Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas dina grejer kommer snart -- intet är som väntans tider... Bra pris du fick på paketet, fast du får väl lägga till momsen antar jag.

Hur ser SD-kort med USB-kontakt ut? Låter som en väldans bra idé. Finns det nån länk, tro?

Kul med nya FZ30-ägare! Nu väntar vi bara på ljusare tider!
 
Då får man hoppas att denna affär går bra.
Skulle vara tråkigt om du åkte på tull och moms för då äter det ju upp nästan alla eventuell "vinst" som du har gjort genom att köpa den därifrån.
 
Momsen slipper man ju förhoppningsvis(ta i trä).

De skriver ner värdet på försändelsen så det inte ska svida för mycket om det skulle stoppas.
Kameran befinner sig just nu på flyget på väg hit:)
 
Ok, ser att de även har FX-9 till ett väldigt bra pris, kanske får ta och köpa en sådan så att tjejen får en ny kamera. Hon gillar inte riktigt storleken på FZ30 :) Blir ju helt klart en uppgradering från vår gamla Minolta F300.
Nåväl, vå får se hur det blir. Helt klart intressant i allafall.
Har letat efter kameraförsäljare i HK men inte hittat något innan så jag tackar för länken Oscar.
 
Kul att kameran är på g, Oscar. Och ett extra batteri är bra, då kan man låta det ladda ur helt också innan man byter, med ett så blir det för osäkert och opraktiskt. Det ökar säkert livslängden.

Välkommen i FZ30-skaran, Erik ;-)
Apropå Raynox 2020 så hade jag beställt ett sån't men ångrade mig, avbeställde och gick på TCON17 istället. Skälet var en kombination av kompakt format, pris och bra recensioner. Däremot så ger ju 2020 en längre zoom och det ska ge bra bildkvalitet i centrum och med tele är det oftast där objektet finns. Med 5 eller 3MP så får man 'automatiskt' enbart centrum eftersom det ju i praktiken är en centrum-crop av bilden. Här är ett par länkar med FZ30/2020-bilder:
http://art4less.smugmug.com/FZ30 Images
http://imageevent.com/grc6/fontsize3fz30font/teleconverters

Se'n blev jag lite krokad som amatörastronom ;-) Tog min månbild och gjorde nätresearch för att sätta namn på kratrar, månhav etc. Hela bilden finns i mitt Fotosida-album (går att förstora) om nå'n är intresserad...
 

Bilagor

  • moon_cratres_400.jpg
    moon_cratres_400.jpg
    52.9 KB · Visningar: 283
Hoppas det inte dröjer allt för länge tills det är fullmåne efter man fått sin kamera. Underbar bild, rolig ide.

Tror dock inte det är en bra ide' att tömma batteriet helt, eller?
 
Oscar, det stämmer nog som du säger, tog nätet till hjälp (som vanligt) och hittade detta. Låter lite komplicerat bara...

"Lithium-batterier gillar inte att man ständigt laddar ur batteriet så att det blir helt tomt. I allmänhet för lithium-batterier är det bäst att bara ladda ur batteriet delvis eller åtminstone lämna lite batterikraft kvar innan laddning. Men efter förslagsvis 30 laddningar kan det vara bra att göra en fullstädnig urladdning för att kalibrera batteriet. Det är även säkert att låta batteriet under lång tid vara anslutet till ett uttag. Batteriet har ingen minneseffekt vilket gör att oregelbundna laddningar inte ska vara skadliga."

Jag hade ju också lite problem att få igång mitt batteri från början. Tror det berodde på att det var för urladdat.
 
Det kan nog stämma. Om det är helt urladdat kan det vara svårt eller helt omöjligt att ladda det igen. Då är ju 2 batterier nästan ett minimum om man vill vara på säkra sidan.

SD kortet som följer med mitt paket har en hastighet på 40X, vad menas med det? 40x vad?
Hur snabbt skriver kameran, kommer mitt kort att va otroligt segt eller bara lite segt?
 
Är det inte samma skala som man har i cdbrännarvärlden?
Alltså hur fort en läsare kan läsa en skiva, hur många kb/sek den läser. Har för mig att det är 150kb/sek vilket ger på ett 40ggr kort en hastighet av 6MB/sek.

Eller är jag ute och cyklar nu?

Edit: Diverse stavfel hade smugit sig in.
 
Nu är ju inte denna siffra säker på något sätt men jag har (återigen) för mig att det är ett fåtal kameror som skriver med över 10MB/sek. De gånger man behöver ha ett riktigt snabbt kort är de gånger då du "filmar" med kameran. Eller om du använder "burst"mode mycket. Jag hade ett 3 år gammalt SDkort från Panasonic innan och då kunde jag filma i ca 35sek innan den tyckte att det gick för långsamt med överföringen och avbröt filmningen.
Nu har jag ett A-Data 2GB kort som fungerar alldeles ypperligt. Det är specat till 150ggr hastighet, om det stämmer vet jag inte men det går att filma hela kortets storlek i alla fall. Så det är snabbare än mitt gamla SD-kort.

Vilket kort jag har hittar du HÄR
 
PeHa: Tack, för infon och efter läst några tester och sett mycket bilder, så lutar det nog mot OLYMPUS TELELINS TCON-17, pga av dcr2020 pro blev en hel del lilla färg runt föremål osv..och har inte lust att lägga ut så mycket pengar då.

och istället har jag råd med en makrolins raynox dcr-250.. :=)
 
Erik: jag har själv en dcr-250, den är mycket skarptecknande. Var bara medveten om att du måste använda stativ. Skärpedjupet blir otroligt kort vid denna förstoringsgrad :)
 
Ja, FZ30'an har många starka sidor, dock utsatte jag den i fredags för den enda svaga sidan där jag inte har någon riktig lösning; att fånga snabba rörelser i dåligt ljus. Här var det en inomhusturnering i fotboll med mina söner i sökaren... Fick väl några skarpare bilder än så här men kom som bäst, med ISO400, upp i drygt en 1/60 sekund och det är definitivt för långsamt för att fånga 'action'. Man får väl lära sig att utnyttja 'suddet' för att illustrera rörelser...

Här skulle det nog behövts både ett ljusstarkt tele och ISO-möjlighter upp till 1600-3200 dvs en systemkamera med ett dyrt objektiv. Man får trösta sig med att FZ30 kan filma och det resultatet blev faktiskt helt ok ;-)
 

Bilagor

  • isak_sudd_filtered_small.jpg
    isak_sudd_filtered_small.jpg
    52.6 KB · Visningar: 225
PeHa skrev:
Ja, FZ30'an har många starka sidor, dock utsatte jag den i fredags för den enda svaga sidan där jag inte har någon riktig lösning; att fånga snabba rörelser i dåligt ljus. Här var det en inomhusturnering i fotboll med mina söner i sökaren... Fick väl några skarpare bilder än så här men kom som bäst, med ISO400, upp i drygt en 1/60 sekund och det är definitivt för långsamt för att fånga 'action'. Man får väl lära sig att utnyttja 'suddet' för att illustrera rörelser...

Här skulle det nog behövts både ett ljusstarkt tele och ISO-möjlighter upp till 1600-3200 dvs en systemkamera med ett dyrt objektiv. Man får trösta sig med att FZ30 kan filma och det resultatet blev faktiskt helt ok ;-)

Kläm på en riktig blixt så får ni se på f...
 
Ja, en externblixt kan nog vara en idé, Johan. Det skulle innebära att man kan använda en slutartid på 1/250 om jag tolkar manualen rätt. En sak till som ska ner i kameraväskan då, får nog investera i en större så'n också...
 
perhel skrev:
Denna borde ju ge ganska mycket "kräm" men speciellt smidigt är det ju inte :)

http://www.pbase.com/10kzoomfz/dps9000_battery
Den kan jag varmt rekommendera, inte alls obekväm att hålla i och ger en smått löjlig batteritid. (Vet inte exakt hur löjlig men en dags fotande är inga problem...:))

Jag har en FZ20 nu, började med en FZ10 när den kom och tänkte uppgradera till en FZ30 i julas men då sa min kollega i USA (läs kurir...) att han inte tänkte åka till Sverige denna jul (vilket han gjorde i alla fall!) så det blev ingen uppgradering. FZ20 får duga ett tag till.

På tal om ingenting så är jag nyfiken vem på mitt jobb som har köpt sig en FZ30! I dag såg jag nämligen en låda som vi skulle skicka iväg på posten och det var ursprungligen ett FZ30-emballage! Gissar på vår prylgalne försäljningschef, han ska grillas i morgon...
 
DPS9000 innehåller säkert mycket kräm men batteritiden känns inte som nå't problem, det verkar hålla vad det lovar och det räcker rätt bra (lovar alltså 280 bilder men i alla fall ca 200 funkar). Och speciellt nu när man utrustat sig med ett extra.

Undrar vem din säljchef är, Torkel? Nå'n här på forumet med en ny FZ30 kanske... ;-)

Provade Panorama Maker som kom med kameran, lättanvänt och effektfullt! Stod på isen mitt på en stor sjö och tog fem bilder runt mig som sedan gav en jättepanorama-JPG på 14MB. Programmet har ju extra stöd för bilder i 360 grader upptäckte jag se'n, får prova att plåta ett helt varv nästa gång.

Lämplig ersättning för en vidvinkel kanske. Här är en liten crop, typ två bilder, från mega-bilden. Svårt att visa panorama på 400x400 pixel...
 

Bilagor

  • skate_ekoln_stitched_filtered_crop400.jpg
    skate_ekoln_stitched_filtered_crop400.jpg
    38.6 KB · Visningar: 248
Panorama

PeHa skrev:


Provade Panorama Maker som kom med kameran, [...]
Lämplig ersättning för en vidvinkel kanske. Här är en liten crop, typ två bilder, från mega-bilden. Svårt att visa panorama på 400x400 pixel...

Så de där panoramaprogrammen funkar faktiskt? Har velat prova, men alltid trott att skarvarna syns. Ser inga på din upplagda bild -- syns de i fullstorlek? Man måste ha stativ, eller? Förmodar att du låst fokus, bländare och tid i M-läget för att få samma stuk på delbilderna?

Jag har ett par panorama-idéer jag skulle vilja förverkliga. Får väl göra ett försök.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.