Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: den verkar bra

PeHa skrev:
stahl.stefan skrev:
den verkar bra

men vet du när den kommer ut ...?
det värkar vara en bra prisvärd kamera panasonic dmc-fz7!


Oj, såg nu på Cyberphoto att den beräknas in i lager den 28/2 dvs imorgon, dessutom sänkt jämfört med dem första indikationerna, nu 4390.

Bara att slå till, eller....





jag tror jag köper den till helgen bara de att det är några som säger att den inte kan fota på höga iso..? e det sant
 
Stefan, jag har ju lite svårt att svara för FZ7 eftersom jag har FZ30 men om dem nu fungerar lika så håller man sig självklart på lägre ISO (80 eller 100) om det går vilket det gör rätt långt tack vare bildstabiliseringen som också FZ7 har. Men visst går det att plåta även på ISO 200 och 400 även om du får synligt brus, åtminstone om bilden visas i fullformat pixel för pixel, på skärmen. Bruset har diskuterats tidigare på tråden, tror man tänker på det mest i början eftersom det har varit vad testarna oftast har slagit ned på. Det går ju också att ta bort brus med mjukvara.

I testet på länken ovan verkar dem inte tycka att bruset på FZ7'an är speciellt utmärkande men det finns säkert andra test där man har en annan mening. Det finns ett antal bildexempel (se Samples) i testet tagna på olika ISO, att se det själv är nog bästa sättet att avgöra.
 
Från det ena till det andra, har ni sett att Panasonic släpper en dSLR? Ligger visst tekniskt nära Olympus 330. Tycker den är snygg med klassisk design. Men om man vill ha ett stort zoomomfång med bildstabilisering och rimligt pris så är nog FZ30'an vassare än så länge. Antar att optiken, speciellt om den är stabiliserad, blir rätt dyr till denna. Annars kul med en nyskapande dSLR där man kan använda LCD'n som sökare och där den inbyggda blixten kan vinklas typ en extern blixt... se t.ex. http://www.dpreview.com/news/0602/06022801panasonicdmcl1handson.asp
 

Bilagor

  • l1-front2.jpg
    l1-front2.jpg
    26.8 KB · Visningar: 207
Håller med dig PeHa den är onekeligen väldigt intressant. Tycker den är himla snygg också med sin klassiska retrodesign. Men så är det ju det där med att man klarar sig ju knappast med ett objektiv :) nej här skall inte handlas någon kamera nu. Men släpper Pana en FZ 40 till hösten med 10Mp och ultrasnabb motor vet man ju aldrig.
Har dom sedan breddat vidvinkeln till 24 mm är jag nog troligtvis såld :)
 
Hej Alla Fc30-ägare

Hej Alla FC30-ägare. Jag har följt tråden med nyfikenhet efter som det kan vara dags attuppgradera min kamerapark. Har fotat några år med en Olympus E-100RS och en Olympus 2100UZ. Jag är jäääkligt nöjd med vad de kamerorna presterar men få pixlar begränsar ändå användningen. Nu vill jag he "mer" och tycker FC30 verkar vettig. Kul att en annan Ulf i mina hemtrakter har en.

MVH
Uffe
 
Jag har bläddrat runt i det testet några gånger. Intressant jämförelse, tycker jag, mellan systemkamera och avancerad kompakt. Se'n kan man ju alltid ha synpunkter och jag tycker nog att FZ30'ans möjligheter inte nyttjas fullt ut alla gånger (om jag minns rätt används inte Highlight-varning för att optimera dynamiken och i slutet, flyguppvisningen, så borde han väl slå av stabiliseringen och använda kortare slutartid plus 5 eller 3MP-läget för längre tele). Men, men... bland kommentarerna finns ju synpunkter på hur han använt Canon-kameran också. Hursomhelst, ett läsvärt annorlunda test!

Prövade panorama-foto igen i helgen med fyra 35mm bilder som tillsammans fångade starten i 'Barnens vasalopp'. Eftersom det alltså är en tät samling människor som ev rör på sig mellan bilderna är det ett rätt svårt panorama-motiv. Men det blev förvånanvärt bra, när jag detaljgranskar är det bara två personer som fått ett udda antal ben ;-). Roligt med stora, detaljrika bilder med många människor. Har dessutom börjat skriva ut på papper, det här blev bra på A4 men hade nog blivit än bättre på A3.
 

Bilagor

  • storvreta_400.jpg
    storvreta_400.jpg
    52.4 KB · Visningar: 306
Äntligen några soliga dagar :) Har testat att plåta fågel med FZ30:an, inte världens lättaste att få till skärpa på lågflygande gräsänder !
Men med kameran inställt på kontinuerlig tagning hinner den ju med en serie bilder.
Någon som vet vilket fokusläge som funkar bäst på actionfoto med lång zoom typ fågelfoto ?
Skickar med bild från en snabbflygare från idag.
ISO80 - 1/400/s
 

Bilagor

  • p1020751_filtered-400 ensam.jpg
    p1020751_filtered-400 ensam.jpg
    26.6 KB · Visningar: 286
Snyggt! Är telekonvertern på? Snabbfokuslägena (med H i menyn) låter ju lämpliga för detta men jag har dåligt med erfarenhet där. Någon annan kanske?
 
tack:) Teleconvertern är inte på. Det verkar inte som den hinner med i svängarna riktigt vid den här typen av foto. Med den på uppfattar jag de som att FZ30:an behöver längre tid för att hitta skärpan. Dessutom behöver jag inte mer än 420 mm här. Använder oftast 8mpix, då har jag chans att croppa bilden ganska rejält utan att tappa för mycket kvalitet.
Tror man har mest nytta av TCON17 vid mindre rörliga motiv. Har jag fel ? :)
I dag har jag testat att köra med fokusering på 9 områden men är tveksam om det är det snabbaste?
Vid den här typen av foto hinner man ju inte direkt kolla eter centrum på sökaren !
 
