Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena Robert. Det var enklare än jag trodde att 'sy ihop bilderna'. Jag knäppte på frihand i P-läge så exponeringen var alltså olika på varje bild (speciellt det rakt mot solen avvek). Finns ett alternativ för att programmet ska exponeringskompensera. Dessutom var motivet lite knepigt med en stor spräcklig isyta och mycket himmel med moln som rör sig (bra alltså att knäppa med korta tidsintervall).

Man kan låta programmet försöka själv och se'n har man möjlighet att manuellt justera genom att peka ut gemensamma 'fästpunkter' i bilderna som ska lappas ihop, det fick jag använda ett par ggr. Enklast att börja med att bara sy ihop två bilder för att få kläm på hur det funkar men det var alltså mer intuitivt än jag trodde. Första resultatet med fem bilder, dock med lite fel mellan bilderna, hade jag inom mindre än en halvtimme från första starten av programmet.

I slutbilden har jag en lätt synlig skarv på ett ställe (över isen), tror dock att den går att putsa bort i Photoshop. Ett försök rekommenderas klart!
 
Taget på frihand och i P-läget = imponerande resultat av programmet (och av dig)! Skall rota fram CDn och installera. Till helgen får jag prova på ett par motiv. Effekten blir ju, som du sade, »vidvinkel» — med häftig bredd och grym upplösning.

Har alltid varit svag för stora bilder med mycket detaljer..! Såg priser på Colormailer på panoramaformat, och det var inte alltför blodigt. Inramningen lär kosta mycket mer.
 
Nu har jag provkört PanoramaMaker. Inga "riktiga" egna bilder ännu, förstås. Photoshop har ju en funktion som heter PhotoMerge som jag aldrig blivit vän med. Trodde väl att PanoramaMaker var ungefär samma sak, men hej vad jag bedrog mig!

Det här lilla programmet gör ju allt jobb av sig själv; lägger in bilder på rätt plats, vinklar till, croppar och häller upp en kall öl åt dig. Delbilderna kan ju vara nästan hur sneda och olikt tagna som helst, så länge det finns gemensamma punkter på båda sidor om varje skarv. Har aldrig sett ett sånt här program "in action" förut, så jag är allt lite imponerad. Till helgen blir det definitivt skarpa skott.

Två påpekanden: A) Synd att programfönstret bara utnyttjar en bråkdel av skärmytan och inte går att maximera. B) Varför måste en del programtillverkare avvika från Windows standardinterface och designa egna "hippa" layouter..?
 
Har haft kameran i två dar nu och tagit ~400 kort. Jag är överaskad av hur lätt det är att ta bra kort. OIS'en är helt superb, skakningsoskärpan försvinner helt. Det som det pratas mest om är väl bruset men det har jag inte sett som något problem. Ska man göra STORA utskrifter kan det synas men absolut inget som stör på normalstora bilder.

Jag tycker också man kan få riktigt bra bilder inomhus på kvällen. Inte som en dslr, men helt OK. Kommer nog änndå att köpa en extern blixt för att få lite mer naturligare ljus.
Jag kommer säkert hitta nackdelar allteftersom men just nu är jag helnöjd.
 
Det var trevligt, får man fråga vad de hade skrivit för värd epå ditt paket? Ananrs kan du maila direkt till mig så slipper du ta det här på forumet. Jag vet inte om det är uppskattat att man diskuterar sådant här på forumet. Men för mig är det intressant att veta i alla fall.
 
Tack för detta svar, det verkar som om denn butik har skött sig på ett mycket bra sätt.
Väntar bara på att mina pengar ska ramla in på mitt paypal konto så jag kan lägga en beställning på en FX-9 därifrån. Kanske kan det bli en FZ-30 också, man kanske kan få lite paketrabatt eller nåt :)
 
Kan tillägga att all dokumentation var på kinesiska, kopierad manual på engelska medföljde dock. Komntakten på laddaren var av amerikansk modell men det finns adapter att köpa. Programmen var och lite konstiga, förmodligen någon kinesisk utgåva men det är inget jag behöver.
Säg till att han ska skicka med en adapter för svenka elnätet så gör han nog det. Jag påpekade att det inte passade och då erbjöd han sig att skicka en adapter.
Det var en väldigt seriös butik tycker jag.
 
