Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic istället för Canon 50D.

Produkter
(logga in för att koppla)
Sä här skriver Cyberphoto efter sitt besök på Photokina:

Mest hypade produkt
Panasonic vann lätt matchen om mest reklam. De hade tapetserat hela Köln och halva mässan med reklam om sin nya systemkameramodell G1. Det som var vårt antiklimax var just G1. De har hypat den till skyarna som kompakt och som de själva sa i sin reklam typ "Digitalkameran återuppfunnen". Hmmm... kanske inte riktigt... verkligheten var en kamera i stort sett lika stor, eller rättare sagt liten som Olympus E-420. Inget revolutionerande där. Den ska rikta sig mot de som kliver upp från kompaktkamera, så långt bra, men den kommer att ligga på riktpris 7995kr och vår bedömning var att den borde ligga på 3995kr.

.....

Det är möjligt att de har rätt om priset, då är det för högt, ja (det står dock ej prissatt på cybers sida).

Men de har knappast rätt om storleken: "Despite being smaller in every dimension than the Olympus E-420 (the smallest DSLR on the market), the G1 features a respectably sized grip that fits well in the hand and puts both the shutter button and mode dial in easy reach."

http://www.dpreview.com/Previews/PanasonicG1/page4.asp

Man kan se här, att den är inte mycket större än alltiettkameran och mycket mindre än systemkameran:
http://a.img-dpreview.com/previews/PanasonicG1/Images/Sidebyside.jpg

Den går ju knappast ner i fickan fortfarande så känns ju bara som en pytteliten fördel. Jag skulle satsat på en 50d och/eller nån ny optik om du har pengar som bränner hål i fickan ;)

Absolut, den går inte ner i fickan, en sån kamera har jag redan.

Meningen med den är framförallt att den är mycket lättare och smidigare att ha med sig, går lätt ned i en vanlig rygga utan att påverka tyngden eller utrymmet nämnvärt.
Alltså mindre motstånd att ta med den när man inte riktigt är säker på om man ska ta med kamera eller ej.

Det är oxå en stor fördel när man går långa promenader med kameran i handen, då det tar betydligt längre tid innan man blir trött och känner för att stoppa undan den.

En annan sak jag tycker skulle vara mycket trevligt och praktiskt är den vridbara skärmen, suveränt när man vill plåta blommor och annat på marken.

De är motiveringen till intresset för G1, för min del.

Jag kan ju tillägga att 7995:- för kamerahuset (G1) betalar jag inte.
Men om priset inkluderar de två objektiven 14-45 och 45-200 som båda har IS, så ska jag allvarligt överväga ett inköp.

Det tråkiga med Panasonics lilla underverk är ju att den har en EVF. Och hur bra EVF man än kan tillverka nuförtiden så är de inte i närheten av en hyfsad pentaprismasökare.

EVF är ju själva grejen med kameran, det är ju tack vare den man kan göra kameran mycket mindre och lättare.

Sen tycker jag inte du ska döma ut den elektroniska sökaren som finns i G1, den har en upplösning på 1.4Mp och är oerhört snabb med 180 bps.
Testa G1:s sökare innan du dömer ut den.

Du kan läsa om sökaren här: http://www.dpreview.com/Previews/PanasonicG1/page3.asp

Jo, jag förstår allt det där. Men det hjälper inte. Hur bra EVF man än kan tillverka nuförtiden så är de inte i närheten av en hyfsad pentaprismasökare.

Har du tittat i den sökaren som sitter i G1? Innan du gjort det så tycker jag inte din åsikt är särskilt relevant.

Har du fått kalla fötter angående 50D efter Mikaels avslöjanden Kim ?
Men visst är Micro Four Thirds System rätt intressant.

/kent

Lustigt detta att fotohobbyister eller fotografer snudd alltid dömmer ut saker fast man inte ens sett grejorna.. Sker stort sett hela tiden...Hehe..

Jag tycker du gör rätt Kim som kollar vad det är innan det döms ut.... Klart kul sedan att få läsa ditt intryck av denna panasonic om du får möjligheten att titta närmare på den..

Mvh
Tobbe..

Som jag förstår det så är det vikt och storlek som är prio ett.
du verkar inte lägga någon större vikt i bildkvalitet och andra saker som objektiv utbud osv?
Jag har själv en 40d och har aldrig bekymrat mig om vikten i någon negativ sätt... dock gillar jag balansen i kamera och just vikten och kvalitetskänslan man får i ett metallhus.

Tycker du borde snegla lite åt Canons 1000d som man kan få till kanonpris samt att det finns massor av prisvärda objektiv. Har även live view så du kan fota med skärmen.

hmm du gör mig förvirrad =) varför funderar du ens på en panasonic? räcker det inte med din kompakta som du har?
Nädu köp en 50d och va nöjd... eller gör som jag köp en 40d och få pengar över

Panasonicen skulle fungera som resekamera och vid tillfällen då man inte direkt tänkt att fotografera men ändå vill ha med sig en kompetent kamera ifall det dyker upp något.

Kompaktkameran har jag alltid med mig, men den är ju väldigt begränsad jämfört med en systemkamera.

Men priset är för högt som det är nu, det motsvarar inte prestandan.

50D känns inte motiverat, men kanske en 40D om jag kommer över en billigt. 20D är jag dock väldigt nöjd med fortfarande, så det känns inte alls akut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar