Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, vet att detta inlägg inte riktigt passar in - men ändå: ni verkar alla helnöjda med FZ30. Jag är i valet och kvalet: antingen FZ30, eller en billigare långzoom-kamera (FZ5 eller Canon S2is) eller rentav en DSLR (Olympus E-500). Kan ni motivera om/varför jag skulle välja en FZ30?
 
FZ30 kan inte mäta sig med en dslr, men det är nog så nära man kommer. Vill du ha en dslr med samma optik som 30'an får du hosta upp ordentligt med kosing.

Varför du ska välja 30'an framför de andra får du avgöra själv. Vad ska du använda kameran till, behöver du RAW format och 8mp? Det är så klart mer "fineser" ju dyrare kameran är, du får helt enkelt avgöra om det är värt det eller om du klarar dig med en enklare.

Köper du utomlands kommer du ner endel i pris och då kan det vara värt att ta 30'an. Jag köpte tex min från Hong Kong för 5100:- inkl frakt, extra batteri och 1GB minneskort.
 
Erik: Skärpedjupet är extremt litet på DCR-250. Macroconvertern är otroligt skarp.
Jag testade en hel del med den och kom fram till att man bör ha minst f:8 eller mindre bländare.
Kolla gärna flugan på min sida. Den är tagen med f:8. och givetvis stativ.
 
Ulf, billigare långzoomare har väl främst fördelen av att vara mer kompakta (och billiga ;-). Tycker också att Canon S2is och Panasonic FZ5 är dem mest attraktiva i det segmentet. Dock ger ju FZ30'an mycket mer av SLR-känsla t.ex. med manuell (alltså mekanisk) zoom och fokus. Högre prestanda visar sig också i att som 5MP-kamera har man zoomomfånget 35-535mm med FZ30. Linsen som inte expanderar tycker jag är en rejäl fördel, den blir snabbare i uppstart, känns mer robust och det är lättare att sätta dit extralinser och filter (närbild, tele, vidvinkel, polaroid, etc). Det senare tycker jag allmänt är kul vs en systemkamera, dem här linserna är förhållandevis billiga, det är rimligt att få ihop en hel uppsättning för olika ändamål även om standardzoomen räcker väldigt långt.

Skälet till att köpa en dSLR (som jag ser det) skulle väl vara en större sensor och vad det innebär i plus o minus, t.ex.:
+ bättre lågljus-prestanda (alltså högre ISO)
+ bättre dynamikomfång (kan ge fler nyanser i samma bild)
+ lättare att få kort skärpedjup
- svårare att få stort skärpedjup ;-)
- större o dyrare optik (stor skillnad, speciellt med stabilisator)

Olympusen är ju snudd på ett mellanting eftersom den har lite mindre sensor än de flesta systemkameror. Stabiliserade linser t.ex. till Canon verkar himla dyrt, gillar idén hos Konica Minolta 5D med det inbyggt i huset istället. En dSLR kan man aldrig ta videosekvenser med och inte heller använda LCD'n som sökare, något som jag använder och uppskattar.

Lycka till med valet! Du tittar ju ganska brett men FZ30'an låter som mitt-alternativet så varför inte... ;-)
 
FX9 samma i mindre format?

Nå ja.
Inte riktigt men antagligen samma opto-elektro-mekanik
Panasonic DMC-FX9 har många attribut gemensamma med storasystrarna FZ5 och FZ30.
Har lagt in min åsikt just nu i recensioner om FX9.
Göran
 
jag också!

så sitter man spänt å väntar på att min FZ30 ska komma denna veckan , en sak jag undrar dock denna närbildslins som omtalas i denna tråd (mins ej namnet) vart finns denna å köpa och behövs det nån konverter?


Mvh / en Spänd framtida FZ30 ägare (Mathias)
 
Hej Göran, läste din recension om FX9, du var lite hård mot långzoomarna tycker jag ;-) Är själv fortfarande imponerad över hur bra bilder optiken ger, inte minst i långt teleläge (kan inte uttala mig av egen erfarenhet om FZ5 men läst positiva recensioner...). Det beror ju väldigt mycket på vad man ska göra med kameran men t.ex. att fota fåglar och djur kräver lite mer än 3x zoom... Jag har kvar min Sony W1 som komplement, ibland vill man ju bara kunna stoppa ner nå't i innerfickan.

Mattias, kul att du har en FZ30 på väg!
Vet inte riktigt vilken närbildslins du menar men senast har det talats om macrolinsen Raynox DCR-250, finns t.ex. på Cyberphoto och en adapter följer med. I övrigt har vi talat om Nikon 6T och Soligor PRO +3, båda dessa har 62mm gänga så man behöver en stepring 55-62. Finns också t.ex. på Cyberphoto (blir mycket reklam för dem här). Ser fram emot vår/sommar då dem får komma till sin rätt utomhus!
 
