Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.dpreview.com/news/0807/08072102panasoniclx3.asp

Tack och lov endast 10mp. Det här borde kunna bli en kamera att räkna med.

Hej!

Har haft kameran ett tag som komplement till min 30D. ätycker den är helt ok.. men är lite besviken. Framförallt ljudet till filmfunktionen är ganska kasst. Sen är ju tyvärr kvalitetskänlsn gaska låg, jämfört med G10 så känns den faktiskt ganska dålig.

Ytterligare en sak som stör mig mer av estetiskt slag är varför vidvinkelläget är med optiken utskruvad till max. Jag använder oftast vidvinkelläget och tycker det ser så fult ut med pocketkamrazoomar som sticker ut som en strut.

Vad gller bildkvaliteten så är den usel jämfört med min 30D. Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig. Har ju aldrig haft en digital kompakt tidigare, men jämfört med G10 så känns det som bildkvaliteten iaf är mkt bra.

Mjkvaran med menysystem etc. tycker jag är dåligt och inte helt lättanvänt.

Trots bristerna jag räknar upp ovan är jag nöjd med mitt val. Jag kunde nog inte köpt en bättre kompaktkamera.. men är väldigt förvånad att det kompaktkamerornas värsting inte är bättre än vad den är.

/Oscar
 
Funderar på att köpa denna kamera eftersom jag inte har någon kompaktkamera. Det jag läst och hört att folk klagar på med kameran är linsskyddet (avsaknade av automatik). Vad tycker ni som använt kameran ett tag - störs man på det eller är det inget att bry sig om?

Hur upplevs kamerans begränsade zoomomfång?
 
Funderar på att köpa denna kamera eftersom jag inte har någon kompaktkamera. Det jag läst och hört att folk klagar på med kameran är linsskyddet (avsaknade av automatik). Vad tycker ni som använt kameran ett tag - störs man på det eller är det inget att bry sig om?

Hur upplevs kamerans begränsade zoomomfång?

Hej!

Jag tycker det är ett perfekt omfång. Ungefär samma omfång som de flesta normalzoomar till systemkameror. Vad gäller ojektvlock så tycker jag att det är förträffligt. Jag har aldrig hört ngn klaga på att det är ett objektivlock till sina systemkameraobjektiv. Det är ju ingen mekanik som kan hänga sig heller.

Om inte filmning är en stor grej för dig samt att fota i svagt ljus skall du nog kanske kika på G10 också.
 
Sen är det ju sällan man har systemkameran i innerfickan och fotar med vantar heller kanske... ;) Var oroligare för zoomomfånget...

Ska gå ner och klämma på den imorgon så får vi se hur den känns.
Har känt på G10 och den känns för stor/tung. Vill ha något smidigare men ändå som kan leverera bra bilder. Tänkte undvika att släpa med mig systemkameran till alperna till helgen men kan ju inte låta bli att fota...
 
Ni som har en LX3

Får man be om en liten tjänst?
Jag har tappat min i gatn. Den låg i en ryggsägg och i ett ngt. stoppat fordral så det var inte rätt i trottoaren men det kändes inte kul.
Nu undrar jag, om ni skakar lite försiktigt på kameran kan ni då höra ett svagt "rassel" från optiken? Jag hittar inget bra ord för att beskriva ljudet.
Jag skulle inte bli förvånad om det är normalt med ett visst glapp i optik som åker ut när kameran slås på..
Jag är orolig att det kan vara flera delar i optik och bändare som sitter lite löst efter olyckan även om kameran verkar fungerar. Jag har inte gjort något fokuseringstest.

Så om någon orkar testa lite med sin LX3 så blir jag glad.
mvh
Pa
 
Funderar på att skaffa denna kamera och läste tidigare i tråden att Adobe bara stödjer LX3 i CS4, och då undrar jag om det är någon ide att skaffa denna kamera då jag har CS3 och har ej råd att uppgradera på ett bra tag. Finns det omvägar så man ändå kan behandla raw bilder i CS3 eller, någon som vet?

Föresten, måttet 108.7 x 59.5 x 27.1 mm som står på de flesta ställen för kameran, är det inklusive den utstickande delen av objektivet eller bara till handtagets spets eller? Ni som har kameran, upplever ni att denna är en kamera man alltid kan ha med, eller är det bara när man har jacka?
 
Jag har den alltid med om jag inte har min systemkamera med.

Du laddar hem och installerar den senaste DNG-konvetern.
Efter konv. till dng är det bara att köra i CS3
 
Det går att ställa in DNG i inställningar.


Nja...... så här säger Adobe:

"With the release of Camera Raw 5.2 (and upcoming Lightroom 2.2 release) there is an important exception in our DNG file handling for the Panasonic DMC LX3, Panasonic DMC FX150, Panasonic DMC FZ28, Panasonic DMC-G1 and Leica D-LUX 4. For those choosing to convert these native, proprietary files to the DNG file format, a linear DNG format is the only conversion option available at this time. A linear DNG file has gone through a demosaic process that converts a single mosaic layer of red, green and blue channel information into three distinct layers, one for each channel. The resulting linear DNG file is approximately three times the size of a mosaic DNG file or the original proprietary file format."

Tre gånger så stor efter konvertering.....
Jag står ut med lösa XMP-filer tills de löst problemet med Panasonic!


/Kjell
 
Nja...... så här säger Adobe:

"With the release of Camera Raw 5.2 (and upcoming Lightroom 2.2 release) there is an important exception in our DNG file handling for the Panasonic DMC LX3, Panasonic DMC FX150, Panasonic DMC FZ28, Panasonic DMC-G1 and Leica D-LUX 4. For those choosing to convert these native, proprietary files to the DNG file format, a linear DNG format is the only conversion option available at this time. A linear DNG file has gone through a demosaic process that converts a single mosaic layer of red, green and blue channel information into three distinct layers, one for each channel. The resulting linear DNG file is approximately three times the size of a mosaic DNG file or the original proprietary file format."

Tre gånger så stor efter konvertering.....
Jag står ut med lösa XMP-filer tills de löst problemet med Panasonic!


/Kjell

Usch då!!Då får man väl stå ut med silkypix tills vidare. Eller köpa ytterligare en hårddisk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.