ANNONS
Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
PeHa skrev:
Men... om kameran gått in Power Save-läget så väcker INTE fjärren den.

Jag var rädd för det, men då vet vi. Tack för rapporten! Får se hur jag fortskrider med projektet nu. Stänga av Power Save låter sig ju faktiskt göras; är batteriet nyladdat så borde det ju ge någon timmas (minst, väl?) passningstid på vakt med fjärrutlösaren i näven.

Biltema och Clas Ohlson ja, mina två hovleverantörer förutom McDonald's och Systembolaget, hehe... Funderar på att utöka leverantörskåren med www.conrad.se -- ett eldorado för de som gillar onödiga elektroniska prylar!

Johan, har du Classes artikelnummer på en eliminator som passar FZ30 direkt?

Det är en Vanson eliminator med en massa olika anslutningar och inställbar från 3-12 volt. Går bra på sex volt. Ställ bara in rätt polaritet + i mitten. Det står inget nummer på den och den är några år så det finns säkert andra.

Blev inspirerad av en artikel om Saturnus i lokaltidningen här och provade att rikta kameran mot himlen igen igår kväll. Litet och lite suddigt men visst syns det att det är den ;-) Använde telekonvertern och 4x digital zoom som jag sedan tog ner till 2x i Photoshop.

Bilagor

• saturnus.jpg
    saturnus.jpg
    26.8 KB · Visningar: 423
... och när jag ändå var igång så siktade jag på Mars också. Den var så nära månen igår kväll att man snudd på hade fått med båda i samma bild. Förutom storlek så är den direkt ur kameran. Man förstår att den kallas den röda planeten! Går säkert att göra lite bättre, prövade bara ett par tre 'rutor'...

Bilagor

• mars.jpg
    mars.jpg
    45 KB · Visningar: 339
Wow! Jag visste inte att man kunde se Saturnus utan specialgrejer -- kul! Hur bar du dig åt för att hitta planeten, kompass och gradskiva som i lumpen eller? För den måste väl vara svår att hitta utan optik?

En FZ30 är väl special! Eller kanske det hänger på tripoden från Jula...

Skämt åsido så hittar man alla planeter (och övrigt däruppe) väldigt lätt mha av den här freeware'n som jag nämnt förr på http://www.stellarium.org/ Bara man ställt in Location (var på klotet man befinner sig) så kan man jämföra himlen utanför med skärmen.

Det är värre att se'n få in den där lilla pricken i sökaren! Om man lyckas så återstår att experimentera fram exponeringsvärden, 4x digital zoom hjälper för att lättare uppfatta resultatet medan man fotar. Fjärrkontrollen är också bra att ha (skulle gärna ha en trådlös, vad har du för leveranstid, Robert? ;-).

Hej,

jag har en fråga ang. filmläget på FZ-30.
Det här låter kanske fånigt, men behöver man oroa sig för någon form av slitage på kameran när man filmar? En kamera är ju i första hand konstruerad för att ta en bild åt gången?
Om jag nu filmar i 15min med 30 bilder/sek så borde ju det innebära att jag på samma tid tagit 27.000 kort? Det får ju mig att tro att kamerans inre delar får jobba på högvarv under den tiden och därmed förkorta livslängden på kameran.

Alltså, hur funkar filmläget egentligen? Är 1 frame film det samma som ett vanligt taget kort?

MA.Carlsson skrev:
Hej,

jag har en fråga ang. filmläget på FZ-30.
Det här låter kanske fånigt, men behöver man oroa sig för någon form av slitage på kameran när man filmar? En kamera är ju i första hand konstruerad för att ta en bild åt gången?
Om jag nu filmar i 15min med 30 bilder/sek så borde ju det innebära att jag på samma tid tagit 27.000 kort? Det får ju mig att tro att kamerans inre delar får jobba på högvarv under den tiden och därmed förkorta livslängden på kameran.

Alltså, hur funkar filmläget egentligen? Är 1 frame film det samma som ett vanligt taget kort?

Hej det är ingen risk för att du nöter ut kameran. Det är inget som rörs inne i kameran. Allt sker med nollor och ettor.

Tack för svaret!

Det var just mekaniska delar jag tänkte på. Men om hela proceduren sker digitalt så finns ju ingen sådan risk. Tack!

Ja, det kan den väl vara värd! Visar att fler kommit fram till samma slutsats som en själv när man sökt den bästa möjliga digitalkameran som inte är en systemkamera...

En annan slutsats som jag kommit fram till i helgen; prövade att göra fler panoramabilder inklusive 360-graders. Jämförde den freeware som jag tipsade om tidigare med Panorama Maker som kom med kameran. Panorama Maker var klart bättre! Det hittade skarvar och sammanfogade bilderna mycket bättre än freeware-programmet. Det länktipset var alltså inte mycket värt... Panorama Maker kan också göra 360-graders interaktiva 'filmer' i MOV-format, faktiskt riktigt kul att köra! Men i fullformat blir dem också riktigt stora (över 100 MB)...