Min gamla trotjänare till tripod vek sig i helgen framför ett fågelbord så jag var tvungen att köpa nytt. Ville inte lägga ut så mycket pengar på stativ så jag spanade in ett Hama 63 i 400kr-klassen. Sedan upptäckte jag att Jula's stativ ser exakt likadana ut som Hama's i 60-serien, har exakt samma tekniska specifikationer också men är ännu billigare. Hama-märket kan jag klara mig utan, det måste ju vara samma grejor så jag slog till. Ingen Rolls-Royce-känsla kanske men det fyller sin funktion för ett väldigt lågt pris (inklusive lull-lull som två vattenpass). Det är definitivt mycket stadigare än mitt gamla resestativ ;-)

Och nu kan jag pricka av grönfink på artlistan över fotade fåglar. Undrar hur man ska kunna pricka av dem som inte kommer till fågelborden, det verkar tuffare...
 

Bilagor

  • grönfink_400.jpg
    grönfink_400.jpg
    53.4 KB · Visningar: 340
Ja, hade ju väntat strålande väder idag för att ta mig ner till hamnen och låta FZ30 jobba i lite gott ljus. Men, det var dimma med stundom endast 100 meters sikt. Runt tretiden lättade sjoken något, så det blev ännu en dag med jämngrå fotografering... Ni vet då histogrammet i PS ligger börjar 2 cm från vänster- och högerkant :)

I alla fall testades bildstabilisering och zoomomfång. Den här bilden motsvarar 35 mm. En av bogserbåtarna, Belos, som skulle bogsera ut Stenas nya tanker blev så glad att hon satte igång flodsprutorna. Pumpar 23 kubik i minuten..! De som stod på däck på färjan Älvsnabben fick nog brådis ner i värmen -- det stänkte ända bort till mig på Lindholmens parkering!
 

Bilagor

  • arc35.jpg
    arc35.jpg
    25.5 KB · Visningar: 301
Till höger om vattenstrålarna på föregående bild syns hörnet av Amerikagatan/Henriksbergsgatan. Om jag lyckas ladda upp bilden syns max zoom på denna bild, 100% crop.

Hade det inte varit för dimman hade man nog kunnat läsa gatuskylten och se personerna hur tydligt som helst. Mätte avståndet på kartan; 360 meter. Och taget på frihand. Gillar min FZ30 mer och mer!
 

Bilagor

  • arc420.jpg
    arc420.jpg
    58.4 KB · Visningar: 304
Robert, ja zoomomfånget uppskattar man stort!

Men den nedre bilden ser lite brusig/kornig ut även med tanke på att det är en 100% crop. Har du använt hög ISO eller bearbetat med datorn?

Jag tog också någon bild i dimma och gjorde sedan en autojustering på datorn (tror den justerar ljus, kontrast och skärper upp). Fick ett liknande resultat fast värre tror jag, se nedan. Den vänstra delen är direkt från kameran, den högra autojusterad. Och det är alltså en 100% crop av en 8MP-bild.
 

Bilagor

  • p1000067_enhanced_cropped.jpg
    p1000067_enhanced_cropped.jpg
    53.2 KB · Visningar: 276
Hej Per!

Jo, jag fick köra den ett varv i PS innan jag laddade upp den -- det var nästan samma skillnad som på ditt exempel med kyrktornet. Enligt EXIF var bilden på ISO 100, slutare 1/40 s.

Det mesta bruset i det här fallet är nog det som förstärkts när jag försökt plocka fram detaljer ur gråblasket.

Så här ser en helt obearbetad 100% crop ut, fy för dimma! (Hur får man PS att klippa ut ett exakt antal pixels, annat än att räkna dem manuellt i linjalen? Borde finnas nån dialogruta där jag anger 400x400 px?)
 

Bilagor

  • obea.jpg
    obea.jpg
    29.3 KB · Visningar: 265
Ok, jag anade det, tyckte väl att jag kände igen 'fenomenet' ;-)

I PS (CS2 åtminstone) får man ett info-fönster om man trycker F8 eller väljer det från menyn under Window. Jag letade också ett tag innan jag hittade det men nu är det standardmässigt uppe, alltid bra då man klipper ut.