Tror problematiken påminner lite om den vid flyguppvisningen i testet ovan ;-) (om du läst det).

Tror det kan vara svårt för autofokusen att hänga med så här flyktiga objekt oavsett inställning. Det kanske är lättare sagt än gjort men att ställa in fokus på ett visst avstånd och sedan plåta just där kanske man iallafall kan fundera på. Kombinerat med liten bländare för större skärpedjup? Men då kanske man måste höja ISO också, en snabb slutartid är ju viktigt här.

Hursomhelst, definitivt en utmaning, kul! ;-)
 
jo kanske är det så...får testa vidare !
Men...ISO400 är ingen höjdare mot blå himmel, jag vet :) fast jag har inte testat att köra bilden med brusreducerig typ NeatImage...någon ?
 
Provade lite actionfoto själv i helgen, flygande objekt visst, men av helt annan typ ;-) Här gick det att förutse var bilden skulle tas så fokusen var inget problem men om man blåser upp den här bilden så är bobhoppet ändå inte knivskarpt. Måste bero på att 1/800s inte var kort nog och med bländare f9.0, ISO80 så hade ju en kortare slutartid varit möjlig. Man lär sig!

Perhel, undrar om inte slutartiden är en större källa till oskärpa än fokusen. 1/400 kanske är för lång tid för knivskarpa bilder på fåglar i flykt eller...
 

Bilagor

  • isakhopp_400.jpg
    isakhopp_400.jpg
    55.8 KB · Visningar: 243
perhel skrev:
jag funderar vidare på motljusskyddet :)
Killen jag köpte den av påstod att bildkvaliten blir bättre i 5mp läget i komb. med TCON17. Någon som har erfarenhet av detta ?
Freeware programet för MOV filer verkar lovande !
Snygg goja PeHa. Enbart Leicaoptiken eller ?
Hittade denna länken i dag På FS. Kanske löser den mitt problem. Men mallarna verkar bara finnas till "lös optik", men hittar man bara samma ytterdiam. så kvittar det ju :)
Kul sida iaf. även om inte kvaliten blir den bästa :)
http://www.lenshoods.co.uk/
 
Tack för tipset, perhel, verkar vara en klart ekonomisk variant av motljusskydd!

Apropå motljus så tänkte jag göra ett försök att fota rätt in i solen nästa vecka. Den 29/3 runt kl 13 så är det partiell solförmörkelse, i Sverige täcks drygt en tredjedel av solytan, ju längre söderut desto mer. Jag har fått tag på en bit av ett sånt här solfilter: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=49944
Innebär också en del klippande, vikande och klistrande, precis som i tipset för motljusskyddet ;-)

Använde annars TCON17 i helgen bl.a. till att fotografera strömstare, en fascinerande fågel som trots att den inte ser ut som en sjöfågel (inga simfötter t.ex.) är en hejare på att dyka och söka föda, inte minst i strömmande vatten. Den är rätt skygg så telekonvertern kom till sin rätt!
 

Bilagor

  • strstare31_400.jpg
    strstare31_400.jpg
    57.3 KB · Visningar: 183
Snygg bild på Strömstaren PeHa :) även om man kanske skulle vilja skåda den på närmare håll.
Men jag vet...bättre bild på distans än ingen alls...dom är ju inte direkt tama :)
 
Bättre så här?
Det blev många bilder och jag tror dem här två stararna kände sig förföljda av en person som kom pulsande i snön var dem än tog vägen. Här kunde jag dock dölja mig bakom träd så att jag kom rätt nära.
 

Bilagor

  • strstare21_400.jpg
    strstare21_400.jpg
    58.1 KB · Visningar: 175
Tackar, perhel! Det var bara det att jag gillade inramningen på den första bilden. Jag har sett strömstaren som omslag på en bok då den står vid ett litet fall i en fors som kantas av is, den bilden påminner rätt mycket om just det.
 
Man lär sig något nytt varje dag, testade lite olika af lägen idag och insåg att jag missat att det fanns af snabbläge, tyckte gått ganska långsamt innan
: = )

håller nog med perhe till flygande fåglar måste nog 9 fokusläget vara smidigast (eftersom förhoppningvis fångar in fågeln)och ha 8 megapixlar och sen croop.


angående brus reducering har jag kört lite noise ninja, jag har bara testat några gånger och kör automatiskt, och kör bara när det verligen behövs, testat lite på ansikten och det blir som plast i ansiktet och många detaljer försvinner..däremot mindre detalj rika bilder typ: himmel osv är helt okej.
har en bild som heter fly by som är brus reducerad mot himmel(imina album), iför sig hade jag iso80 men tyckte det va lite väl mycket brus ändå..

Härliga bilder allihop
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.