Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
PeHa skrev:
[B

En utmärkande funktion på FZ30 är optiken och zoom-omfånget så jag börjar med tre bilder som visar det, från vidvinkel 35mm till tele 420mm och dessutom den 'extra' optiska zoom som gör att man når nära 670 mm (tagna en gråmulen dag). Den inringade delen i 35mm-bilden zoomas in... Ingen tripod är använd för tele, den optiska stabilisatorn gör sitt jobb!

De heter optiskt zoom som optikek i kamerans optik gör i FZ30 är det 35-420mm och resten kallas DIGITAL ZOOM.

Jag kikade också på den länken. I praktiken för normalt fotograferande tror jag det är mycket svårt att se skillnad dessvärre. Men visst, det är ju bara att testa. Däremot blir det ju betydligt "luddigare" bilder i allmänhet genom att stänga av bildstabilisatorn :)
Men som jag skrev innan tror jag kameran blir snabbare vid serietagning typ actionfoto när IS är avslaget.

Perhel, jag håller med, skillnaden i praktisk effekt är säkert liten mellan mode 1 och 2 men det är kul att förstå hur dem fungerar ;-)

Har inte prövat mycket utan bildstabilisator, det räcker med erfarenheten av luddiga bilder med min Sony W1.

I läge 1 så dra rden mera batterier eftersom den då ligger och jobbar hela tiden.
Kan ju vara bra att tänka på om man har dåligt med batterikraft kvar någon gång.

Har läst i vissa trådar att man ej bör använda IS vid stativtagning ? Detta skulle kunna ge oskarpare bilder, något jag inte kan förstå ?

Stabiliseringen fungerar verkligen utmärkt!

På de färdiga bilderna har inte jag upptäckt någon skillnad mellan OIS mode 1 eller 2. Krävs kanske ett mer tränat öga för det.

Däremot märks ju en klar skillnad när man kikar i EVF eller LCD innan avtryck. Utan stab (eller stab mode 2) och fullt tele så skakar ju bilden nåt grymt om man kör handhållet. Mode 1 ger, under vissa förhållanden, ett sakta gung -- jag undrade faktiskt vad det var frågan om först...

I mode 1 kan man dessutom höra motorn korrigera linsen hela tiden, mera då man rör kameran.

Mode 2 ger större chans att linsen inte behöver färdas så långt vid skott, mode 1 gör det enklare att fokusera manuellt vid tele. Kanske även AF påverkas positivt av mode 1?

perhel skrev:
Har läst i vissa trådar att man ej bör använda IS vid stativtagning ? Detta skulle kunna ge oskarpare bilder, något jag inte kan förstå ?

Kanske är så att stativ ger optimal stabilitet men en motor som flyttar linser kan ge vibrationer i stativet? Frågan är bara varför motorn skulle få för sig att flytta linsen överhuvudtaget. I mode 1 verkar förstås motorn gå hela tiden.

Har faktiskt för mig att jag läste en rekommendation att använda IS även med tripod... Sökte och hittade detta istället som förklarar varför man inte ska göra det. Kommer dock från Canon om nu deras IS-funktion skulle fungera annorlunda:

"The IS mechanism operates by correcting shake. When there is no shake, or when the level of shake is below the threshold of the system's detection capability, use of the IS feature may actually *add* unwanted blur to the photograph, therefore you should shut it off in this situation. Remember that the IS lens group is normally locked into place. When the IS function is active, the IS lens group is unlocked so it can be moved by the electromagnetic coil surrounding the elements. When there's not enough motion for the IS system to detect, the result can sometimes be a sort of electronic 'feedback loop,' somewhat analogous to the ringing noise of an audio feedback loop we're all familiar with. As a result, the IS lens group might move while the lens is on a tripod, unless the IS function is switched off and the IS lens group is locked into place."