Klippte t.ex. ut bilden nedan. En hök (tror jag). Dock blev den inte riktigt skarp, den håller inte för att blåsas upp till fullstorlek som jag hade hopppats. Fotade från bilen där jag hade haft kameran några timmar och den var iskall. Undrar om det kan påverka bildstabiliseringen? Manualen anger ju funktionsområde bara över 0 grader...
 

Bilagor

  • p1010686_cropped_400.jpg
    p1010686_cropped_400.jpg
    54.3 KB · Visningar: 266
F8 ja, tack för det, mycket smidigt!

Jag har inte märkt någon skillnad i stabiliseringen beroende på temperatur, fast kallare än 0° har jag nog aldrig fått ner den i. Även med stabb får man väl acceptera att det kommer en och annan bild som inte är 100%.

And now for something completely different...

Jag funderar på att göra en hembyggd fjärrutlösare till FZ30. Största problemet (hittills) är att hitta en passande 4-polig kontakt, jag har beställt några utan att veta ifall de kommer att passa. Kostade bara ett par tior styck, funkar de inte så skit samma.

Det blir en elektronisk historia, men liten. Har spånat lite och tror det skall bli en manick som kan fixa automatisk intervalltagning, med inställbart intervall, förstås. Ev. också kunna styras från PC via serieporten, men det får bli överkurs.

Visst hade någon i den här tråden en fjärrutlösare? Jag undrar om originalet "väcker upp" kameran ur batterisparläget när man trycker knappen halvvägs, precis som avtryckarknappen på kamerhuset gör? Annars faller mitt projekt...
 
Cappucino skrev:

Visst hade någon i den här tråden en fjärrutlösare? Jag undrar om originalet "väcker upp" kameran ur batterisparläget när man trycker knappen halvvägs, precis som avtryckarknappen på kamerhuset gör? Annars faller mitt projekt...

Jag har inte köpt fjärravtryckaren men tycker att din fråga är intressant. I bruksanvisningen (sv sid 122) står det bara att den fungerar på ungefär samma sätt som avtryckarknappen på kameran och att man trycker in knappen halvvägs för att ställa in skärpan. För att ta bilden trycker man in knappen helt.

Sedan står det bla. att man inte kan använda kameran med den fjärrstyrda avtryckaren i följande fall: "När strömbesparingsläget avbrutits".

Hur detta ska tolkas vet jag inte? Kan man bara använda fjärrutlösaren när kameran befinner sig i "viloläge"? Jag tolkar det så men…någon som vet?
 
Fräck trådlös! Så klart att nån hunnit före...

ulfc skrev:
Sedan står det bla. att man inte kan använda kameran med den fjärrstyrda avtryckaren i följande fall: "När strömbesparingsläget avbrutits".

Hur detta ska tolkas vet jag inte? Kan man bara använda fjärrutlösaren när kameran befinner sig i "viloläge"? Jag tolkar det så men…någon som vet?

Lite konstigt uttryckt, ja. Trodde det var en skum översättning, men i den engelska PDF-manualen står det "When the power save mode is cancelled". Jag tolkar det som att man inte kan köra med remoten när man inaktiverat batterisparfunktionen. Fast jag förstår inte varför det ena skulle utesluta det andra. Jag tycker det verkar mer logiskt att fjärren inte klarar att väcka kameran ur power save. Nå, den som lever får se :)
 
Ja, en trådlös fjärr vore inte dumt! Du får gärna konstruera en, Robert, så köper jag den (prissatt enligt Biltema-filosofi, förstås ;-).

Jag har ju Panasonics variant med tråd (DMW-RS1) och den är trevlig att använda, tillför ju möjligheter att knäppa många snabba bilder utan skakningsoskärpa, det går ju inte om man istället använder timern. Utan fjärr så syns ett vanligt avtryck direkt har jag märkt t.ex. vid mån-fotandet och två sekunderstimern dög inte på mitt gamla svajiga resestativ.

Men... om kameran gått in Power Save-läget så väcker INTE fjärren den. Synd också eftersom vid fågelplåtandet så vill man gärna gömma sig och om man då måste gå fram och trycka på knappen så kan det vara nog för att skrämma objektet. Eftersom det kom upp nu så upptäckte jag också att det går att slå av PowerSave i Setup-menyn eller ställa in längre tid. En nödlösning eftersom den då drar batteri hela tiden men om det inte är väldigt långa tider vi talar om så kan det ju funka... Och om PowerSave är avslagen så funkar fjärren som vanligt, nyss testat&bevisat ;-)
 
Hej grabbar, ni kan väl koppla in lite vanlig ström så slipper ni nöta batteriet när ni jagar fåglar.
En enkel likströmstrafo från Clas Olsson fungerar perfekt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.