Ulf, billigare långzoomare har väl främst fördelen av att vara mer kompakta (och billiga ;-). Tycker också att Canon S2is och Panasonic FZ5 är dem mest attraktiva i det segmentet. Dock ger ju FZ30'an mycket mer av SLR-känsla t.ex. med manuell (alltså mekanisk) zoom och fokus. Högre prestanda visar sig också i att som 5MP-kamera har man zoomomfånget 35-535mm med FZ30. Linsen som inte expanderar tycker jag är en rejäl fördel, den blir snabbare i uppstart, känns mer robust och det är lättare att sätta dit extralinser och filter (närbild, tele, vidvinkel, polaroid, etc). Det senare tycker jag allmänt är kul vs en systemkamera, dem här linserna är förhållandevis billiga, det är rimligt att få ihop en hel uppsättning för olika ändamål även om standardzoomen räcker väldigt långt.
Skälet till att köpa en dSLR (som jag ser det) skulle väl vara en större sensor och vad det innebär i plus o minus, t.ex.:
+ bättre lågljus-prestanda (alltså högre ISO)
+ bättre dynamikomfång (kan ge fler nyanser i samma bild)
+ lättare att få kort skärpedjup
- svårare att få stort skärpedjup ;-)
- större o dyrare optik (stor skillnad, speciellt med stabilisator)
Olympusen är ju snudd på ett mellanting eftersom den har lite mindre sensor än de flesta systemkameror. Stabiliserade linser t.ex. till Canon verkar himla dyrt, gillar idén hos Konica Minolta 5D med det inbyggt i huset istället. En dSLR kan man aldrig ta videosekvenser med och inte heller använda LCD'n som sökare, något som jag använder och uppskattar.
Lycka till med valet! Du tittar ju ganska brett men FZ30'an låter som mitt-alternativet så varför inte... ;-)