Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic istället för Canon 50D.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag lutar också åt en D1. Mitt resonemang är i korthet följande.
Jag behåller 5D och alla L-gluggar jag har. Säljer undan allt annat och satsar på en Panasonic 1D som rese och slängkamera.
Kan man tänka så?

PS: jag har en 450D som är liten och innebär en avsevärd skillnad jämför med 5D när det gäller upplevd tyng och storlek.

Jag måste säga att mitt första intryck är att sökaren är grym för att vara en EVF.

Det var även kul att ta bort optiken och direkt se en sensor precis innanför. Optiken är föresten väldigt liten och smidig. cirka hälften sås tort som ett normalt kitobjektiv.

Det var även kul att ta bort optiken och direkt se en sensor precis innanför.
Det tycker säkert de elaka små dammkornen också! ;-)

Även i en annan tråd diskuteras detta med EVF -- och alla är tydligen inte lika entusiastiska.

Micro Four Thirds är det ju många av oss som är väldigt intresserade av. För en av dessa blev dock Panasonic G1 tydligen en kalldusch, när han fick chans att "klämma" på den vid årets Photokina.

Utdrag av ett inlägg på Dyxum-sajten av signaturen Dipsausje 2008-09-28 14:56:

"Panasonic G1 (micro-4/3) - You could try the G1 with a variety of different lenses at a scenery. I read a lot about Micro-4/3 here so I gave it a try. And I think it's absolutely horrible. Starting with the EVF, it's too slow, it has awful colours and it flashes. The back LCD was better in this regard, especially the colours. Now the AF was slow, really slow. I tried it with several lenses and it was really annoying. And the biggest problem: they tried to make a normal DSLR smaller, which means that I couldn't hold the grip because my fingers didn't fit in the space between the grip and the lens.

For those who wanted a small EVIL camera, I hope Olympus does a better job. Because Panasonic really failed to impress me."

Länk till hela inlägget:
http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=36262&KW=Panasonic+G1&PID=389281#389281

Förefaller som att den 5 år gamla Minolta A2 fortfarande är "The EVL Champ"...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar