Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Micke, kul att du beställt en TCON17, den kommer ofta till till användning, se gamen nedan som flyger rakt emot mig (ok, inte taget i Afrika, Kolmården får duga ;-)
Använde inte stativ till Storskär, det går oftast bra ner till ungefär en 1/100s även med TCON17 på.
Månbilder brukar gå bra med FZ30'an, ser ut som du fått lite skakningsoskärpa eller... 1/20s sekund kräver ett stadigt stativ om månen är objektet. Det tog ett antal bilders träning och en fjärrutlösare (alternativt 10 sek timer) innan jag började bli nöjd med mina försök. Fina kvällsbilder i övrigt!!

Ja, FZ50'an är tydligen på g. Det låter helt klart spännande med ISO1600 men sensorn är ju lika stor som på FZ30 så man undrar ju hur det ska vara med brusnivåer på så'na ISO-tal. FZ7'an har ju också möjligheter till högre ISO-tal men då med reducerad upplösning och mycket intern bildbehandling i kameran för att dämpa brus. Likadant här? I så fall inget större lyft men det ska bli mycket intressant att läsa tester. Eftersom den har samma optik och mått så skulle man ju kunna behålla alla extralinser...
 

Bilagor

  • gam.jpg
    gam.jpg
    56.9 KB · Visningar: 253
PeHa skrev:
Tackar Perhel! Är du nöjd med din Nikon 6T? Jag är väldigt nöjd med Soligor'en. Den går bra att använda över hela zoomområdet (upp till 12 ggr) och tar riktigt skarpa bilder hörn-till-hörn. Kantskärpan syns på den fullstora bilden (från 8MP) av sländan här http://www.fotosidan.se/obj/photo/2/2a9071e150b22a7b8c1044d0c626ab4d.jpg

Fick chansen till att testa Nikonconvertern i dag. Spyflugan hade ingenting emot en stunds vila och posering :)
Men tycker nog maxzoomen blir i häftigaste laget för frihandsfoto. I så fall får man hålla andan och det bör nog helst vara vindstilla:)
Bilderna är tagna med 300mm zoom och 3mp. läge.
Större bild finns här : http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/735530.htm?set=lp
 

Bilagor

  • p1040638 400-400.jpg
    p1040638 400-400.jpg
    48 KB · Visningar: 248

Bilagor

  • p1040665 400-400.jpg
    p1040665 400-400.jpg
    45.6 KB · Visningar: 246
Riktigt snygga närbilder, perhel! Även färgkombinationen fluga/blomblad. En fluga med god smak, tydligen ;-) Ser att dem är tagna med en väldigt stor bländare (3.7 o 4.0) men det lilla skärpedjupet verkar ha träffat exakt.

Jag har hört att Nikon 6T inte alls går att använda över 6x zoom men det verkar ju inte stämma... 300mm är ju mer än så.
 
Tack för det Peha :) Sista bilden är tagen i sportläge och då prioriteras snabb slutartid, tydligen vrider den också upp iso:n. Bilden är tagen med 200 iso, tycker brusnivån är rätt hyfsad ändå ?
 
Tack PeHa.

Jag hade faktiskt stativ och 10sek timer till Månbilderna, fattar inte varför jag ej fick skärpa.
Klara kameran ej att fokusera bra på en måne?

Idag fick jag så äntligen min TCON-17. Befann mig i Sumpan när en tjej ringde från Scandinavian Photo. Det blev nästa T-bana in till Fridhemsplan.
Tyvärr hade jag ej så mycket tid att testa, hann ta ett par bilder, ska lägga upp vid tillfälle.

Frågor:
Måste man använda Convertermenyn och Tele eller går det ändå?
Om inte, varför?
Den symbolen lös Röd ända tills jag zoomade max, då blev den vit, ska man bara ha convertern om man skall zooma maximalt?

Blir det verkligen 714 mm i 12x-läget med convertern på?
Tyckte inte skillnaden mellan 420 mm utan Convertern och 420 mm var så jättestor, inbillar jag mig det bara?

420 läget utan såg ut som 300 med Convertern.

Gör jag nå´t fel eller är Convertermenyn ett måste för att det skall funka?

Man fick zooma till 3 eller om det var 5x-läget för att vinjetteringen skulle försvinna.

Märkte dock att det var lite halvmarigt att hålla still i maxzoom och det gick lättare med antaskakläge 1.

Många frågor och undringar blev det och ala tips och råd välkomnas.
 
Här 2 bilder med TCON-17 tagna idag, de enda 2 jag hann ta innan jobbet.

Kommentarer?

Första är 420 mm utan TCON-17, den andra 714 med TCON-17
 

Bilagor

  • busslink_5325_420mm_slussen_stockholm_060725-liten.jpg
    busslink_5325_420mm_slussen_stockholm_060725-liten.jpg
    99.2 KB · Visningar: 226
Micke, bilderna på bussen ser riktigt skarpa ut, även med telekonverter, åtminstone i den här lilla storleken. Förstoringen verkar också bra men jag tror inte heller att den är riktigt 1,7x. Om man mäter samma motiv, t.ex. höjden på vindrutan ovan med resp utan konverter så blir skillnaden närmare 1,5 än 1,7. Har för mig att jag läst så'na kommentarer på andra håll också.

Vet inte varför du fått fokusproblem på månen... jag har använt lite olika varianter men normalt mittläget och ej high speed. När man väl fått skarp fokus en gång så kan man slå över på manuellt för att bara hålla kvar, den flyttar sig ju inte direkt ;-) Nu kan du ju pröva med telekonvertern också...