Ja då var man ägare till en TCON 17 converter. Hittade en på Blocket i hyfsat skick. Har testat den lite på fågel, och den verkar vara mycket skarp. Det verkar inte som man tappar så mycket i ljusstyrka med den heller. Enda nackdelen med den som jag ser det, är väl att den saknar filtergänga. Det skulle vara bra att kunna montera ett motljusskydd på den. Någon som vet om det finns någon universallösning för denna converter ?

Kul att du skaffat en TCON17, perhel, den får du garanterat glädje av! Men någon främre filtergänga finns ju inte, nej... Har själv tänkt på det här med motljusskydd men problemet har inte varit så akut (man får vara glad om det är sol nå'n dag till att börja med). Känner inte till någon standardlösning och har inte sett det tas upp på nå't annat forum... Om du hittar en lösning så får du gärna meddela ;-)

Har ägnat lite tid åt att samla alla videosnuttar till en DVD. Freeware-programmet på mp4cam2avi.sourceforge.net ändrar MOV-filer till AVI utan att konvertera bilddata (bara overheadinformation) vilket gör att originalkvalitet bibehålls och det går dessutom väldigt snabbt. AVI-filer är ju som regel mer kompatibla för videoredigering eller brännar-program typ Nero. Efter lite Nero-strul med parametrar (NTSC-format fungerade bättre än PAL t.ex.) blev det riktigt bra!

Dessutom hanns det med ett besök på fjärilshuset med ytterligare test av närbildslinser på levande objekt. I vanlig ordning är man sällan ensam med kamerautrustbning där, det blir väldokumenterade fjärilar! Och fler flygande varelser finns det, som den här gojan t.ex.

Bilagor

• goja_crop3.jpg
    goja_crop3.jpg
    54.3 KB · Visningar: 214
jag funderar vidare på motljusskyddet :)
Killen jag köpte den av påstod att bildkvaliten blir bättre i 5mp läget i komb. med TCON17. Någon som har erfarenhet av detta ?
Freeware programet för MOV filer verkar lovande !
Snygg goja PeHa. Enbart Leicaoptiken eller ?

Man kan ju tänka sig att 5mp-läget ger bättre bilder eftersom kanterna (där linser 'normalt' är svagast) skärs bort, 5 och 3mp blir ju croppar i mitten. Dock tycker jag faktiskt att TCON17 håller bra för helbilder i 8mp. Jag har fått suddiga delar ibland (där det inte borde vara det) men inte riktigt hittat orsaksmönstret... det har alltså inträffat även i 3mp-bilder. Normalt ger den dock bra bilder och jag är väldigt nöjd!

Gojan är tagen utan extralinser, ja. Fjärilshuset har ju fördelen att man kommer nära sina 'offer' och även om TCON17 är bra så blir det ju aldrig bättre än en ren Leica-optik om man klarar sig med den.

ok...har du märkt någon skillnad om du låter uv. filtret sitta på innan convertern ?
Jag menar det blir ju ett väldigt skruvande annars varje gång den skall användas ?

Har inte undersökt det. Jag skruvar eller kör utan uv-filter då extralinser åker av och på. Skulle tro att den vinjetterar i en större del av zoomområdet med uv-filtret på. Man får testa om bildkvaliteten påverkas märkbart. Vore trevligt att spara på skruvandet ;-)

Angående polarid filtret problemet med det är att det inte har några slut ändar, hade haft mer kontroll på inställningen om det hade varit stopp osv..annars är jag nöjd med det efter lite tester..

sen har diskuterats om ström adapter, vore onekligen bra...känns retande att stå nån meter från utag och driva kameran på batteri och fota mycket..
det ska väl finnas ett tillval "laddare där man kan koppla in till kameran också" (enligt manualen iallfall) nån som vet nått om det?
eller nån som har nån direkt länk till en lösning på problemet? (typ claes ohlsson)

sen till koverten o filter..praktiskt möjligt, men enligt manualen, så ska man ta bort filter(iallfall 2 som dom skrivit)
inann man sätter på konverterings linser.
vilket jag gjort att jag har skruvat som en liten blå varje gång jag ska ha på konverten :)
men ska nog göra lite tester..

PerHa: helt fantastisk att få in mars o saturnus och fin goja..känns som det är dags att lägga in nån bild..

Ja, polaroiden återstår att testa, är dock lite sugen på att köpa en linjär (ej cirkulär) som sägs vara bättre för 'icke-SLR-kameror'. Och billigare!

Tror Hornavan hade en claesohlson-lösning till adapter ovan, Erik. Och, självklart, lägg in en bild!

Under tiden terroriserar jag med en till. Tog en av fjärilsbilderna i helgen och lade in den på en amerikansk foto-site (Steve's Digicams). Där fångades den av en kreativ spanjor (eller liknande) som putsade till den såhär. Skulle inte kommit på att göra en fjärilsbild svartvit själv men det blev ju inte så dumt...

Bilagor

• bf_2_400.jpg
    bf_2_400.jpg
    52.6 KB · Visningar: 262
Fjärilen blev snygg PeHa :)
Hade hyfsat väder idag för att testa TCON17 conv.
Men tyckte det var lite konstigt att jag inte kunde använda största möjliga bländare. Kollade lite i manualen och hittade ett särskilt CONVERSION läge. Använder ni denna inställningen i komb. med TCON17 ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar