Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paint shop pro XI filkrympning?

Produkter
(logga in för att koppla)

jannemix

Aktiv medlem
Mär jag vill krympa bilderna så blir bakgrunderna som höjdlinjerna på en karta.Användarhandboken tar inte upp detta problem.Det vore kul att visa bilden som jag vill.Titta på mina bilder så ser ni problemet.
bild tittut igenom.
Vad att grunna på med mvh jannemix

Fenomenet uppstår vid kraftig jpeg-komprimering (större än 50 med PSP-mått) och syns mest på stora relativt jämna ytor som himlen. Prova dig fram hur långt du kan gå. Tänk på att det inte syns förän du öppnar bilden du sparat.

//Lars

krorr

Det finns fotofrafer på sidan som använder canon ds mark II och dom krymper från 16milli till 300k-
och det blir bra så jag tror inte att det är lösningen.paint shop pro 10,där går det utan problem så varför inte med 11an???

Ditt senaste inlägg är lite svårt att förstå, men du kanske har ändrat de avancerade jpeg-parametrarna? Förutom själva komprimeringsgraden tillåter jpeg-formatet även en del andra inställningar. Det som brukar kallas subsampling ställs normalt till 2:1:1, men du kanske har fått den till 4:2:2 eller något annat?

Hej igen. nej dom står 1x1x1 vad nu det betyder?
Jag har sett samma fel innan jag krymt en bild,
därför undrar jag om det kann finnas något mer man kan göra.bifoger en bild som är ändrad så attni kan se.det gick inte den blev inte mindre en 184k = det sket sig
Finns det nonting som fungerar?

Du ändrar väl storleken (i pixlar räknat) först, och komprimerar därefter ner bildfilen till lämplig storlek (i kilobyte räknat)?

Vad har du för övriga parametrar till jpeg-genereringen?

nej måste man det? Är ganska ny på det här.12 olika alternativ finns det att använda.eller slå en pling 018469449 mvh janne

jösses

Du kan inte krympa ner en originalbild till under 300 k!!! Varför i hela friden ska du krympa dina bilder? Ska du publicera dem på internet måste du minska storleken först. Image -resize är det väl i PSP. Där väljer du 640 pixlar på längsta sidan för standardvisning här i albumen. Sedan måste du skärpa bilden t.ex med oskarp mask- se till att göra all bearbetning först innan du krymper och skärper bilden. Läs lite artiklar här så lär du dig snabbt det mest grundläggande.
Lycka till!!

Ser nu att du har lagt upp bilder. Då fattar jag nog inte vad problemet är?!

Få se nu... mina tokiga idéer om ordningsföljd har jag testat och de verkar felaktiga.

Jag förstår fortfarande inte vad du har gjort, och du förklarar inte speciellt tydligt. Följande arbetsgång borde dock fungera rätt bra:
1) Minska storleken
2) Skärp bilden
3) Komprimera, men inte så hårt att du får en märkbar kvalitetsförsämring.

Du kan nog ändra subsampling till 2:1:1 utan att märka skillnad alls. Sök jpeg på Wikipedia (engelska) för en detaljerad teknisk förklaring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar