Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ny LX3 ägare efter mycket mycket funderande och utvärderande av olika märken.. Ville ha en liten men ändå mycket kompetent kamera som komplement till Systemet. Tycker nog den här är det vassaste för tillfället med en fantastik bildkvalité.
 
Har inte hajat vad man ska ha sökaren till då den bara täcker upp vidvinkelläget, hur ofta fotar man i det läget?
Man zoomar ju lite emellsnåt.
 
Tjena!
Jag och tjejen bråkar om vad för kamera vi ska köpa. Jag vill givetvis ha en Lx3 men hon vill ha en systemkamera(D90). Vi har precis fått vårat första barn så det kommer bli mycket bilder på henne. Det enda negativa med Lx3 är zoomen givetvis, Man skulle vilja zooma lite mer.

Vad tycker ni vi ska köpa? Vad är fördelarna med Lx3:an gentemot en systemkamera? Vilken ska vi köpa? Ska vi vänta på en eventuell Lx4 eller GF1.an?

Mor min har en Lx3 så jag har sett bilderna hon tar och det är superfin färg på dom.
 
En D90 (eller vilken DSLR som helst) är helt klart en bättre kamera jämfört med en kompakt.
Fördelen med en LX3 är format/vikt samt att den är ljudlös. I mitt fall så medför detta att men fotar mer därför att den stora klumpen inte kommer med lika ofta.

Men det är klart! Skall ni i första hand fota barnet hemma så fungerar ju den större kameran. Skaffa en 50/1,8 till den.
 
Tjena!
Jag och tjejen bråkar om vad för kamera vi ska köpa. Jag vill givetvis ha en Lx3 men hon vill ha en systemkamera(D90). Vi har precis fått vårat första barn så det kommer bli mycket bilder på henne. Det enda negativa med Lx3 är zoomen givetvis, Man skulle vilja zooma lite mer.

Vad tycker ni vi ska köpa? Vad är fördelarna med Lx3:an gentemot en systemkamera? Vilken ska vi köpa? Ska vi vänta på en eventuell Lx4 eller GF1.an?

Mor min har en Lx3 så jag har sett bilderna hon tar och det är superfin färg på dom.

Eftersom barn rör sig med en flugas hastighet och det går inte att spola tillbaka livet så håller jag fullständigt med din flickvän, köp en D90 med 16-85! Om 1-2 år kan du köpa din LX4/5 som då är en FF kompakt och tar bättre bilder än vad D90/16-85 gör idag. Problemet är att tillfällena aldrig kommer tillbaka!

Jag håller fullständigt med din flickvän. Klok kvinna, lita på henne!
 
Tjena!
Vad är fördelarna med Lx3:an gentemot en systemkamera?
I stort sett bara storleken. Allt annat är sämre än hos vilken systemkamera som helst.
Jag håller med ovanstående skribenter; D90 är ett avsevärt vettigare köp om det handlar om att dokumentera en knodd.
 
Dslr

Hej!

Som nybliven förälder vet jag hur snabba små krabater som det talas om här är och kan lugnt jag säga, "-Glöm alla former av kompaktkameror!". Min D50 är precis på gränsen på vad som funkar...en kamera med 51 fokuspunkter tror jag skulle sitta bättre men pengarna behövs på andra ställen och jag fångar i mitt tycke tillräckligt med bra bilder ändå, man får ha lite tålamod och misslyckade bilder kostar som bekant inget att radera. Jag har dock fått några gobitar med min G9:a men skulle aldrig förlita mig på bara den.

Lycka till!

Hans
 
Två nya bilder.. Fantastiskt liten kamera :)
 

Bilagor

  • P1010368.jpg
    P1010368.jpg
    64.8 KB · Visningar: 835
  • P1010379.jpg
    P1010379.jpg
    49.4 KB · Visningar: 833
Tack för svaret. Håller på att leta efter en pocket att alltid ha med sig, när du inte orkar släpa på fotoryggan med allt bröte. :)
LX3 verkar enorm med tanke på storlek mm. Dessutom verkar konvertern funka väldigt bra. Högintressant, får nog bli en sådan däringa pocket.
 
Vad är fördelarna med Lx3:an gentemot en systemkamera?

Möjligheten att ta riktigt nära bilder med ett längre skärpedjup är inte så dum.

Man kan också synka blixt på vilken tid som helst. Blixtsynk på en 1/2000 är för mig väldigt användbart. Det går visserligen att greja på en systemkamera, men i en annan prisklass.

Annars det uppenbara: storleken.
 
en liten fråga till andra LX3 ägare . en sak som jag hängt upp mig på är att när kameran är på och i fotoläget och med minsta brännvidd ,24 mm så är det ett glapp i den yttersta "objektivdelen" dengår liksom att vicka lite på +att det låter som att nåt är lite löst i kameran när man skakar den.detta ljud finns även när kameran är avstängd( då linsen är helt infälld) har ni andra detta ljud? och glapp i objektivet? eller skall jag lämna in kameran?har haft den 2 veckor ,aldrig tappad eller utsatt för några slag.men kameran känns inte helt "solid".men den tar grymma bilder.
 
en liten fråga till andra LX3 ägare . en sak som jag hängt upp mig på är att när kameran är på och i fotoläget och med minsta brännvidd ,24 mm så är det ett glapp i den yttersta "objektivdelen" dengår liksom att vicka lite på +att det låter som att nåt är lite löst i kameran när man skakar den.detta ljud finns även när kameran är avstängd( då linsen är helt infälld) har ni andra detta ljud? och glapp i objektivet? eller skall jag lämna in kameran?har haft den 2 veckor ,aldrig tappad eller utsatt för några slag.men kameran känns inte helt "solid".men den tar grymma bilder.
Jag har detsamma och antar att det "bara" är så och inget fel med kameran.
Mvh Thomas
 
ok...men jag tycker ändå att jag borde märkt detta från början, och inte efter 2 v och ca 300 bilder...någon mer som har samma "fenomen"? beställde dagarna efter köpet även en filteradapter(52mm) ,UV-filte,motljusskydd och lock (ej panasonic orginal) för att skydda objektiv/lins.nån som använder detta?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.