Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
Olympus TCON17 kostar 1150 kr på Cyberphoto, bra och prisvärd telekonverter tycker jag.

Apropå extralinser så har jag fotat en hel del med min närbildslins, Soligor och är himla nöjd med den (har just lagt upp några så'na bilder i mina album här). Har läst i forum att närbildslinsen Nikon 6T inte kan fokusera över 6x zoom med FZ30'an. Det finns väl någon/några på den här tråden som har en så'n, stämmer det? Soligor'en fungerar perfekt upp till full telezoom och ger riktigt bra macrobilder.
 
Absolut, det måste vara den mest använda telekonvertern till FZ30'an. Den finns visserligen i varianter med specialkopplingar som enbart går med vissa kameror men det är alltså den med 55mm gänga som smidigt passar med FZ30.
 
1150 sa du på Cyberphoto.
Ringde Scandinavian Photo och de ville ha 1995 och var tvunget att beställas från Panasonic..
 
PeHa skrev:
Tackar! Bilden är tagen bara för nå'n timme sedan. Det är ju nymåne ikväll och då syns mycket detaljer som kratrar m.m. Och visst, telekonvertern är på i 3 megapixel-mode. Använder spotmätning på månytan och är noga med att inte exponera så att man får några utbrända ytor (alla detaljer försvinner där). FZ30'an kan varna för det genom att 'blinka' på så'na ytor. Här gav det att jag kompenserade med -1.66.

Taget i svartvitt gör att eventuella optiska färgavvikelser (som kan komma från konvertern) hålls på ett minimum. Använde också fjärrutlösaren för att få ner ev skakningsoskärpa till noll (men stabilisatorn är alltid aktiverad). Därefter två 'sharpen' i Photoshop och så en crop till 400*400 för att få vara med här. Klart!

HUr får manb fram det där blinket för hög/lågdagrar?
 
Hur mäter kameran ljuset egentligen?

Tittar i sökaren, trycker för att fokusera och då ser bilden mörkare ut helt plötsligt..

När man tittar ser det bra ut men då man tar bilden så kan det helt plötsligt bli mörka bilder?
Blir kameran väldigt lätt lurad av annat?
Man ska väl inte behöva hålla på med manuell exp. hela tida?


Hur mäter ni?
Vilken ljusmätning kör ni med?
Vilka autofokus rekomenderas, den snabba med en ruta eller den snabba med tre?
 
PeHa skrev:
Olympus TCON17 kostar 1150 kr på Cyberphoto, bra och prisvärd telekonverter tycker jag.

Såg att det fanns en Olympus TCON17 C samt TCON17 F .
Spelar det roll vilken man köper?
Eller ska det vara den utan bokstav C / F?

Vill veta innan jag slår till.
 
Tjenare Micke,
Hörde ett inslag på radion för ett tag se'n om någon som plåtade lokaltrafiken, bl.a. bussarna. Var det du?

Blinket för högdagrar får man via Menu, Setup (sida 3/4), HIGHLIGHT till ON.
Det ska vara TCON-17 enbart, inget C eller F, dem är 'special'.
Apropå ljusmätning och autofokus kan jag bara svara för mig själv: när det är lite kritiskt dvs det ska gå snabbt använder jag oftast centrumvägd ljusmätning och enbart mittfältet (inte minsta storleken, inte high speed) på autofokusen. High speed-läget tycker jag missar lite väl ofta...

Har själv fortsatt lite på macrovägen med närbildslins på, här är crop från en 8MP-bild på en trollslända (det man ser här av den är ca 2 cm i verkligheten).
/Per
 

Bilagor

  • dragonfly_crop.jpg
    dragonfly_crop.jpg
    54.1 KB · Visningar: 203
Det ser förträffligt ut !
Faktiskt har jag inte haft direkt tillfälle att testa den än, men hoppas kunna göra det under semestern :)
 
PeHa skrev:
Tjenare Micke,
Hörde ett inslag på radion för ett tag se'n om någon som plåtade lokaltrafiken, bl.a. bussarna. Var det du?

