Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag upptäckte också det där conversion-läget, men förutom att en symbol börjar blinka när man lämnar ändläget på zoomen (wide-läget i mitt fall), så vet jag inte vilken funktion det fyller?

Bifogar en bild som visar att WCON17 inte lirar så bra med FZ30. Exakt mitt i bilden blir det en blurrig fläck, utsnittet till vänster är ovanför bokstaven 'u' i ordet Bulk. Kolla relingen. Inga såna problem alls med TCON, eller?

Det känns som defekten är olika vid olika bländaröppningar. Det fanns ju tips om att skruva ur vidvinkeln något, men har inte provat det ännu. Man kan istället komponera bilden så att inga detaljer behövs i centrum -- då syns inte blurret alls :)
 
PerHa:
jo..läst det också efter..men hade inte en aning om det då när jag köpte. :/
tack..får killa ner till claes ohlsson nån dag och prata med dom..

PerHe:
vilken bländare får du? jag får 3.7 precis som med utan konverten (420mm) pga leica optiken..

och jag brukar alltid ställa in conversion läget när jag kör med konverten, däremot varför sägs inget om i manualen, bara att prestandan på konvert linsen blir optimal..?!

och det här med skruvandet, tar du av uv filtret när du ska ta med marko-linsen?
 
Ok, det kan nog bero på att jag inte använde conversion läget. När jag kör med macrolinsen DCR-250 har jag alltid filtret av. Här handlar det ju verkligen om kort skärpedjup och optimal skärpa.
Har inte testat färdigt än beträffande TCON17:s prestanda beräffande med eller utan filter.
MEN...det är säkert ingen nackdel att plocka av det...tyvär känns det tungt med allt skruvande bara :)
 
Ja, man får väl ta skruvandet som träning, kan behövas!

Har inte heller riktigt förstått conversion-läget... Det blockerar användningen av interna blixten och ger en röd symbol om inte max telezoom är inställt, that's it (vad jag vet). Däremot har jag inget problem att få största bländare 3.7, även i P-läge, oavsett conversion.

Robert, WCON07/FZ30-fenomenet med suddpunkten i mitten ska man tydligen kunna lösa genom att använda två stepringar, se här: http://www.stevesforums.com/forums/view_topic.php?id=82221&forum_id=23
Har ju själv en vidvinkel Raynox HD6600 som tyvärr är lite väl oskarp utåt kanterna. Men det blir lite bättre med små bländarvärden har jag märkt, det får duga. Ska testas mera efterhand som dygnen blir ljusare.

Bästa vidvinkeln verkar vara Panasonics egen, se här: http://www.stevesforums.com/forums/view_topic.php?id=82624&forum_id=23
 
Hej, conversionsläget har ingen påverkan på bildkvaliten. Det är inte så att kameran konfigureras om på något sätt. Det finns där för att varna för att man bara skall använda godkända zoomlägen, tele för telkonverter och vidvinkel för vidvinkelkonv. Det tror jag att ni klarar själva.
Egentligen tror jag att det finns där för att japanska ingenjörer tror att det skall impa på någon köpare. Lika viktigt som digtal zoom. Kommer från samma utvecklare.(OBS: Ironi!)
 
Bra att du utredde det här "stora" problemet :)
det förenklar ju handhavandet, ofta missar man ju att ställa om kameran när det är bråttom.
 
Cappucino skrev:
Ja, får nog gå på den lösningen. Har letat på Cyberphoto och Scand.Photo och hittar 55>62 ring, däremot ingen ring som jag skruvar på utanför och som ger mig tillbaka 55 mm invändig gänga. Finns fler ställen att leta på?

Nu kanske det inte funkar men det finns stepringar 55-58 mm och stepring 58 -55 mm hos Cyberphoto. Har dock inte funderat särskilt mycket på problemet för egen del. Måste det vara 62 mm?
Mvh
Ulf
PS. Såg nu att det tydligen är ngt som kallas för 62-55 "C-ring"(?). Ds.
 
Senast ändrad:
ulfc skrev:
Nu kanske det inte funkar men det finns stepringar 55-58 mm och stepring 58 -55 mm hos Cyberphoto. Har dock inte funderat särskilt mycket på problemet för egen del. Måste det vara 62 mm?
Mvh
Ulf
PS. Såg nu att det tydligen är ngt som kallas för 62-55 "C-ring"(?). Ds.

Det borde ju gå lika bra med 58 förstås, så länge ringarna inte är "ivägen för ljuset" så... Kan vara värt ett försök, det är ju inga jättepengar det handlar om. Jo, jag såg också att det stod C-ring, gissar att det är en förkortning för converter.

Robert
 
Tror att "CRing adapter" är något som används för FZ20/10, hittar den mest i det sambandet om man söker på nätet...

