Annons

Overload av NiMH. OK eller hur göra annars?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har läst här i FSs forum att det inte är bra att ta ur färdigladdade NiMH-batterier ur laddaren och sedan sätta tillbaka dem i laddaren igen och fortsätta ladda dem. Det är det jag menar med overload.
Jag har också läst här i FS forum att NiMH-batterier snabbt tappar mycket av sin kapacitet av att bara ligga i kameraväskan, och att det därför är bättre att låta dem sitta kvar i laddaren tills man behöver byta.

Jag använder två batteriuppsättningar om fyra batterier som jag skiftar mellan. Den ena uppsättningen sitter i kameran och den andra i laddaren tills jag behöver byta.
Eftersom jag mestadels fotar utomhus skapar detta som jag har läst ett dilemma för mig. Jag vet ju inte när batterierna kommer att ta slut. När jag nyligen har bytt kan jag lita någorlunda på att de kommer att räcka när jag är ute, och kan därför låta de andra batterierna sitta kvar i laddaren hemma. Men så småningom börjar jag ta ur dem ur laddaren och ta med dem ut när jag ska fota. Om inte batterierna i kameran tar slut den gången sätter jag tillbaka de andra i laddaren igen när jag kommer hem. De börjar då laddas igen, och det dröjer ett par timmar eller så innan laddarens gröna lampa säger att de är klara.

Det ena alternativet är att ha färdigladdade batterier liggande i kameraväskan tills man behöver byta. Detta försämrar enligt många avsevärt batteriernas prestanda efter bytet eftersom de då har legat i kameraväskan kanske ett par veckor eller längre och laddat ur sig.

Det andra alternativet är att göra som jag gör nu, vilket innebär att färdigladdade batterier tas ur och sätts tillbaka i laddaren ett antal gånger innan jag väl behöver byta. Och denna overloadsprocedur är alltså enligt vissa inte bra för batterierna.

Hur ska man egentligen göra?
Anledningen till att jag frågar är att min ena batteriuppsättning börjat prestera klart sämre. Ändå är den nyare än den andra, och batterierna anses vara av god kvalitet. Därför har jag börjat undra om det är denna overload som är skadlig för dem. Varför i så fall inte den andra batteriuppsättningen också tagit skada vet jag inte.

I vilket fall som helst får inte jag denna ekvation att gå ihop riktigt. Å ena sidan, batterierna ska inte sättas tillbaka i laddaren när de är färdigladdade. Det är inte bra för dem. Å andra sidan, batterierna bör sitta kvar i laddaren tills det är dags att byta. Annars hinner de ofta ladda ur sig och presterar betydligt under sin kapacitet efter bytet.
Det funkar ju om man fotar på samma ställe som laddaren är, t ex hemma eller i en studio, men annars?
Någon som kan bringa lite klarhet i detta?

Mvh.
Lasse C
 
Jag köpte en ny laddare igår på Claes Olsson som löste problemet åt mig.

Den är smart nog att känna av när batterierna är fulladdade och övergå till underhållsladdning, på så sätt är risken för överladdning borta. Den är också mycket snabb och laddar upp fyra 2500 mah batterier på en kvart. Den känner av laddningsnivån individuellt per batteri så alla blir inte klara samtidigt.

Jag har ett par dussin sådana batterier och har haft besvär med att det tagit så lång tid att ladda dom samt att dom kan ha legat av sig sedan senast. Nu kan jag ladda på dom när jag vill utan att det tar för lång tid, samt ta med laddaren och ladda om vid behov.

Den här var det...
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19243932
 
Känner igen dilemmat, själv har 4 uppsättningar till mina lösa blixtar. Jag försöker hålla någorlunda laddning på dem men det löser ju inte problemet.

Lite tips dock:
Det finns en ny typ laddbart batteri som har mycket lägre självurladdning än NiMH (kommer inte ihåg namnet) fast de är såklart dyrare.