Cappucino skrev:
Nu har jag provkört PanoramaMaker.
Det här lilla programmet gör ju allt jobb av sig själv; lägger in bilder på rätt plats, vinklar till, croppar och häller upp en kall öl åt dig. Delbilderna kan ju vara nästan hur sneda och olikt tagna som helst, så länge det finns gemensamma punkter på båda sidor om varje skarv. Har aldrig sett ett sånt här program "in action" förut, så jag är allt lite imponerad. Till helgen blir det definitivt skarpa skott.
Ja, visst var det smidigt, det går väldigt snabbt att nå resultat (men min öl var lite ljummen tycker jag ;-)! Hursomhelst så ska jag nästa gång låsa exponeringen över bildsekvensen. Om man studerar panoraman noggrannare så ser jag nyans-skarvar som nog beror på P-läget.
 
Oscar Cederqvist skrev:
Jag tycker också man kan få riktigt bra bilder inomhus på kvällen. Inte som en dslr, men helt OK. Kommer nog änndå att köpa en extern blixt för att få lite mer naturligare ljus.
Jag kommer säkert hitta nackdelar allteftersom men just nu är jag helnöjd.

Kul att du är nöjd!
Blixtbilder kan bli bättre om man skruvar upp ISO och 'blixtkompenserar' med ungefär -1 har jag (och andra här) märkt. Ett annat sätt att minska brus vid högre ISOn istället för att skruva upp brusreduceringen är att vrida ner skärpan, bilderna är ju rätt skarpa ändå.


Den svarta linjen nedan har en liten rund prick i sig, det syns väl att det är Venus? ;-))
Tydligen behövs betydligt starkare doningar för detta, hmmmm, vore kul med en adapter och ett teleskop......
 

Bilagor

  • venus.jpg
    venus.jpg
    25.6 KB · Visningar: 413
... eller så får man hålla sig på månen. Tog den här i klart väder tidigare en kväll och studerade vad det var jag fick med. Kul med kratern där Tintin, Haddock & Co landade (illustreras väldigt vetenskapligt i serien, de åker på bandvagnstur till grannkratern Ptolemaeus t.ex.).

Linjen som går in från höger pekar på den exakta plats där Apollo 11 landade 1969.

/Amatörastronomen
 

Bilagor

  • half_moon_names_tintin_400.jpg
    half_moon_names_tintin_400.jpg
    54.5 KB · Visningar: 413
.... vilket gråväder det har varit... inte roligt att fota då... så man får surfa istället, här är några intressanta saker.

En panorama-freeware som förutom vanliga panorama'n kan göra 360-graders rörliga: http://web.singnet.com.sg/pixaround/ Här är en användare som prövat http://www.ishots.net/craggymtpan.html

För den som vill pröva att titta på himlen med teleskop eller kamera så är det här en höjdare, en freeware som ger en realtids-stjärnhimmel där du bor just nu (eller närsomhelst) med klickbar info om allt du ser och mer. Fick länken via Ericssons Astronomiska Förening (ja, det finns en så'n): http://stellarium.sourceforge.net/

OCh för att sätta lite färg på sidan, här är en bild från den sista (ja, det verkar så) soliga dagen i Uppsala.
 

Bilagor

  • skateinsunset_400.jpg
    skateinsunset_400.jpg
    57.4 KB · Visningar: 369
perha: verkligen, nu när man fått kameran o allt, så vilket tråkigt väder det varit..

men du fick en vacker bild på den sista sol dagen här på klotet värkar det som :)

PerHe: helt rätt, mycket kort fokus omfång, går det att lösa?, jag testade att med mindre bländare osv..men tyckte inte det blev någon skillnad..
annars en otrolig häftig makro lins.



har en fråga angående filter, jag köpte uv och pol filter, eftersom jag kommer fota mest ute (natur, landskap o djur) och går det köra båda 2 eller blir det tårta på tårta?
tanken mest runt färgerna då, jag tyckte att pol blev lite för mycket mättnad i färgerna, får nog testa mer och ändra ringen längs fram.

övrigt är jag hel nöjd med allt jag köpte, och här nedan kommer min fågel bild(lite dåligt klippt osv för att passa detta forum)
 

Bilagor

  • fogel.jpg
    fogel.jpg
    53 KB · Visningar: 339
Välkommen i 'klubben', Erik! ;-) Ja, det är kul att fota fåglar, vänta bara tills i vår!

Oscar, jag har ett cirkulärt pol-filter ärvt från en systemkamera men linjära filter ska vara både bättre och billigare för kameror med elektronisk sökare (EVF). Systemkameror är ju tvungna att ha cirkulära för att autofokusen ska funka.
 
Blixt.

Har letat mig fördärvad efter en Sunpak 383. Hittade en på E-Bay men det är någon som bjuder ordentligt på den. Är det någon som vet var man kan få tag på en Sunpak eller annan blixt som passar till 30'an?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.