Ha en God Jul!! För Fotosidans tävling får man väl slå ett öga på fågelbordet mellan korven & skinkan och ha FZ30'an redo runt halsen ;-)

Testade faktiskt OIS alla inställningar i dag med FZ30:an monterad på ett stabilt stativ. Men jag fick iaf.inte denna teori att hålla. I läge 1 resp. 2 kunde jag inte se någon skillnad, men däremot betydligt "blurrigare" bild med OIS frånkopplad !!!
Testade ett antal småfågelbilder i dag, men ett dubbelkopplat fönster gör ju inte Leicaoptiken rättvisa direkt. Dessutom var det inte direkt nyputsat :) Fick remotekontrollen i dag så jag inbillar mig att jag skall kunna rigga upp kameran med stativ utanför fönstret nu. Borde ju tjäna ett par bländarsteg på detta också !
Det kommer nog att bli en teleconverter frampå vårkanten också, nu är jag ju piskad att köra 3mpix för att få hyfsade närbilder :)

Ha en riktigt GOD JUL alla FZ30 ägare och andra med för den delen här på FS !

Bilagor

• p1010194 crop mini.jpg
    p1010194 crop mini.jpg
    49.8 KB · Visningar: 344
Verkar ju vettigt vad Canon skrev om elektroniska egenheter, i alla fall troligare än min teori om vibrationer i stativet. Fast det verkar vara en lat designer på Canon som inte kan filtrera bort tomgångsbruset från kretsarna. Det låter ju som en övningsuppgift från första terminen av en programmeringskurs :)

Nå, FZ30 syns iallafall inte lida av de problemen; bara att ha mode 1 eller 2 konstant på!

God jul från framsidan!

Hej och God fortsättning!!
Har tyvärr inte lyckats med några vackra fågelbordsbilder under helgen i stil den ovan. Vårt bord har mest befolkats av skator och kråkor, inte så inspirerande att knäppa på direkt! :-(

Men min trogna måne håller sig framme så med risk för att bli tjatig... nå'n som kommer närmare? ;-)

En julklapp innehöll Panasonic's fjärrutlösare (jag lade in en så'n produkt här för kameraväskan, perhel). Den är redan ordentligt använd (t.ex. för månbilden). Dessutom en rejäl fågelbok som gör det lättare att veta vad man fotar, skoj!

Har också fortsatt att pröva vidvinkelkonvertern Raynox HD6600. Den har fått en del bra recensioner med undantag för kantsudd. Kan inte annat än hålla med, den är suddig i kanterna, hmmmm.

Bilagor

• newmoon_400.jpg
    newmoon_400.jpg
    54 KB · Visningar: 297
Mycket läcker bild på månen.
Personligen har det inte blivit så mycket bilder som är värda att visa upp här, mest barn och familjebilder under juletiden. Känner att den konstnörliga ådran i mig har gått på sparlåga medans man har smörjt kråset själv.
Men man får ta sig i kragen nu när det är snö ute så man får ett par bra bilder på detta.

Tackar! Bilden är tagen bara för nå'n timme sedan. Det är ju nymåne ikväll och då syns mycket detaljer som kratrar m.m. Och visst, telekonvertern är på i 3 megapixel-mode. Använder spotmätning på månytan och är noga med att inte exponera så att man får några utbrända ytor (alla detaljer försvinner där). FZ30'an kan varna för det genom att 'blinka' på så'na ytor. Här gav det att jag kompenserade med -1.66.

Taget i svartvitt gör att eventuella optiska färgavvikelser (som kan komma från konvertern) hålls på ett minimum. Använde också fjärrutlösaren för att få ner ev skakningsoskärpa till noll (men stabilisatorn är alltid aktiverad). Därefter två 'sharpen' i Photoshop och så en crop till 400*400 för att få vara med här. Klart!

En till

Hejsvejs, har bestämt mig för en fz30 och kommer om ett par veckor, även lite tillbehör som ett extra batteri och 2st 1gig sd kort som har usb 2.0 kontakt på sig, stativ och om jag har råd ett RAYNOX DCR-2020PRO, är det nån som har dcr-2020pro och kan säga lite vad dom tycker om det?

så nu är det en till i fz30 skaran ! :)

Jag tog också ett extra batteri, tror det kan va bra att ha. Jag har beställt min från Hong Kong, hela paketet gick på 5100sek inkl frakt. Hitills har det gått bra, de var snabba med att få iväg grejorn, så nu återstår bara att vänta.

@ Oscar

Vart i HK köpte du din kamera ifrån? Eller har du någon som du känner där som har handlat åt dig? Det var ett bra pris med ett extra batteri inklusive frakt som du har fått, därför är jag lite intresserad.

Mvh Christofer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar