer på högre känsligheter.

Tråkigt - från att ha varit riktigt duktiga uppstickare tycks Panasonic ha stagnerat. Och när det kommer till systemkameror har de "gamla" tillvekarna en otrolig erfarenhet som Pana saknar uppenbarligen.
 
Tycker det är lite tråkigt med 4:3 formatet, i jämförelse med 3:2 formatet. Men det är väl en smaksak. Konstigt bara att Leica med M8:an går över till 3:2 formatet igen!
 
ANNONS