Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Min erfaren het är att det inte spelar någon roll vid fotograferingen om man använder bra eller mycket bra minneskort.
Kan jag skriva under vad gäller de flesta kameror, gäller dina erfarenheter även LX3?
Däremot så har hastigheten på överföringen från kort till dator ökat dramatisk sedam jag började använda extreme 4 korten och den läsare som hör till.
Nu pratar du om CF antar jag då mig veterligen finns det endast Extreme III på 20mb/s på SDHC. Så skillnaden vi pratar om är 20m/s för Extreme III eller 15mb/s för Ultra II, så några dramatiska skillnader är det inte.

Mvh Johan
 
Kan jag skriva under vad gäller de flesta kameror, gäller dina erfarenheter även LX3?
Nu pratar du om CF antar jag då mig veterligen finns det endast Extreme III på 20mb/s på SDHC. Så skillnaden vi pratar om är 20m/s för Extreme III eller 15mb/s för Ultra II, så några dramatiska skillnader är det inte.

Mvh Johan

Ja, jag pratatr om CF kort, men resonemanget gäller även LX3 som jag enbart provat med extreme 3 kort.
Jag har aldrig upplevat att någon kamera går snabbare eller långsammare pga kortet.
däremot vägrar jag köpa och använda sk no name brands. Jag har sett för många som fått problem med billiga kort.
Jag anser mig inte ha råd att använda billiga minneskort. Det får räcka med den egna avtagande kapaciteten.
 
Ja, jag pratatr om CF kort, men resonemanget gäller även LX3 som jag enbart provat med extreme 3 kort.
Jag har aldrig upplevat att någon kamera går snabbare eller långsammare pga kortet.
däremot vägrar jag köpa och använda sk no name brands. Jag har sett för många som fått problem med billiga kort.
Jag anser mig inte ha råd att använda billiga minneskort. Det får räcka med den egna avtagande kapaciteten.
Tack för inputen. Absolut inga no name märken.

Är stor prisskillnad mellan dessa, som jag inte tycker är motiverat om det är det "endast" skiljer 20mb/s istället för 15mb/s vid överföring.

http://www.dustinhome.se/pd_5010153651.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010168424.aspx

Handlar om lika stor skillnad i % om jag går på 8gb istället.
 
Tack för inputen. Absolut inga no name märken.

Är stor prisskillnad mellan dessa, som jag inte tycker är motiverat om det är det "endast" skiljer 20mb/s istället för 15mb/s vid överföring.

http://www.dustinhome.se/pd_5010153651.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010168424.aspx

Handlar om lika stor skillnad i % om jag går på 8gb istället.


16 gig är många ägg i samma påse. Jag föredrar 4 gigs kort; det käns också lättare att köpa högsta kvalitet flera gånger.
Jag minns när 128 megabyte kostade mer än 16 gig!?
 
SanDisk Extreme Ducati Edition SDHC Plus 4GB

16 gig är många ägg i samma påse. Jag föredrar 4 gigs kort; det käns också lättare att köpa högsta kvalitet flera gånger.
Jag minns när 128 megabyte kostade mer än 16 gig!?


Jag föredrar ju större desto bättre, 16 GB skulle passa mig bra.

Att sitta på 2x 1GB som man, inte så länge sedan, tidigare rekommenderat, känns inte så spännande när kamrererna blir mer och mer pixelstinna och med film funktioner.

Man jag kan rekommendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=209548 till LX3 och andra kompakter.
Det blir "kompakt" och lätt på resande fot (när den är alltid med) du behöver ingen kortläsare med dig, utan det räcker med USB-port för att dela med sig/tömma kortet.

Michael
 
Det är smidigt med de vikbara korten, men det är också ett riskmoment. De går mycket lättare sönder och det finns fler springor för damm, snö och annan skit att ta sig in genom. De har aldrig ont i ryggen och tar alla chanser de får att ställa till det.

Sandisk Minneskort Secure Digital Extreme III SDHC når upp till de högsta kvalitetskraven och levereras med en mycket fin och behändig kortläsare.
Jag har förmånen (1?) att dela min tid mellan Negevöknen och Sveriges kallaste och vattenrikaste kommun (minus 53 grader)så jag har erfarenhet.

På tal om det så älskar jag mina GePe card Safe Extreme = minneskortskassaskåp som tål allt.
 
Jag beställde den direkt

Jag har saknat en kompakt med ljustark vidvinkel Jag har G9 och den är urdålig i svagt ljus. G10 är ännu sämre så jag köte inte den. Så jag beställde denna direkt,väntar nu på leverans.
 
u/v hus....

Jag letar efter ett U/V hus till min LX3.

Skulle jag kunna be alla som kommer över information ang. u/v hus till denna kamera till att direkt skrika(!) ut detta på denna länk/forum.

mvh
/B

ps. tips - orginal väskan till LX3.an är helt klart värd sitt pris
 
Jag letar efter ett U/V hus till min LX3.

Skulle jag kunna be alla som kommer över information ang. u/v hus till denna kamera till att direkt skrika(!) ut detta på denna länk/forum.

mvh
/B

ps. tips - orginal väskan till LX3.an är helt klart värd sitt pris

Jag vill också ha UV-hus, men det finns tydligen inte. Bara typ plastpåsar.
Vad kostar orginalväskan och varför är den så fin?
 
Jag köpte LX-3:an för en månad sen och är hur nöjd som helst. Jag startade en fotoblogg bara för att ha nånstans att göra av alla bilder. Kolla där om ni vill se lite resultat! (länk i min profil)
 
Jag köpte dessutom billiga extra batterier på dustin. Det stod att de passar till LX2 bl a, men de funkar utmärkt till LX3 också. LENMAR DLP005 heter dom.
 
Orginalväskan kan hittas för ca. 800 kr, om man kollar runt lite. Vidare blev jag glatt överraskad om hur hög kvalité den håller - rent proffs bygge! Finns ingen anledning att ta kameran ur väskan - och den är välskyddande i alla läge.

/B

Läste någonstans att man klarar sig bra utan linsskyddet om man använder originalväskan, väskan i sig skyddar så pass bra?
Kommentar på det?
Funderar på att beställa väskan nu i veckan...
 
Läste någonstans att man klarar sig bra utan linsskyddet om man använder originalväskan, väskan i sig skyddar så pass bra?
Kommentar på det?
Funderar på att beställa väskan nu i veckan...

Det fungerar bra att använda orginalväskan som linsskydd - väskan är gjord av bra tjockt skinn/läder i bästa Italiensk design men tillverkad i Kina via Matsushita Electric Industrial Co. Ltd Kadoma Osaka Japan (om det intresserar någon?) - Väskan har perfekt passform och en knapp öppning som fungerar utmärkt.

Väskan kommer utan nack rem - vilket gör att man använder den rem som medföljer till kameran. Så jag rekomederar er som är lite skinn-bö... att investera i en riktig skinn rem.

Bra remmar går att finna på t.ex: DENNA LÄNK

mvh
B
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.