Val av laddare, jag rekommenderar nån av GP:s dyrare laddare med fläkt, de laddar 4st AA på 20-30 min så då behöver man inte planera i förväg att ens batterier ska vara laddade, man fixar ju typ det medans man äter frukost. De har också en viss intelligens så batterierna inte blir sönderladdade.
(Har en sådan laddare själv förstås)
 
Hej!

Tack för era tips! Min nuvarande laddare är av märket Eforce. Det ser ut att vara den här http://www.pixmania.com/se/se/28418/art/eforce/snabb-laddare-lr6-aa-lr03.html
Den ska ha automatisk avkänning och övergå till underhållsladdning. Snabb står det att den är, men det tycker jag aldrig den har varit.
De medföljande 2500 mAh batterierna är det inga problem med, men en uppsättning Ansmann 2700 mAh jag köpte en tid senare (de jag nämnde i mitt första inlägg) fungerade bra i början, men räckte senast bara till 71 bilder (!) i min S3 IS innan de tog slut.
De var på nyårsafton. Kallt, långa exponeringstider och mycket displayanvändning, men ändå!
Sedan har vi haft sådant skitväder att laddarens medföljande batterier, som sitter i kameran sedan det bytet, räcker fortfarande.

Jag tog ur Ansmannbatterierna vid elva-, tolvtiden mitt på dagen idag. Satte tillbaka dem i laddaren vid tretiden när jag kom hem, och de blev alldeles nyss färdigladdade, klockan elva på kvällen (!). Det brukar som sagt ta lite tid, förmodligen längre än jag skrev tidigare, men det här tror jag är rekord. Det måste vara något galet någonstans.
Ja ja, det blir väl till att köpa nytt, igen (suck).

Mvh.
Lasse C
 
Senast ändrad:
kan du inte sätta i de full-laddade batterierna i kameran efter turen, å sen sätta i de batterierna du använt under dan i laddaren? på så vis får du full-laddade batterier i kameran, och batterierna du sätter i laddaren är inte så pass full-laddade så dom tar skada innan laddaren känner av att dom är full-laddade.

nu hittade jag ingen vidare info om laddaren, men se till så den har "delta-v" avkänning av laddströmmen, så den slutar ladda när batterierna är fulla. de billigare laddarna stänger ofta av efter en viss tid, oavsett status för batterierna.
jag köpte en billig laddare på biltema som var rätt snabb å dessutom hade delta-v avkänning. tror jag betalade 79:- för bara laddaren.
 
Hej Lasse C.



Många Ni-MH celler med en nominell kapacitet på 2500mAh och mer har en tendens att ta slut väldigt snabbt. Detta gäller i stort sett alla märken.

MAHA Powerex 2700 mAh verkar tillhöra undantagen.

Jag tycker att du ska investera i sk. LSD celler(Low Self Discharge).

Sanyo Eneloop, Maha Enduro samt Varta Ready2Use är några exempel på celler som tillhör den "nya" sorten.

MAHA Enduro verkar innehålla lite mer A än de övriga visar mina inledande tester.

De flesta tillverkare saluför den här nyare sorten.

De tappar ca 15% per år att jämföra med ca 30% per månad för friska "vanliga Ni-MH.

Köper du dessa kan du alltid ha med dem i reserv när du är ute och fotograferar.

De innehåller mindre kapacitet men efter bara nån dag liggandes så har de oftast mer kapacitet än dina vanliga celler.

Att låta cellerna ligga kvar i laddaren är inte bra, oftast så överladdas de eftersom den sk. undehållsladdningen är för hög.

Bättre är att med en timer slå på laddningen en timme per dag i så fall.

Att det tog väldigt lång tid att ladda dina Ansmann celler låter inte som om att de är dåliga, normalt sett så är det tvärtom, celler som är slut blir laddade väldigt fort. Kanske laddaren börjar bli dålig?

Kyla inverkar mycket på Ni-MH celler, därför klarar de inte lika många bilder när det är kallt.

Ultrasnabba laddare är bekvämt men de sliter mer på cellerna än laddning med moderat ström.

En laddare jag varmt kan rekommendera är MAHA Powerex C-9000.

Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.