Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är det skillnad! Bra att tänka på om man vill använda hela bildytan, speciellt i 8MP-bilder. Med 5MP eller 3MP blir det ju ett utsnitt i mitten och därmed lämnar det öppet för lite större bländare.

I praktiken tycker jag att en 8MP-bild tagen från bländare 7.1 och uppåt ser bra ut på en 19 tums bildskärm (1280x1024 pixlar).
 
Bra att ni utrett begreppen pojkar ;) själv har jag hitills bara använt convertern till fågelfoto där jag haft motivet i centrum.
Där har det sett bra ut på skärmen, men har inte kollat vid utskrift. Någon ?
Sen är det nog så att ju mer man hänger på den förträffliga Leicaoptiken dessto mer tappar man kvalitet och skärpa för den optimala bilden.
 
eek skrev:


lite nyfiken på varför du tycker 5,6i bländare är bäst för skärpan? själv har jag ingen aning..förutom att jag alltid gillat stora skillnader i motiv/bakgrund..

Lite slarvigt och generellt kan man säga att objektiv producerar är bäst i mitten av bländarskalan. Det är ju så att största och minsta bländare är en kompromiss (generellt) därför kan man tryggt dra slutsatsen att FZ-30 objektivet är bäst i mitten av skalan. Egna och andras tester visar ju att det är så, av samma anledning är de flesta objektiv skarpast i centrum. Det har ni väl märkt?
När det gäller konvertrar så är jag konservativ. Skall man använda en konverter så är det extra viktigt att blända ner ett par steg (5,6) eftersom konverterna inte bara dubblerar brännvidden. Den dubblerar också alla objektivfel! Här är det extra viktigt att ha stativ och kanske även höja ISO till 200. Det viktigaste är att testa själv till du hittar en optimal väg.
 
PerHa: tack, där kan man helt klart putsa bort ganska mycket..

Joahn: intressant läsning..

körde förövrigt på 5,6 igår när jag va ute vid fågeltorn och fick se den här fina bruna kärrhöken
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/662232.htm?set=lp
är ganska mycket redigerad och orginalet är itne så skarpt, så jag får testa och plåta vidare.. :)

perhe:angående utskrift så beror det väl på hur stor bild du skriver ut..
själv har jag en färg laser men ger inte alls rätta färger o kvalite som jag kräver, men har för mig att foto affärerna inte tar så mycket för att göra lite större bilder att ramma in o hänga på väggen, vilket jag hade tänkt mig med några bilder.
och då är det väl viktigt att man går igenom hela bilden inann ganska in zommat och ser så allt ser bra ut och sen är väl det lite chansning också, pga av deras utrustning..
 
Senast ändrad:
Hej Torbjörn,
Jag har inte sett någon MTF-mätning på FZ30'ans optik och lyckades inte hitta någon heller med en stunds web-sökning...

Dpreview brukar göra detaljerade tester, här t.ex. http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz30/page15.asp Men det är klart, det är ju trots allt inte enbart optiken som mäts, även sensor och intern bildbehandling av kameran (utom vid RAW) kommer ju med.

Notera dock att närmast ovan med testbilder etc så är det alltså telekonvertern Olympus TCON17 som diskuteras. Den inbyggda Leica-optiken i FZ30'an har jag aldrig sett nå'n egentlig kritik mot, där verkar alla stå enat nöjda! ;-)
 
Då har rödhaken kommit till våra breddgrader också (syns alltså inte bara på fågelbord i Skåne, perhel =).
 

Bilagor

  • roedhake_400.jpg
    roedhake_400.jpg
    54.8 KB · Visningar: 257
Nu var det längesedan någon skrev i den här tråden... jag har ännu inte kommit loss att köpa kamera, men står nu i begrepp att göra det under kommande vecka.

Någon med FZ30-kamera som kan hjälpa mig med en fråga? Seriebildstagning, kan man bara ta max 5 foton i följd där? På många andra kameror kan man ta tills minnet är fullt, men det får alltså inte på FZ30:an?

Tack på förhand!
 
Tjenare Martin,
Ja, tråden har legat i träda ett tag men kameran är i full gång ;-)

Det finns alltså tre lägen för 'burst mode', i High speed resp Low speed är det max 5 bilder (med högkvalitets JPEG, på lågkvalitet är det max 9). Se'n finns det ett tredje läge då det tas ungefär två bilder i sekunden tills minnet är fullt.

Har använt burst mode flitigt senast idag kombinerat med Sports-programmet under fotbollsmatcher. Det funkar väldigt bra för serier eller för att fånga en bra action-bild.
/Per
 
Per Hellström, jag har lånat 2st bilder som du har lagt upp i denna tråd för att visa hur bra macro kna bli med en Nikon 6T monterad på minhembios forum där jag är admin, jag hoppas att detta inte gör något för din del. Men om du skulle vilja så tar jag genast bort dina bilder.

Länken till tråden där är följande: FZ30 med macro eller 350D på minhembio
 
Det är ok....dessutom är bilderna lågupplösta, ej speciellt användbara till något annat en skärmen :)
 
Någon mer än jag som noterat att både Cyberphoto och Scandinavian skippat FZ30an ur sortimentet ?
Det dröjer säkert inte många veckor innan Panasonic flaggar FZ40 (eller vad den nu kommer att heta) skall bli spännande !!!
 
FZ30 R.I.P (på 2sätt :)

Har märkt det också, så fz40 kommer säkerligen under hösten. fast det är alltid svårt att säga när dom ska släppa saker.
jag märkte det när jag snurat runt på försäljare sidor pga ska köpa ny kamera. sålde min fz30 igår.

istort en bra kamera, speciellt till en nybörjare som mig och har lärt mig massor under den här korta tiden, men de bilder jag tar kännde jag mig begränsad på lite olika sätt när jag va ute..

säkerligen mitt sista inlägg i den här tråden..

/ Erik
 
Senast ändrad:
Högst sannolikt att nya modellen presenteras kring 20 juli, så var fallet med FZ20 och FZ30.
( enligt dp.review ) Det skall bli intressant att se vad herrarna "Panny" har kokat ihop.
Har dom tryckt in 28 mm vidvinkel och ett användbart 400 iso läge är jag troligtvis såld :)
 
Jag funderade på om jag skulle köpa en Telekonverter (!?) till min FZ30 så att jag kan få 714 mm.
Vilken är det?
Kostar vad?

Räcker det att köpa en sån eller behöver jag en adapter också?
 
Jag har en Olympus TCON-17. Den ger 1,7 ggr förstoring. TCON-17 har 55 mm gänga och skruvas direkt på kamerans frontgänga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.