Jo det var jag, har också varit med i Tidningen Metros Stockholmsupplaga 2 gånger, SL-sida.
Kolla gärna in min hemsida www.bussmicke.se

PeHa skrev:

Blinket för högdagrar får man via Menu, Setup (sida 3/4), HIGHLIGHT till ON.
Det ska vara TCON-17 enbart, inget C eller F, dem är 'special'.

Då tror jag nog jag nästan är såld, det får bli en TCON-17.
Synd bara att det är beställningsvara, undrar hur lång tid det kan ta att få den..
Titta gärna in på detta inlägg i forumet Buss Snack, de blev förvånade över brännvidden...
Bilderna i Buss Snack

PeHa skrev:

Apropå ljusmätning och autofokus kan jag bara svara för mig själv: när det är lite kritiskt dvs det ska gå snabbt använder jag oftast centrumvägd ljusmätning och enbart mittfältet (inte minsta storleken, inte high speed) på autofokusen. High speed-läget tycker jag missar lite väl ofta...

Ok, hur menar du att den missar i High Speed-läget?
Tycker det är suveränt att man kan trycka av så snabbt.
Jag har märkt ibland att när man tittar i sökaren ser allt hur bra ut som helst men då man ska ta bilden och trycker ned avtryckaren så ser helt plötsligt bilden mörkare ut.
Mäter den fel eller blir den alltför lätt lurad av något?
Jag kör i RAW-läget så det kanske inte spelar roll?
Det jag inte fattar, varför kan man inte stänga av att den tar en Jpeg samtidigt hela tiden?
Då kunde man ju få rum med fler bilder.
Centrumvägt, är det den med parantes utan pricken eller?


PeHa skrev:

Har själv fortsatt lite på macrovägen med närbildslins på, här är crop från en 8MP-bild på en trollslända (det man ser här av den är ca 2 cm i verkligheten).
/Per

Måste bara få säga att FZ30 är bland det grymmaste i kameraväg jag stött på om man bortser från DSLR-kameror.
 
Senast ändrad:
Micke, jaha, det var alltså dig jag jag hörde om på radion. Imponerande bildarkiv du har med en egen nisch...

Att highspeed-autofokusen missar ofta (alltså lägger fokusen på fel ställe) kanske beror på att jag ofta använt den med högsta tele och med telekonverter. Det brukar vara en extra utmaning för autofokus-systemen generellt.

Jag har också ibland sett att bilden blir mörk men det tror jag beror på att när avtryckaren trycks ner halvvägs för ljusmätning så ställs bländaren och om den är liten så blir bilden mörk. Man ser då exakt vilket skärpedjup man får. Det är som när man trycker in skärpekontrollknappen på en systemkamera. Bilden behöver inte bli mörk för det eftersom det kompenseras med en längre slutartid.

Centrumvägt är med paranteser utan prick, ja.

Sländan är alltså tagen med en närbildslins (inte TCON17) som gör att man kan ta bilder på full tele på bara ca 25 cm avstånd istället för normalt 2 meter (närmsta avståndet varierar beroende på vilken närbildslins det är, anges i dioptrier). Det ger en häftig förstoring och ett extremt litet skärpedjup, sländor ska därför plåtas från sidan ;-)

Räknas inte skärgårdsbåtarna in i Stockholms lokaltrafik? Här är en sådan bild tagen ute på Husarö förra veckan på långt avstånd. Full tele och TCON17.
 

Bilagor

  • storskar.jpg
    storskar.jpg
    56.5 KB · Visningar: 190
Ja där ser man.
Undrar hur länge man får vänta på en TCON17 om man beställer?
Jo Fartyg tar jag också bilder på.
Hade du stativ till Storskär?

Nu har jag ringt Scandinavian Photo här i Stockholm och beställt TCON-17.
Ingen fanns hemma i Bankeryd så han visste ej hur lång tid det skall ta att få den.
 
Senast ändrad:
Testade lite nattfoto med kameran i natt..



bild 1 o 2 på månen är FZ30 medan bild 3 är canon 20D, tyckte där 20D-bilden blev bättre. Klarar inte FZ30 månbilder eller vad gjorde jag för fel?

Nattbilder

Detta var mitt första seriösa försök att ens ta månbilder.

De andra nattbilderna (Fittjanatt) blev underbara, i alla fall. bild 2 och 3, möjligtvis även bild 4..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.