Konverterläget (som diskuterats förr på tråden) har nog ingen annan effekt än att just indikera när full tele är inställt, Panasonic har väl tänkt sig att den ska användas bara i det läget. Jag brukar inte använda det menyvalet. Scen-programmet Sports är ett tips då konvertern används för att få kortare slutartider och mindre risk för skakningsoskärpa.

Tror att man ska använda antiskakläge 2 för normalt bästa effekt vid foto men läge 1 dämpar nog skaket mer under komponeringen eftersom den är aktiv hela tiden.
 
Jo det är lättare att komponera och fota med antiskakläge 1, speciellt vid så pass kraftik zoom.

Bilderna är RAW-filer som jag minskat ner, fixat lite mättnad samt 100%, 0,3 och 2 i oskarp mask.

Även om det bara skulle vara 1,5 x så är ju 630mm en hel del ändå. Kan det bero på att det inte originalkonverter på?
 
Ja, foto med närbildslins är kul! Här är ett 'skott' på en blomfluga med FZ30'an och Soligor-linsen. Kämpade länge för att ta en i luften, flygande strax över en blomma men det var för svårt... men några 'stillbilder' på den sittandes i blomman blev det i alla fall.
 

Bilagor

  • blfl.jpg
    blfl.jpg
    56.8 KB · Visningar: 182
Tackar Bussmicke!

Apropå diskussionen ovan om den egentliga styrkan i TCON17; jag jämförde förstoringen med telekonvertern vs 'extrazoomen' i 3MP-läget. På papperet ska ju telekonvertern ge 714mm och 3MP-läget 668mm men i verkligheten är det tydligt att 3MP-läget ger större förstoring. TCON17 ligger alltså närmare 1.5x än 1.7x precis som vi trodde... ;-)
 
Har du lämpliga exponeringstider och val av bländare för månbilder?
Har läst nånstans vad en kille använde men har glömt.
 
Micke,
Kör bländarprioriterat (alltså A) på 5.6 enligt diskussionen tidigare i tråden. Använd sedan spotmätning (punkten i Metering mode) på en ljus del av månytan. Det ska ge en lämplig slutartid.

Använde telekonvertern i helgen för diverse djurbilder. Kom nära den här räven som låg i gräset och vilade, kunde rigga upp stativ och förbereda mig och sedan väcka den genom att knäppa med fingrarna ;-)
 

Bilagor

  • fox2.jpg
    fox2.jpg
    56.4 KB · Visningar: 472
Hejsan!
Jag tror att vi snart avhandlat allt om FZ30 i den här tråden och nu är ju FZ50 på väg in så... Men detta är en återstående grej som inte varit uppe och som knyter an till FZ50 och möjligheten att plåta på höga ISO-tal.

Jag besökte ett skumt (alltså rätt mörkt) terrarium för ett par veckor sen och hade (naturligtvis) kameran med mig. De flesta djur var bakom glas så blixt gick inte att använda och även ISO400 gav för långa slutartider, stativet var inte med. Så jag provade att kompensera med -2 på ISO400 och får då exponeringsinställningar som motsvarar ISO1600. Om man sedan skruvar upp ljus och kontrast på datorn så har man faktiskt simulerat 'äkta' ISO1600. Brusreducering är också lämpligt, t.ex. med NeatImage.

Det är klart, lika bra som med ISO80 kan det ju inte bli men här handlade det om att få med sig något överhuvudtaget och resultatet blev faktiskt över förväntan, se croppen på sköldpaddan som exempel. Det ser absolut helt ok ut även på fotoskrivaren, åtminstone i storlek 10x15cm.

Nu när det bär mot mörkare tider igen så kanske det här kan vara ett användbart tips. ;-)
 

Bilagor

  • turtle_400.jpg
    turtle_400.jpg
    54.6 KB · Visningar: 304
Nån som skall uppgradera?
Mitt förslag är behåll FZ30 och vill nu uppgradera så köp en systemkamera.
FZ50 verkar vara en mindra finputsning; ingen anleldning att slänga ut flera tusen för att få en ny.
Jag jobbar med Canon 5D och 30D och en massa olika gluggar, men det är ändå FZ30an som får följa med för det mesta.
Väl skött (RAW) blir bilderna helt OK, lite grynigare än Canon, speciellt på höga ISO, men FZ30 har fördelen att alltid vilja vara med.
Jag gillar denna kreativa tråd som inte bara handlar om pixelkikande utan även innehåller många fina bilder. Det är roligt attse hur ni kramar ur så mycket som möjligt ur den utrustning ni har.
Kämpa på!
Johan

Ett exempel på när Canonerna låg hemma.
 

Bilagor

  • hornavan.jpg
    hornavan.jpg
    51.2 KB · Visningar: 298
Fin bild från FZ30'an, Johan! Från din hemmiljö antar jag.

Apropå uppgradering till FZ50 så är jag tveksam, det är ju som sagt mest förbättringar på marginalen, men om man kan sälja den 'gamla' till ett bra pris kanske... å andra sidan är jag ju väldigt nöjd med just den kamera jag har... Bra i alla fall att man kan använda all extrautrustning som linser, fjärrutlösare etc även på FZ50'an.

Micke, jag surfade runt en del på din hemsida och gjorde en sökning på FZ30 för att se hur dem bilderna står sig vs övriga. Jag hittade många fina bilder från ett vardagsliv. Lokaltrafiken finns ju där förstås (ett riktigt kulturarv som du tydligen dokumenterat i över 15 år!) men även andra fina bilder från det dagliga livet. Jättekul att se som kontrast till en del egna studier av skärpan på insektsben och månkratrar ;-) Och visst, jag tycker bilderna från FZ30'an står sig väl i samlingen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.