Här är en tråd till där kanske lite mer om detta framgår http://www.dcresource.com/forums/showthread.php?p=103001

Den ger bl.a. den här bilden på Cringen. Annars är väl grundidén att få ut linsen en liten bit från objektivet. Man tycker ju att det borde kunna lösas med andra kombinationer också. Eller, vad händer om man använder WCON07 med bara ett UV-filter emellan t.ex.?
 

Bilagor

  • 55463736-l.jpg
    55463736-l.jpg
    48.2 KB · Visningar: 246
Re: ???

stahl.stefan skrev:
vad använde du för utrustning och vad är priset på det ..? ärlite intreserad av en panasonic
Hej Stefan, tror att du menar min Gröna Lund-serie (med ledning av ditt meddelande). Det som används är alltså FZ30'an med en Raynox HD6600 vidvinkelkonverter på 0.66x som då ger ungefär motsvarande 23mm. Alternativt satte jag dit en Olympus telekonverter TCON17 på 1.7x, med den når man över 700mm med 8MP eller över 1100mm i 3MP-läget. Ger alltså nästan 50x mellan max vidvinkel och max tele...

Raynox'en gav jag ungefär 1400 för och TCON17 kostar 1150 på Cyberphoto. Den senare är skarp och kan rekommenderas. HD6600 är jag lite mer tveksam till (oskarp i kanterna) men det verkar vara svårt att hitta en perfekt vidvinkel till FZ30. Panasonics egen LW55 verkar dock bra men dyr, 2250 kr. Och om man får ordning på Olympus WCON07 enligt diskussionen ovan så kan nog den också vara ett bra alternativ.

Men om du köper en Panasonic FZ30 så klarar man sig väääldigt långt med standardzoomen som dessutom alltid kan ge toppskarpa bilder. Ingen panik att köpa konvertrar alltså men det är ju alltid roligt att ta saker ytterligare ett steg ;-)
 
lite dyrt

jag tror det är lite dyrt för mig jag hade tänk hålla mig under 5500 o dmc-fz30 kostar runt 5900
medan fz20 ligger på 3800 jag undrar om det är stor skillnad på dom eller om det bara är pixlarna som man betalar 2000:- kr extra för ..?
 
Min svärfar har precis köpt en FZ20 så jag har känt på den också. Den har ju ännu ljusstarkare optik, f2.8 rakt över och är lite mer kompakt vilket också är en fördel. Men FZ30 har manuell zoom, utfällbar lcd-skärm, bättre filmläge, RAW-format, en lins som inte expanderar och lite högre prestanda generellt (snabbare operationer). Så visst är det skillnad... Dem extra megapixlarna används ju också för att kunna använda kameran som en 5MP eller 3MP-kamera och då få ännu längre tele.

Men detta kanske är din kamera http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/fz7.html Ska kosta drygt 4700 när den strax kommer ut på marknaden.
 
den verkar bra

den verkar bra

men vet du när den kommer ut ...?
det värkar vara en bra prisvärd kamera panasonic dmc-fz7!



!!!tack för tipset!!!


//stefan
 
Cappucino skrev:
Det borde ju gå lika bra med 58 förstås, så länge ringarna inte är "ivägen för ljuset" så... Kan vara värt ett försök, det är ju inga jättepengar det handlar om. Jo, jag såg också att det stod C-ring, gissar att det är en förkortning för converter.

Robert

Jag vet faktiskt inte men såg att på "dpreview Panasonic Talk" finns det flera trådar som handlar om detta. Det gäller tydligen att få ut linsen ca. 4 mm och kanske är de lösningar som presenterades i forumet de enda som fungerar. Vill minnas att där användes ringar från Photosolve och Chen.
 
Re: den verkar bra

stahl.stefan skrev:
den verkar bra

men vet du när den kommer ut ...?
det värkar vara en bra prisvärd kamera panasonic dmc-fz7!


Oj, såg nu på Cyberphoto att den beräknas in i lager den 28/2 dvs imorgon, dessutom sänkt jämfört med dem första indikationerna, nu 4390.

Bara att slå till, eller....
 
ulfc skrev:
Jag vet faktiskt inte men såg att på "dpreview Panasonic Talk" finns det flera trådar som handlar om detta. Det gäller tydligen att få ut linsen ca. 4 mm och kanske är de lösningar som presenterades i forumet de enda som fungerar. Vill minnas att där användes ringar från Photosolve och Chen.

Ah, tackar! Skall nog börja med att testa med ett UV-filter som PeHa föreslog. Rätt billigt, och funkar det inte så har jag i alla fall ett UV-filter. Får bli en tripp till Scandinavian i Mölndal i veckan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.